تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,163 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,606 |
The Problem of Evil from the Viewpoint of the Twelver Shī‘a Theology | ||
Classical and Contemporary Islamic Studies (formerly known as Journal of Contemporary Islamic Studies) | ||
دوره 3، شماره 1، فروردین 2021، صفحه 121-130 اصل مقاله (455.1 K) | ||
نویسندگان | ||
Ḥusayn Imādzāda* 1؛ Mahdī Farmāniyān2 | ||
1Assistant Professor, Department of Islamic studies, Faculty of Literature, Islamic Azad University of Gachsaran, Gachsaran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Theological Denominations, Faculty of Denominations, University of Religions and Denominations, Qom, Iran | ||
چکیده | ||
Before Khāja – when theology had not become philosophical in its true sense – theologians attained the solution to the problem of evil from the qur’ānic verses and narrations of Ahl al-Bayt (a). As a result, their solutions were different from the theological theories on evils. The Twelver Shī‘a theologians deemed the evil to emanate from God but did not take this as contradictory to the absolute benevolence of God – which was taken from the Christian theology. In the Twelver Shī‘a theology, God is Wise, and the existence of evils is not unnecessary and is because of the divine wisdom. Therefore, the evils and afflictions of the material world are good, because God compensates evil with the two principles of “Intiṣāf” and “‘Iwaḍ.” | ||
کلیدواژهها | ||
Evil؛ Twelver Shī‘a theology؛ Wisdom؛ Intiṣāf؛ ‘Iwaḍ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مسئله شر در کلام امامیه | ||
نویسندگان [English] | ||
حسین عمادزاده1؛ مهدی فرمانیان2 | ||
1استادیار گروه معارف اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران، گچساران | ||
2دانشیار گروه مذاهب کلامی دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب قم، قم، ایران | ||
چکیده [English] | ||
متکلمان قبل از خواجه که کلام به معنای اخص، فلسفی نشده بود، راهحل مسأله شر را از آیات و روایات اهل بیت(ع) به دست آوردهاند. به همین دلیل، راهحلهای آنان با نظریات فلسفی در باب شَرور متفاوت است. متکلمان امامیه، شر را صادر از خدا میدانستند و در عین حال، آن را با صفت خیرخواهی مطلق خداوند -مأخوذ از الهیات مسیحیت- متضاد نمیشمردند. در کلام امامیه، خداوند حکیم است و وجود شرور، به دلیل حکمت الهی است و گزاف و بیهوده نیست؛ لذا شرور و بلایای عالم مادی، حسن و نیکو هستند؛ زیرا خداوند، شر را با دو اصل «اِنْتِصاف» و «عِوَض» جبران میکند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
شر, کلام امامیه, حکمت, اِنْتِصاف, عِوَض | ||
مراجع | ||
The noble Qur’ān Afḍalī, A. (2011), “Criticism of the doctrine of ‘inexistency of evils.’” Philosophy of Religion, No. 10, 31-64. Daghīm, S. (1998), Mawsū‘a muṣṭalaḥāt‘ilm al-kalām al-Islāmī. Beirut, Maktabat Lubnān Nāshirūn. Ḥillī, Ḥ., F. Miqdād, & A. Ibn Makhdūm Ḥusaynī (1986), Al-Bāb al-ḥādī ‘ashar ma‘a sharḥayh al-nāfi‘ yawm al-ḥashr wa miftāḥ al-bāb. Edited by Mahdī Muḥaqqiq, Tehran, The Institute for Islamic Studies. Khāja Naṣīr al-Dīn Ṭūsī, M. (1986), Tajrīd al-i‘tiqād. Edited by Ḥusayn Jalālī, n.p., Islamic Guidance Office. Kulaynī, M. (1986). Al-Kāfī. Tehran. Dār al-Kutub al-Islāmīyya. Majlisī, M. (1983), Biḥār al-anwār. Beirut, Mu’assisa al-Wafā’. Miqdād, F. (1985), Irshād al-ṭālibīn ilā nahj al-mustarshidīn. Edited by Mahdī Rajā’ī, n.p., Āyatullāh Mar‘ashī Library. Miṣbāḥ Yazdī, M. (1993), Teaching philosophy. Tehran, Islamic Preaching Organization. Muḥammadī, A. (2009), Sharḥ Kashf al-murād. Qom, Dār al-Fikr. Muḥammadriḍā’ī, M. (2011), New theology (with a comparative approach). Qom, Nashr Ma‘ārif. Mullā Ṣadrā, Ṣ. (1981), Al-Ḥikma al-muti‘āliyya fī al-asfār al-‘aqliyya al-arba‘a. Beirut, Dār al-Iḥyā’ al-Turāth al-‘Arabī. Id., (2000), Asfār. Edited by Mullā Hādī Sabziwārī and Muḥammad Ḥusayn Ṭabāṭabā’ī, Qom, Muṣṭafawī Publications. Muṭahharī, M. (n.d.), Collection of Master Muṭahharī‘s works. Tehran, Ṣadrā Publications. Muẓaffar, M. (1998), Dalā’il al-ṣidq. Translated by Muḥammad Sipihrī, Tehran, Amīr Kabīr Publications. Peterson, M., et al. (2000). Reason and religious belief: An introduction to the philosophy of religion. Translated by Aḥmad Narāqī and Ibrāhīm Sulṭānī, Tehran, Ṭarḥ Naw. Qadrdān Malikī, M. (1997), “The problem of evil from the viewpoint of theologians.” Nameh Mofid, no. 11, 21-42. Ṣadūq. M. (1978), Al-Tawḥīd. Qom, Jami‘a Mudarrisīn Publications. Sha‘rānī, A. (1973), Persian Explication of Tajrīd al-i‘tiqād. Tehran, Islāmiyya Publications. Sharīf Murtaḍā, A. (1990), Al-Dhakhīra fī ‘ilm al-kalām. Edited by Muḥammad Ḥusaynī, n.p., Mu’assisa al-Nashr al-Islāmī. Ṭabāṭabā’ī, M. (1995), Translation of Tafsīr al-mīzān. Translated by Muḥammad Bāqir Mūsawī Hamidānī, Qom, Islamic Publications Office. Ṭūsī, M. (1985), Al-Iqtiṣād fīmā yata‘allaq bil-i‘tiqād. Beirut, Dār al-Aḍwā’. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 219 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 315 |