![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,679,738 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,471 |
بیکرانگی تصویر و کرانمندی زبان در نقش برجستههای ساسانی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 11، دوره 25، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 109-116 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.270680.666091 | ||
نویسندگان | ||
ندا اخوان اقدم* 1؛ شهاب پازوکی2 | ||
1مدیر گروه تاریخ هنر /پژوهشکده هنر | ||
2معاون پژوهشی پژوهشکدة هنر | ||
چکیده | ||
بررسی نقوش برجستة ساسانی نه تنها در مطالعات تاریخ هنر ایران بلکه در بررسیهای فرهنگی و هنری این دوره اهمیت ویژهای دارد زیرا این نقوش علاوه بر دادههای هنری، شواهدی از دولت، جامعه و باورهای رایج آن دوره را در اختیارمان قرار میدهند. برخی از این نقوش علاوه بر تصویر دارای متن نوشتاریاند. این جستار سعی دارد تا با روش پژوهشی توصیفی-تحلیلی و مطالعة کتابخانهای (اسنادی) ارتباط میان متن زبانی و متن تصویری را در نقش برجستههای ساسانی که حاوی زبان و تصویر هستند مورد بررسی قرار دهد. به نظر میرسد گرچه هر دو بخش درون یک قاب جای میگیرند و یک کل را میسازند اما نگارهها در این نقوش به دلیل ویژگیهای تصویری و نشانهای حاوی اطلاعاتی فراتر از متناند و به سبب معنای اسطورهای و آیینی خود برای بیننده همواره حاضر به نظر میآیند، در صورتی که متن نوشتاری از این ویژگی برخوردار نیست و تنها به موضوع و واقعهای خاص مربوط به همان دوره اشاره دارد. بنابراین گرچه تصویر و زبان در یک قاب قرار گرفتهاند اما روش تفسیری باید در مورد هر بخش متفاوت باشد چنانکه دریافتمان از دو وجه زبانی و تصویری نیز در این نقوش گوناگون است. | ||
کلیدواژهها | ||
ساسانیان؛ نقوش برجسته؛ زبان؛ تصویر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Infinity of Image and Finite of Word in Sasanian Relief | ||
نویسندگان [English] | ||
neda akhavan aghdam1؛ Shahab Pazouki2 | ||
1Head of Department History of art/ Institute of art's studies and academic research | ||
2Research Deputy Office/ Institute of art's Studies and academic Research | ||
چکیده [English] | ||
Sasanian reliefs are very important in the study of not only the art history but also the state, society, religion and politics of this era. This article tries to study the relationship between word and image in the Sasanian reliefs that contain inscription and figures. The data in this article is collected in documentation method, and the research is done in descriptive and analytical method. First of all language, image and their relationship are defined and then eight Sasanian reliefs which have both word and image are studied: Ardaxšīr at Naqš-i Rostam, Bandiyān-i Dargaz in Xorāsān-i Razavi, Barm-i Delak at east of Šīrāz, Bahrām I at Tang-i Čogān in Kāzerūn, Šāpūr I at Tang- i Čogān in Kāzerūn, Šāpūr I at Naqš-i Rajab, Bahrām II at south of Kāzerūn, Šāpur I at Naqš-i Rostam. These reliefs have both the text and the image but the conformity between words and image would lead us to an incomplete method and it seems that happens in the related studies till now because for interpreting the image we rely on the texts, while as we could see in these reliefs the images have more messages in comparison to the text and each part could be interpreted separately. For example, the size of figures, the type of weapons, clothes and tools, the ornaments, their gestures, their look, the signs of glory, their context and so many other factors could be considered as symbols and they must be interpreted in different layers. It is obvious that everyone is not able to read the inscriptions and if someone could do that, s/he sees the image at first and be influenced by it and also as we will study the texts in these reliefs only give us the general information. So we could say that in these frames the images have several layers of meaning that the first one is related to that period and the other layers have a timeless and infinity message but the texts are timed and finite therefore we should choose two different approaches for interpreting