تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,104,713 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,210,494 |
طنز و خوانندۀ نهفته در مجموعۀ آبنبات صدقی | ||
ادب فارسی | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 26، اسفند 1399، صفحه 125-146 اصل مقاله (611.46 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpl.2020.303022.1702 | ||
نویسنده | ||
زینب شیخحسینی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه حضرت نرجس(س) رفسنجان | ||
چکیده | ||
طنز یکی از ابزارهاییاست که موجب خنده و آرامش میشود و به نوجوان کمکمیکند که با چالشهای دورۀ رشد آشنا شده، با فشار کمتری از آنها عبورکند. طنز نوجوان باید در فضایی نوجوانانه و از نگاه نوجوان بیانشود تا مخاطب با آن ارتباط برقرارکند. با توجّه بهاینکه در ادبیّات کودک و نوجوان، نویسنده و منتقد، بزرگسال هستند، به رویکردی مخصوص برای تحلیل متون کودک و نوجوان نیازمندیم. در این زمینه، چمبرز دیدگاه خوانندۀ نهفته را مطرحکرده است؛ به اعتقاد او نویسنده با استفاده از چهار شیوۀ سبک، زاویۀ دید، طرفداری و شکافهای گویا، میتواند با مخاطب خود ارتباط برقرارکند. صدقی یکی از نویسندگانیاست که آثار طنزآمیزی برای نوجوانان به نگارش در آورده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی خوانندۀ نهفته در مجموعۀ طنزآمیز آبنبات صدقی و با استفاده از شیوۀ تحلیل محتوای کیفی صورتگرفتهاست تا ضمن تبیین ویژگیهای طنز در آثار نوجوان، خوانندۀ نهفته را در این آثار طنزآمیز تحلیلکند و میزان موفّقیّت نویسنده را در آفرینش خوانندۀ نهفته بسنجد. براساس نتایج پژوهش، سبک، برجستهترین عنصریاست که در آفرینش خوانندۀ نهفته نقش داشته است. میتوانگفت صدقی توانسته است مخاطب را به درون متن دعوتکند و او را همراه با شخصیّتهای داستان بخنداند. | ||
کلیدواژهها | ||
طنز نوجوان؛ مجموعۀ آبنبات؛ صدقی؛ چمبرز؛ خوانندۀ نهفته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Humor and Implied Reader in Sedghi’s Abnabat | ||
نویسندگان [English] | ||
Zeynab Sheykhhoseini | ||
Assistant Professor in Persian Language and Literature, Hazrat Narjes University, Rafsanjan | ||
چکیده [English] | ||
Humor causes laughter and comfort and helps adolescents overcome the challenges of coming of age with less pressure. Adolescent humor should be expressed in an adolescent atmosphere and perspective so that the audience relate to it. In adolescent literature, writers and critics are adults so we need a special approach for analysis of children and adolescents' texts. Chambers presents the implied reader approach. According to him, through style, point of view, siding and gaps, the author can communicate with the reader. Sedghi is one of the writers who has written satirical works for teenagers. The aim of this study is to investigate the implied reader in Sedghi’s satirical collection Abnabat, and, using qualitative content analysis, in addition to explaining the characteristics of humor in adolescent works, to evaluate the success of the author in creating the implied reader. According to the results of the study, style is the most prominent element in the creation of the implied reader. Generally, it can be said that Sedghi has been able to invite the reader into the text so that he/she laughs with the characters in the story. