تعداد نشریات | 194 |
تعداد شمارهها | 4,922 |
تعداد مقالات | 53,846 |
تعداد مشاهده مقاله | 89,931,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 72,744,721 |
بررسی پیکرنگاری نقاشی دیواری دوره هخامنشی در مقبره تاتارلی | ||
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2021.293686.666374 | ||
نویسندگان | ||
مهتاب مبینی ![]() | ||
1دانشگاه پیام نور | ||
2هنر و معماری. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران | ||
چکیده | ||
جاده شاهی هخامنشی از شوش آغاز و به سارد در آسیای صغیر ختم میشد. کلاینای یکی از شهرهای فریگیه در آسیای صغیر بود .از مهمترین یافته ها در کلاینای؛ مقبره ای واقع در تاتارلی است. این آرامگاه دارای نقاشیهایی روی تیرهای چوبی است که بزرگترین نقاشی روی چوب باستان می باشد و تاریخ آن اواسط قرن 5 ق. م. است. هدف مقاله شناخت ویژگی پیکرنگاری نقاشیهای تاتارلی و ارتباط سنتهای پیکرنگاری آناتولی و ایرانی است که از طریق روابط فرهنگی و هنری بین آناتولی و ایران هخامنشی صورت گرفت. پژوهش به روش توصیفی – تحلیلی و با گردآوری اسنادی به بررسی نقاشیهای مقبره و تاثیر سبک هنر هخامنشی در آن می پردازد. نتایج مشخص می کند پیکره های دیوارنگاره های مقبره از پس زمینه های فرهنگی و هنری حاکمان پارسی تزئین شده که نشان دهنده تعامل فرهنگی و هنری متقابل بین فریگیه و حکام ایرانی است. آنها در ترسیم نقوش دیواری آرامگاه، تصاویری از هنر هخامنشی و یونانی را بر اساس نیازشان در کنار هم تلفیق کرده اند. نقطه عطف صحنه نبرد نقاشی دیواری مقبره، جدال بین دو فرد پیاده است؛ همانطور که در نقوش برجسته و مهرهای هخامنشی دیده میشود. بدین ترتیب آنها خود را با شکوه قدرت حاکم پارسی همراه میکردند . | ||
کلیدواژهها | ||
هنر هخامنشی؛ پیکر نگاری؛ نقاشی دیواری؛ مقبره تاتارلی؛ هنر آناتولی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 |