تعداد نشریات | 197 |
تعداد شمارهها | 4,924 |
تعداد مقالات | 53,867 |
تعداد مشاهده مقاله | 89,954,984 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 72,769,197 |
تاثیریک دوره برنامه تمرینی منتخب وآموزش نوروفیدبک وروش ترکیبی برتوجه وتکانشگری کودکان مبتلا به نقص توجه / بیش فعالی. | ||
نشریه رشد و یادگیری حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 آذر 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2020.309501.1531 | ||
نویسندگان | ||
محسن ترابی ![]() | ||
1دانشیار ،رشد حرکتی،دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه تهران | ||
2رفتارحرکتی،دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه تهران | ||
3استاد فیزیولوژی ، فیزیولوژی و فارماکولوژی ، پاستور ایران ، خیابان پاستور ، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از اجرای این تحقیق تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی منتخب و آموزش نوروفیدبک و روش ترکیبی بر توجه و تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود. تعداد 48 کودک با دامنه سنی 7-11 سال مبتلا به ADHD از کلینیک روان شناسی آتیه تهران انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه (یک گروه کنترل و سه گروه تجربی) قرار گرفتند. علائم نارسایی توجه/بیش فعالی آنها در طی یک ماه گذشته بر اساس ملاکهایDSM-IV توسط روانپزشک تشخیص داده شده بود. سه گروه تجربی به ترتیب آموزش نوروفیدبک، تمرینات منتخب و تمرینات ترکیبی (آموزش نوروفیدبک و تمرینات منتخب) را به مدت 24 جلسه(سه جلسه در هفته) و هر جلسه 60 دقیقه اجرا نمودند، اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکرد. برای ارزیابی بیش فعالی/نقص توجه کودکان از پرسشنامه کانرز فرم والدین و برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج آزمون بنفرونی نشان داد بین میانگین تعدیل شده توجه وتکانشگری کودکان گروههای آموزش نوروفیدبک و کنترل (۰۰۱/0=p) (به نفع نوروفیدبک)، گروههای ترکیبی و کنترل (۰۰۱/0=p) (به نفع ترکیبی)، گروههای آموزش نوروفیدبک و برنامه تمرینی (۰۰۱/0=p) (به نفع نوروفیدبک)، گروههای آموزش نوروفیدبک و ترکیبی (۰۰۱/0=p)، (به نفع ترکیبی)، و گروههای برنامه تمرینی و ترکیبی (۰۰۱/0=p) (به نفع ترکیبی)، تفاوت معنیداری در بهبود توجه و تکانشگری وجود دارد. اما بین گروههای برنامه تمرینی و کنترل در کاهش کم توجهی با (۲۲۴/0=p) وبین گروههای برنامه تمرینی و کنترل در کاهش تکانشگری با (۲32/0=p) تفاوت معنی داری وجود نداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نقص توجه/بیش فعالی؛ برنامۀ تمرینی منتخب؛ تکانشگری؛ توجه؛؛ نوروفیدبک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 |