these two parts in each Sasanian relief. It seems that the images have timeless and infinite messages because of their mythological and ceremonial meaning but the same is not true for inscriptions and they refer to some specific subject and for understanding it, in addition to know its language the familiarity with the political, social and religious history of that period is necessary. The signs of power and glory of the kings could be seen in these images and also they depict the kings who have Farrah and are victorious and protected by gods and these messages are timeless so It seems that the viewer could have a very close understanding from images due to the signs which are infinite and timeless. Although in these reliefs the image and word are in one frame and they make an image together but these two parts are quite different functions which should be considered in our interpretations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sasanian, relief, language, image | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1371) از نشانههای تصویری تا متن، به سوی نشانهشناسی ارتباط دیداری، تهران، مرکز. اکبرزاده، داریوش و طاووسی، محمود (1385) کتیبههای فارسی میانه ( پهلوی ساسانی)، تهران، نقش هستی. پانوفسکی، اروین (1396) معنا در هنرهای تجسمی، ترجمۀ ندا اخوان اقدم، تهران: چشمه. تفضلی، احمد (1376) تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، به کوشش ژاله آموزگار، تهران، سخن. دریایی، تورج (۱۳۸۹) «دستگردوه- شاپور دربندیان»، پژوهشهای باستانشناسی مدرس، سال دوم شماره سوم، صص ۲۴۷- ۲۴۹ . سجودی، فرزان (1386) «روایتگری در تصویرسازی»، کتاب ماه کودک و نوجوان، شمارۀ 121 و 122، صص 71_85. همو، (1382) نشانهشناسی کاربردی، تهران، نشر قصه. شعیری، حمیدرضا (1383) «به سوی مطالعۀ زبان_ معناشناختی تصویر»، بیناب، شمارۀ 5 و 6، صص 162_ 167. Back, M. (1978), Die Sassanidischen Staatsinschriften, Acta Iranica 18, Leiden, Brill Bal, M. & Bryson, N. (1991), « Semiotics and Art History», The Art Bulletin, vol 73, NO. 2, PP. 174-208
Biletzki, Anat & Matar, Anat, (2018), https://plato.stanford.edu/search/r?entry=/entries/wittgenstein/
Bourdieu,P. & Passeron, J. C. (1990), Reproduction in Education society and Culture, trans. R. Nice, London, Sage Publication
Elkins, J. (1998), On Pictures and the Words That Fail Them, USA, Cambridge University Press
Frye, R.N. (1966),“ The Persepolis Middle Persian Inscriptions from the time of Shapur II”. Acta Orientalia Danica 30, pp. 83-93.
Gignoux, Ph. (1972), Glossaire des inscriptions pehlevies et parthes, CII, Supplementary Series, vol. I, London: Lund Humphries
id. (1998), “Les Inscription en Moyen Perse de Bandian”, Studia Iranica, tom, 27, f. 2
Gropp, G. (1970), « Bericht üler eine Reise in West und Südiran», AMI 3, pp. 173-208
Harmatta, J. (1973), « review of Hinz: Altiranische Funde und Forschungen», Sprache 19, pp. 68_79
Harper, P. O. (1986), " Art in Iran: Sasanian", Encyclopaedia Iranica, vol. II, fas. 1-8, New York: pp.585- 594.
Henning, W.B. (1939), “The Great Inscription from šāpūr I” Bsos 9,pp. 823-849.
Herzfeld, E. (1924), Paikuli, Berlin, D. Reimer
Hinz, W. (1969), Altiranische Funde und Forschungen, Berlin: De Gruyter
Mitchell, W. J. T. (1986), Iconology, USA, University of Chicago Press
Rahbar,M. (2004),” Le monument Sassanide de Bandiān Dargaz” in Studia Iranica 33 , pp. 7-30
Saussure, Ferdinand de, (1915), Course in General Linguistics, ed. Ch. Bally & et. al, trans. W. Baskin, New York, Mc Graw-Hill Book co.
Schmidt,E.F. (1970),Persepolis, III, Chicago- Illinois: University Chicago Press.
Shahbazi, A. (1988), “Bahrām I”, Encyclopaedia Iranica, vol. III, F.5: pp. 514-516
Shenkar, M. (2014), Intangible Spirits and Graven Images: The Iconography of Deities in the Pre- Islamic Iranian World, Leiden: Brill
Skjærvǿ, P.O. (1983). The Sasanian Inscription of Paikuli, 3.1: restored text and translation, 3.2: commentary, Wiesbaden
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 549 |