
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,211,935 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,040,209 |
شناسایی مؤلفه های نظام آموزش عالی کشاورزی پایدار | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 خرداد 1400 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2020.294088.668856 | ||
نویسندگان | ||
امیر افضلی گروه1؛ سید محمود حسینی* 2؛ عبدالمطلب رضایی1؛ امیر علم بیگی3 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2استاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
عمق اقدامهای ناپایدار در کشورها باعث شده در حوزه اقتصادی، اجتماعی و زیست-محیطی با بحرانها و چالشهای اساسی مواجه شویم. با تغییر پارادایم توسعه از توسعه اقتصادی به توسعه پایدار کارکرد نظام آموزش عالی نیز دچار تحول اساسی گردید. نظام آموزش عالی کشاورزی به دلیل ارتباط با بخش روستایی و کشاورزی کشور که بسیاری از مشکلات پایداری در آن بخش اتفاق افتاده است از اهمیت خاصی در توسعه پایدار کشور برخوردار است. بنابراین میبایست مولفهها و کارکردهای خود را متناسب با این مهم تغییر دهد. در این خصوص مدلهای مختلف ارئه شده توسط پژوهشگران داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت اما بسیار از مولفههای ارائه شده متناسب با وضعیت دانشکدههای کشاورزی و شرایط بومی کشور نیست. بنابراین این پژوهش با هدف شناسایی مولفههای یک نظام آموزش عالی کشاورزی پایدار با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و به روش نمونهگیری هدفمند و با معیار اشباع نظری با 32 نفر از صاحب نظران و تحلیل آنها به روش تحلیل محتوای کیفی با کمک نرم افزار مکس کیودا انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که مولفههای نظام آموزش عالی کشاورزی پایدار را میتوان در هفت بعد توانمند سازی و ظرفیت سازی پایداری، برونرسانی پایداری، تحقیقات پایداری، آموزش پایداری، حکمرانی و ساختار نهادی پایدار و ارزیابی و گزارش دهی پایداری قابل طبقه بندی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش پایدار؛ دانشگاه پایدار؛ پژوهش پایدار؛ توسعه پایدار؛ ارزیابی و گزارش دهی پایداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the Components of the Sustainable agricultural Higher Education System | ||
نویسندگان [English] | ||
amir afzali gorouh1؛ Seyed Mahmood hosseyni2؛ Abdolmotalleb Rezaei1؛ Amir Alambeigi3 | ||
1university of Tehran | ||
2university Tehran | ||
3university of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The depth of unsustainable action in countries has led to major crises and challenges in economic, social and environmental contexts. As the development paradigm shifted from economic development to sustainable development, the functioning of the higher education system also has undergone a major transformation. The agricultural higher education system is of particular importance for the sustainable development of the country because of its links with the rural and agricultural sectors of the country where many of the sustainability problems have occurred. So, it has to change its components and functions accordingly. Various models presented by domestic and foreign researchers were examined in this regard, but many of the components presented do not fit the situation of agricultural colleges and indigenous conditions in the country. Therefore, this study was done to aimed to identify the components of a sustainable agricultural higher education system using semi-structured interviews with purposeful sampling and theoretical saturation criteria with 32 experts and their analysis by qualitative content analysis method with the help of Maxqda software. The findings indicated that the components of the sustainable higher education system can be classified into seven dimensions, sustainability empowerment and capacity building, sustainability assessment and reporting, sustainability outreach, sustainability research, sustainability education, environmental sustainability and sustainable governance and institutional structure. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sustainable Education, Sustainable University, Sustainable Research, Sustainable Development, Sustainability Assessment and Reporting | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 738 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |