![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,542 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,709 |
مؤلفههای فمینیسم در سینمای شانتال آکرمن | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
دوره 12، شماره 3، مهر 1399، صفحه 411-436 اصل مقاله (601.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.309069.1473 | ||
نویسندگان | ||
پیام زین العابدینی* 1؛ سارا باجقلی2؛ احمد الستی3 | ||
1استادیار مؤسسة آموزش عالی کمالالملک نوشهر، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه کمال الملک نوشهر | ||
3دانشیار دانشکدة هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
شانتال آکرمن در فیلمهایش مسائل فمنیسم را مطرح میکند و تناقضات مستتر در همزیستی عمومی را به نمایش میگذارد. شخصیتهای فیلمهایش نقشهای سنتی را به چالش میکشند و از این طریق هنجارهای مربوط به زنان را که در اجتماع پذیرفته شدهاند مورد پرسش قرار میدهند. تحقیق حاضر سعی در شناسایی و معرفی سینمای زنانه این فیلمساز دارد. مسئلة اصلی پژوهش کاوش و واکاوی عناصر فمنیستی در سینمای شانتال آکرمن است. روش تحقیق کیفی و رویکرد آن توصیفی و اسنادی است و براساس اطلاعات برگرفتهشده از منابع مکتوب کتابخانهای اعم از کتابها، مقالهها و آثار صوتی و تصویری است. ازاینرو، پس از شناسایی مؤلفههای اصلی این نوع فیلمسازی، سه فیلم از آکرمن با نامهای ژاندیلمان، شمارة ۲۳ اسکلة تجارت، ۱۰۸۰ بروکسل، شهرم را منفجر کن و من تو او او، که به صورت انتخاب هدفمند از موارد مطلوب گزینش شده، برمبنای مبانی نظری بحث و تحلیل شده است. نتیجة حاصله نشان از آن دارد که آثار آکرمن سعی در نمایش و ایجاد گفتمان تصویری ساده اما صادق از شخصیت و زندگی زنانهای دارد که در روزمرگی دچار فراموشی و بیتوجهی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بتوارگی؛ سینمای زنانه؛ شانتال آکرمن؛ فمنیسم؛ قدرت زنانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Feminist elements in Chantal Ackerman's Films | ||
نویسندگان [English] | ||
Payam Zinalabedini1؛ Sara Bajgholi2؛ ahmad alasti3 | ||
1Payam Zinalabedini, PhD in art research, Kamal Al-Molk Non-Governmental Non-Profit Higher Education Institute, Iran, Noshahr. Iran. | ||
2A Master’s student in Cinema. kamal al molk University, Iran, Noshahr. | ||
3Associate Professor, College of Fine Arts, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Cinema is one of the tools that republish and establish definitions of gender in society. So it can be assumed that the filmmaker can subvert and conceal these concepts in this way. Chantal Ackerman uses arrangements to consult with feminists and the dominant elite to expose hidden ideological contradictions. It seems permissible for the characters in the film to be challenging the traditional characters and so selecting the most special posts in these fields, by accepting many different norms for women. It is assumed that he wants to show in his works, by the reflecting women in the field of work, family and society, how affect the ideology and discourse of gender the formation of attitudes and perceptions of individuals, its relations and social interactions.This is manifested in the content of these films, feminist theory in postmodern, feminist literature, such as Laura Malloy will be used, and who believes the birth of creativity. There is always a way to change the code, which has become power. These images prove cinematically that the domestic lives of women is an artistic thing. In other words the private lives of women are being destroyed by the forces of history as much as they are living in the political arena. Besides that, unquestioning, unchallenged, and irreversible pressure on women in family roles, such as in prison, is social stupidity. And eventually leads to destruction. This is the kind of violence that can lead to more violence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Feminism, Womanpower, Fetishism, Women's cinema, Chantal Akerman | ||
مراجع | ||
[1] آبوت، پاملا؛ والاس، کلر (1397). جامعهشناسی زنان، ترجمة منیژه نجمعراقی، چ 13، تهران: نی. [2] اسمیت، ادوارد (1380). مفاهیم رویکردها در آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم، ترجمة علیرضا سمیعآذر، تهران: مؤسسة فرهنگی پژوهشی، چ 2، تهران: نظر. [3] اعزازی، شهلا (1393). مجموعة مقالات فمنیسم و دیدگاهها، ترجمة گروه انجمن جامعهشناسی ایران، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان. [4] الصمادی، فاطمه (1389). «مضامین فمنیستی در فیلمهای سینماگر زن ایرانی»، استاد راهنما: علی محمدی، مشاور: هادی خانیکی و اعظم راودراد، پایاننامة دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی. [5] بِیتس، دانیل؛ پِلاگ، فِرد (1375). انسان شناسی فرهنگی، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی. [6] توحیدفام، محمد؛ عیسیوند، لیلا (1389). «فمنیسم و دموکراسی در گذر تاریخ»، فصلنامةعلمی پژوهشیعلومسیاسیوروابطبینالملل، ش 13، ص46. [7] چادوری، شوهینی (1393). فیلم و منتقدان فمنیست، ترجمة محسن خاکپور، فرهاد جعفری، نشر پروژه. [8] چتمن، سیمور بنجامین (1390). داستان و گفتمان، ترجمة راضیه سادات میرخندان، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما. [9] داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ عادل، آذر (1383). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت، تهران: اشراقی. [10] دانون، جوزفین (1397). نظریة فمنیستی، ترجمة فرزانه راجی، چ 2، تهران: چشمه. [11] دوبوورا، سیمون (1397). جنس دوم، ترجمة قاسم صنعوی، چ 13، تهران: توس. [12] رضازاده، رضا (1388). «نظریة فیلم فمنیستی و فلسفة سینمایی دلوز»، استاد راهنما: اسماعیل بنیاردلان، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران، دانشکدة هنرهای کاربردی. [13] رودگر، نرجس (1388). فمنیسم: تاریخچه، نظریات، گرایشها، نقد، تهران: مطالعات و تحقیقات زنان. [14] سارسه، میشل ریو (1390). تاریخ فمنیسم، ترجمة عبدالوهاب احمدی، تهران: روشنگران و مطالعات زنان. [15] قاسمی، فائزه (1388). «بررسی نظریههای فمنیستی جنگ»، استاد راهنما: جواد امامجمعهزاده، مشاور: سعید وثوقی، پایاننامة کارشناسی ارشد، گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد. [16] گلمکانی، هوشنگ (1389). از کوچه سام، تهران، انتشارات رسش. [17] لگیت، مارلین (1398). زنان در روزگارشان. ترجمة نیلوفر مهدیان، چ هفتم. نشر نی. [18] مالوی، لورا (1382). «لذت بصری و سینمای روایی»، ترجمة فتاح محمدی، مجلة ارغنون، ش 23، ص 45، 46، 87، 88، 71، 72 و 254. [19] مشیرزاده، حمیرا (1382). از جنبش تا نظریة اجتماعی: تاریخ دو قرن فمنیسم، تهران: شیرازه. [20] ویلفورد، ویک (1375) ایدئولوژیهای سیاسی/ یان مکنزی و دیگران، ترجمة م. قائد، تهران: مرکز. [21] نوذری، حسینعلی (1389). «فمنیسم و تاریخنگاری/ نظریهها و کاربستها»، ماهنامة علمی تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت، ش 5، ص4ـ5. [22] نلمز، جیل (1377). «زنان و سینما»، ترجمة امید نیکفرجام، مجلة فارابی، ش 29. [23] Addams, Jane(1965). The Social Thought of Jane Addams, Editor: Christopher Lasch, Publisher: Bobbs-Merrill Co (December 1, 1965). [24] Jason Seawright, John Gerring (2008). Case Selection Techniques in Case Study Research: A Menu of Qualitative and Quantitative Options. Political Science. [25] King, W., & He, J. (2005). Understanding the Role and Methods of Meta- Analysis in IS Research. Communications of the Association for Information Systems,16, PP 665-686. [26] McKibbin, Tony (2015). “Review: Adrian Martin (2014)”, Mise en Scène and Film Style: From Classical Hollywood to New Media Art. Film Philosophy. PP 156-163, (19). [27] Mertens, D. (2014). “Literature Review and Focusing the Research. In D. Mertens”, Research and Evaluation in Education and Psychology (4 ed., p. 536). SAGE. [28] Morgan, Robin (1982). The Anatomy of Freedom: Feminism in Four Dimensions, Publisher: Open Road Media, 2014. P.283. [29] Polkinghorne, Donald E(2005). “Language and Meaning: Data Collection in Qualitative Research”, Journal of Counseling Psychology, Vol. 52, No. 2. 137. [30] Sontag, Susan (1973). “The Third World of Women”, The Partisan Review, spring, 65, 180-206 (p: 192). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 945 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 593 |