تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,553 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,674 |
بررسی و نقد دیدگاه قاضی سعید قمی در مورد صفات خداوند با تأکید بر صفت علم الهی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
دوره 18، شماره 3، مهر 1400، صفحه 319-338 اصل مقاله (621.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2021.313094.1005796 | ||
نویسندگان | ||
الیاس موسوی خسروی* 1؛ یحیی کبیر2 | ||
1مربی، گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور ایران، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
قاضی سعید قمی از افاضل حکما و عرفای ایران در دورۀ صفویه بود. او در حکمت مشاء و اشراق تبحر داشت و دارای گرایشهای عرفانی بود. قاضی در حوزۀ صفات الهی قائل به الهیات سلبی بود و اعتقاد داشت آنچه از وجود و صفات ممکنات میفهمیم، قابل انتساب به خداوند نیست، زیرا، اولاً خدا وجود صرف است و هیچ صفتی ندارد؛ دیگر اینکه عقل توانایی درک خدا و صفاتش را ندارد. او در بحث وجودشناسی صفات، باور به عینیت و زیادت صفات را شنیع دانسته و به تبیین نیابت ذات از صفات پرداخته است. او بهطور مفصل به صفت علم خدا پرداخته و معتقد بود علم خدا آنگونه که بین حکما مشهور است، حضوری و حصولی و اجمالی نیست. نوشتۀ حاضر بر آن است تا با نگاهی انتقادی به بررسی دیدگاه قاضی در حوزۀ صفات، بهویژه صفت علم خدا بپردازد و نشان دهد که دیدگاه قاضی با وجود مطابقت با ظاهر برخی روایات، بهدلیل پایبندی به برخی اصول، از جمله باور به تباین کلی بین خدا و ممکنات، از یک سری ضعفهای درونی رنج میبرد و با برخی مبانی عقلی و یک سری روایات سازگاری ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
الهیات سلبی؛ صفات خداوند؛ علم حضوری و حصولی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Examination and Critique of Qāḍī Sa‘īd Qumī‘s Stance to God’s Attributes With an Emphasis on the Divine Knowledge Attribute | ||
نویسندگان [English] | ||
Elias Mousavi Khosravi1؛ Yahya Kabir2 | ||
1Instructor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Payame Noor University of Iran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Qāḍī Sa‘īd Qumī is one of the greatest philosophers and mystics of Iran during the Safavid era. He was competent in peripatetic and Illumination philosophies, and had mystic tendencies. With regard to the divine attributes, he believes in the negative divinity and believes that what we understand from the existence and attributes of the possible beings cannot be attributed to God. The reasons he gives in for this is that God is the pure Being and has no attribute, and the human intellect does not have the capability to understand God and His attributes. With regard to the ontology of attributes, Qāḍī deems detestable the belief in the addition and sameness of attributes with God, and favors the representativeness of attributes for the divine essence. He extensively discusses the divine knowledge attribute and believes that God’s knowledge is not intuitive, acquired, or differentiated (the views commonly hold by philosophers). This study aimed to adopt a critical view to examine Qāḍī’s viewpoint in the divine attributes’ domain – especially the divine knowledge attribute – and to show that despite its congruence with the outer appearance of some narrations, his viewpoint suffers from some internal weaknesses such as adherence to some questionable principles – such as belief in the overall difference between God and possible beings – and disagrees with some intellectual principles and narrations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Negative theology, God’s attributes, Intuitive knowledge, Acquired knowledge | ||
مراجع | ||
ـ قرآن مجید
ـ نهجالبلاغه
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |