![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,925,684 |
بنمایه های مشترک آموزشی در سروده های کودکانه محمود کیانوش و صالح هواری | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 25، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 606-634 اصل مقاله (315.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2020.301405.1979 | ||
نویسندگان | ||
عزت ملاابراهیمی* 1؛ سمیه آخوندبابا2 | ||
1ستاد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
ادبیات کودکان با گرایش تعلیمی و آموزشی به عنوان ابزاری کارآمد در جهت رشد فکری، اخلاقی و فرهنگی کودکان به شمار میرود و موجبات شناخت آنها از جامعه و محیط اطراف خود را فراهم میآورد. با توجه به نقش سازنده ادبیات کودکانه، نگارندگان در این جستار به بررسی تطبیقی مؤلفههای تعلیمی در اشعار محمود کیانوش و صالح هواری، دو شاعر معاصر ایرانی و فلسطینی پرداختهاند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس مبانی مکتب تطبیقی آمریکایی، تدوین شده است. از برآیند تحقیق چنین استنباط میشود که بهرغم تفاوتهای آشکار در ساختار اشعار کودکانه این دو شاعر، هر دو با کارگیری زبانی آسان و روان، درک مضامین تعلیمی و آموزشی را برای نوباوگان میسر میسازند و ضمن ارضای نیازهای عاطفی کودکان، نیروی اعتماد به نفس آنها را نیز تقویت میکند. آشنا کردن خردسالان با مفاهیم خداشناسی و خودشناسی، فرهنگ ملی و عامیانه و نیز گسترش تمایلات اجتماعی از دیگر رسالتهای دو شاعر در سرودههای کودکانه بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: ادبیات کودکان؛ مؤلفههای تعلیمی؛ محمود کیانوش؛ صالح هواری؛ مضامین فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Educational Bases in Children's Poems by Mahmoud Kianoush and Salih Hawari | ||
نویسندگان [English] | ||
Ezzat Molla Ebrahimi1؛ Somayya Akhond Baba2 | ||
1Professor, Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Human Science, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2M.A. in Arabic Language and Literature, Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Human Science, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Children's literature with educational orientation is considered as an effective tool for children's intellectual, moral and cultural development. And will make them aware of the community and the surrounding environment. Considering the constructive and effective role of child literature, the authors of this study have compared the educational components of childish poetry Mahmoud Kianoush and Saleh Hawari, two contemporary Iranian and Palestinian poets. This research is descriptive-analytic and based on the American Comparative School Principles. From the results of the research, it is concluded that despite the obvious differences in the structures of the poetry poems of these two poets, both of them use fluent and easy language to provide them with an understanding and understanding of educational and educational themes. And, in addition to satisfying children's emotional needs, they strengthen their self-confidence Familiarizing children with national and folk culture, as well as expanding social sentiment, is another of the missions of the two poets in children's poems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Children's Literature, Educationalcomponents, Mahmoud Kianoush, Salih Hawari, Cultural themes | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
- The Holy Quran - Ebrahimi Al-Mo'a, Mehdi (2012), " De-familiarization with the elements of fiction in children's literature", Children's Book And teenagers. - Anousheh, Hassan (1997), Encyclopedia of Persian Language and Literature, Samat Publications, First Edition, Tehran. - Anis, Ibrahim, Music of Poetry, Dar al-Qalam, Beirut,. Dateless - Ayman, Lily) and others (Dateless), A Passage on Children's Literature, Children's Book Council, First Edition, Tehran. - Hejazi, Banafsheh (2006), Children and Adolescents Literature Features and Aspects, Roshangaran Publications and Women's Studies, Ninth Edition, Tehran. - Hussein, Mohammad Khedr) 1922,) Imagination in Arabic poetry, Ennahda Library, Cairo. Zamakhshari, Muhammad ibn Umar, (1979), the basis of maturity, by the efforts of Abdul Rahim Mahmoud, Dar al-Jail, Beirut. - Salum, Tawfiq (1986), Al-Mukhtasar Philosophical Dictionary, Moscow. - Shafiee Kadkani, Poetry Music (1997), Fifth Edition, Agah Publications, Tehran. - Abdul Majid, Muhammad (1390 «،) A comparative study of children's poetry in Iran and Syria based on the works of Mahmoud Kianosh and Soleiman Issa ", Master Thesis, University of Tehran. - Atwat, Muhammad Abd Abdullah (1998), National patents in contemporary Palestinian poetry from 1918 to 1968, Dar Al-Afaq Al-Jadeedah, Beirut. - Kianoosh, Mahmoud (1991), Children of the World, Ministry of Culture and Islamic Guidance Publications, Tehran. - Kianoosh, Mahmoud (2000),) Children's Poetry in Iran, edition 3, Nil Publishing, Tehran. - Kianoosh, Mahmoud (1374), Haft Rang Arch, edition 5, Touka Publishing, Tehran. - Kianoosh, Mahmoud (1990), Indian Green Parrot, Yeganeh Publishing, Tehran. -Moharremi, Ramin and others (1990), The study of the themes of two collections of children's poetry by Mahmoud Kianoosh Yekrd Audience ", Quarterly Journal of Literary and Adult Research, Volume 5, Number 18. - Mullabrahimi, Ezzat and Manal Faleh (1397) Palestinian Child Literature: A Study of its Forms and Styles, UT Tehran, Tehran - Hakimi, Mahmoud and Mehdi Kamous (2004), Basics of Children and Adolescent Literature, Arun Publications, Tehran - Mullabrahimi, Ezzat (2017), Contemporary Palestinian Poetry, University of Tehran Press, Tehran. - Hawari, Saleh (2011), Al-sallatu Al-aghani, , Ittihad Al-Kitab Al-Arab,Damascus. - Hawari, Saleh (2008), Hadil Al-Hammam, Ittihad Al-Kitab Al-Arab, Damascus. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 394 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 451 |