
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,666 |
تعداد مقالات | 71,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 128,522,737 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,337,020 |
هژمونی مردانه در گزیده ای از نمایشنامه های هنریک ایبسن، با رویکرد تحلیل محتوا | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 26، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 13-21 اصل مقاله (592.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2021.308264.615462 | ||
نویسندگان | ||
سعید کریمی1؛ مهدی سلطانی سروستانی2؛ بهروز محمودی بختیاری* 3 | ||
1;کارشناسی ارشد کارگردانی، پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
2 استادیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار/پردیس هنرهای زیبا، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
چکیده | ||
در این پژوهش، بر اساس نظریات برخی از جامعهشناسان حوزۀ جنسیت به بررسی ویژگیهای هژمونیک مردانه در برخی از شخصیتهای مرد محوری نمایشنامههای ایبسن بر اساس سیر تاریخی نگارش نمایشنامهها میپردازیم. به همین منظور، پرسشهای اصلی این پژوهش در راستای تعیین میزان ویژگیهای مردانگی هژمونیک، مربوط به شخصیتهای مرد محوری، در گزیدهای از آثار ایبسن از نمایشنامۀ براند (۱۸۶۶) تا نمایشنامۀ وقتی ما مردهها برخیزیم (۱۸۹۹) و شناسایی و بررسی هژمونیکترین آنها، مطرح شدهاند. برای رسیدن به پاسخ این پرسشها، ابتدا با استفاده از تعریف چند تن از جامعهشناسان حوزۀ جنسیت از مردانگی هژمونیک و با توجه به الگوهای غالب مردانگی قرن نوزدهم ـ قرنی که ایبسن نمایشنامههایش را نوشته است ـ ویژگیهای مردانگی هژمونیک در این قرن مشخص شد. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای مقولهای، این ویژگیها به عنوان متغیر و شخصیتهای مورد نظر به عنوان واحد تحلیل در نظر گرفته شد. با شمارشِ تکرار این متغیرها از طریق رفتار، گفتار و رخداد نمایشی، میزان ویژگیهای مردانگی هژمونیک برای هر کدام از شخصیتها، تعیین و با مقایسۀ دادههای به دست آمده، هژمونیکترین آنها مشخص شدند. یکی از نتایج بدست آمده تفاوت چشمگیر در مقدار ویژگیهای مردانگی شخصیتهای مورد بررسی و همچنین وجود دوگانگی در نگرش ایبسن، در راستای نکوهش و یا ستایش مردانگی هژمونیک بود. | ||
کلیدواژهها | ||
"ایبسن؛ مردانگی؛ زنانگی؛ مردانگی هژمونیک؛ کانل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Masculine hegemony in a selection of Henrik Ibsen's plays | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeid Karimi1؛ mehdi soltani sarvestani2؛ Behrouz Mahmoudi Bakhtiari3 | ||
1Master of Art in Directing Fine arts college of Tehran University, School of Performing Arts and Music | ||
2.Iran, Tehran, Tehran of University, Arts Fine of College, Music and Arts Performing of Faculty, Professor Assistant | ||
3Associate ProfessorFine arts college of Tehran University, School of Performing Arts and Music | ||
چکیده [English] | ||
In the past, men and masculinity were considered as a matter of course and incontrovertible issue. But since the late 1980s, more attention has been paid to critical studies of men and masculinity. Changes in women roles and family paterns due to fundamental and effective changes in industrial societies, have raised questions about the nature of masculinity and its changing role in society. This has been discussed in other fields of humanities, including dramatic literature, especially, about the plays of some important playwrights, such as Henrik Ibsen. The content of masculinity and femininity and relationship between male and female characters in his plays need to be studied. The male heroes created by him, want to achieve their goals and in this process, they do not hesitate to dominate others, especially women and most of them, do this hegemonically. This makes it more important to study and analyze the element of masculinity in his plays. Some of the sociologists, such as Robert William Connell, have proposed a comprehensive theory of gender and masculinity. Connell regarded gender and masculinity as constructed concepts. The values, social expectations and stereotypes of gender roles determine the “masculinity” and “femininity”, rather than biological sex. In his definition of hegemonic masculinity, Connell points out that this type of masculinity is the normative pattern of masculinity, which shows the most confirmed current pattern of being a man by the culture of a society. Accordingly, this review aims to analyze a number of Ibsen’s plays based on sociological definition of