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Adolescent humor, Abnabat series, Sedghi, Chambers, Implied Reader | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، نادر (1368)، مقدّمهای بر آرایش و پیرایش کتابهای کودکان، تهران، آگاه. بسمل، محبوبه ( 1398)، «بررسی مؤلّفهها و الگوهای طنز در آثار داوود امیریان، زیباییشناسی ادبی»، ش39، ص 76-100. بنیاشراف، راضیّهالسّادات (1393)، «یابش خوانندۀ نهفته در متن پنج رمان برگزیدۀ نوجوان دهۀ اخیر»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور یزد. پورخالقی چترودی، مهدخت و همکاران (1398) «تحلیل مبانی طنزپردازی در داستانهای شهرام شفیعی و سعید هاشمی بر مبنای نظریّۀ ایوان فوناژی»، مطالعات ادبیّات تطبیقی، ش50، ص213-227. حسامپور، سعید، زهرا پیرصوفی املشی و سمانه اسدی (1392)، «خوانندۀ نهفته در دو داستان کودک از احمدرضا احمدی»، نقد ادبی، ش 21، ص111-135. خدابین، مریم، زهره میرحسینی و زهرا اباذری (1395) «طنز و شیوههای طنزپردازی در داستانهای کودک و نوجوان فرهاد حسن زاده»، مطالعات ادبیّات کودک، ش2، پیاپی 14، ص53-73. صدقی، مهرداد (1392)، آب نبات هلدار، تهران، سورۀ مهر. ـــــــــــــــــــ (1394)، آب نبات پستهای، تهران، چرخ و فلک. ـــــــــــــــــــ (1398) آبنبات دارچینی، تهران، سورۀ مهر. صفایی، علی و حسین ادهمی (1394)، «نگاه به مؤلّفهها و الگوهای طنز در آثار هوشنگ مرادی کرمانی»، پژوهشنامۀ ادب غنایی، ش24، 211- 232. فتوحی، محمود (1390) سبکشناسی نظریّهها، رویکردها و روشها، تهران، سخن. مارتین، راد (1397)، مقدّمهای بر طنز و روانشناسی آن؛ درآمدی برطنزپژوهی،ترجمۀ باهار مؤمنی، تهران، تیسا. مجابی، جواد (1383)، نیشخند ایرانی، تهران، روزنه. معینی، فرزانه و سعید حسامپور (1398)، «خوانندۀ نهفته؛ معیاری برای انتخاب متن در بازنویسی (بررسی خوانندۀ نهفته در کلیله و دمنه براساس نظریۀ ایدن چمبرز)»، متنشناسی ادب فارسی، ش4، پیاپی 44، ص1-16. Alter, M.A) 2019(, “Linguistic Gymnastics: Humor and Wordplay in Children’s and Adolescent Literature”, Research on Young Children’s Humor Theoretical and Practical Implications for Early Childhood Education, 169-183. Attardo, S. & Raskin, V. (1991), “Script theory revis(it)ed: joke similarity and joke representation model”, Humor, 4 (3-4), 293-348 Bergen, D.) 2009(, “Gifted children’s humor preferences, sense of humor, and comprehension of riddles”, Humor, 22(4) ,, 419-436. Bergen, D.) 2019), “Young Children’s Play and Humor Development: A Close Theoretical Partnership”, Research on Young Children’s Humor Theoretical and Practical Implications for Early Childhood Education, 11-28. Chambers, A. (1978), “The Reader in the book: Note from work in progress”, Children’s Litrature Association Quarterly: 1-19. Hugan, Walter ( 2005), Humor in youngadult literature A time to life, THE SCARECROW PRESS, Lanham, Maryland. Loizou, E., & Kyriakou, M. (2016), “Young children’s appreciation and production of verbal andvisual humor”. Humor, 29(1), 99–124. McGhee, P. E. (1971), “Cognitive Development and Children's Comprehension of Humor”, Child Devlopement, No 42 ( 1(, p.p 123-138. Nilsen Alleen & Nilsen, Don L. F (2008), “Literature and humor”, Humor research, 243-280. Nilsen, Alleen Pace & Nilsen, Don L. F. (2007), Names and Naming Young Adult Literature, The Scarecrow Press, Lanham, Maryland. Van Coillie, J. (2001) Leesbeesten en boekenfeesten, Hoe werken (met). Nedrlandse, NBD/ Biblion. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 501 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 394 |