masculinity. One of the main questions of this research is to identify the amount of hegemonic masculinity characteristics, related to pivotal male characters in selection of Ibsen’s plays, from Brand (1866) to When We Dead Awaken (1899). We also explore and analyze the recognition of the hegemonic male characters of Ibsen’s plays and. In this paper, firstly, the traits of hegemonic masculinity in nineteenth century – the age that Ibsen has written his plays - were identified based on sociologists’ definition such as Connell and the dominant patterns of manhood in this century which presented by some sociologists such as Kimmel and Giddens in their research. These traits have been categorized in twenty nine divided features. Then, by using categorical content analysis method, these traits were counted as variable and mentioned characters were counted as analysis units. The rate of hegemonic masculinity characteristics was identified for each examined character by counting the repetition of these variables for each due to his behavior, speech and dramatic events which had been demonstrated either by examined characters and other characters’ descriptions and reflections. Then, the pivotal male characters with high rate hegemonic masculinity characteristics and the most hegemonic of them were recognized by comparing and contrasting them together. Findings demonstrated noticeable differences between different characters and indicated that Ibsen has created the most hegemonic male characters of his plays in a certain period of his life. Finally, it was included that this trend attributed to variations in Ibsen’s attitudes and social changes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ibsen, masculinity, femininity, hegemonic masculinity, Connell | ||
مراجع | ||
آذر، عادل. (1380). "بسط و توسعۀ روش شانون برای پردازش دادهها در تحلیل محتوا". فصلنامه علمی-پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س) 37 و38. اسلامیه، مصطفی. (1389). ایبسن و استریندبرگ. تهران: کتابسرای نیک. ایبسن، هنریک. (1396). امپراتور و جلیلی، ترجمۀ اصغر رستگار. تهران: انتشارات نگاه. ایبسن، هنریک. (1392). پرگنت (چاپ چهارم)، ترجمۀ بهزاد قادری. تهران: نشر قطره. ایبسن، هنریک. (1392). دشمن مردم (چاپ سوم)، ترجمۀ میرمجید عمرانی. تهران: نشر دنیای نو. ایبسن، هنریک. (1392). شاهکارهای هنریک ایبسن، ترجمۀ کتایون ناصح. تهران: کتاب کولهپشتی. جباری آذربایجانی، فرنوش. (1390). باورها و تضادهای نقش «مادر» بر اساس شخصیت «نورا» در نمایشنامه «خانه عروسک» اثر «هنریک ایبسن»؛ «سارا» در فیلم «سارا» ساختۀ «داریوش مهرجویی» و «مادلن» در نمایشنامۀ «سالار زنان» اثر «کاریل چرچیل». پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه تهران. زاهدی، فریندخت. (1389). «گونهشناسی نمایشنامهی خانه عروسک اثر هنریک ایبسن از منظر فمنیستی». پژوهش زنان 4: 39ـ54. سیدمن، استیون. (1386). کشاکش آرا در جامعهشناسی، ترجمۀ هادی جلیلی. تهران: نشر نی. گیدنز، آنتونی. (1386). جامعهشناسی، ترجمۀ حسن چاوشیان. تهران: نشر نی. گیدنز، آنتونی. (1382). «چشمانداز خانواده»، ترجمۀ محمدرضا جلاییپور. ماهنامۀ آفتاب، سال سوم 29. کوشان، منصور. (1385). فراسوی متن، فراسوی شگرد: بررسی زندگی و آثار هنری ایبسن. تهران: نوروز هنر. محمدی اصل، عباس. (1388). نظریههای جامعهشناسی. تهران: انتشارات جامعهشناسان. نظری، جواد و مرضیه مختاری. (1388). "نقش مقولهها و واحدها در تحلیل محتوا". کتاب ماه علوم اجتماعی 14، صص 92-96. یعقوبی، علی. (1393). نظریههای مردانگی با تأکید بر رویکردهای جامعهشناختی. تهران: نشر پژواک. Björklund, Jenny. (2016). “Female Masculinity in Henrik Ibsen’s Hedda Gabler”. University of Illinois Press on behalf of the Society for the Advancement of Scandinavian Study, vol.88, No.1, pp. 1-16.
Connell, R. W. (2008). “A thousand miles from kind: Men, Masculinities and Modern Institutions”. The Journal of mens studies, vol.16, No.3.
Connell,R.W. (1987). Gender and Power: Society, The person and sexual politics. Cambridge polite: Cambridge University Press.
Kimmel, Michael. (2000). The Gendered society. New York: Oxford University Press. Krippendorff, K. (2012). Content analysis: An introduction to its methodology. SAGE Publications, Incorporated. Lorentzen, Jørgen. (2006). “Ibsen and Fatherhood”. The Johns Hopkins University Press: New Literary History, vol. 37, No. 4, pp. 817-836. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 761 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 729 |