تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,563 |
تعداد مقالات | 70,847 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,974,109 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,202,118 |
تحلیل نقش آموزش عالی کشاورزی در معیشت پایدار روستایی: مورد مطالعه حوضه آبریز دریاچه ارومیه | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 خرداد 1400 اصل مقاله (920.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2019.258105.668770 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل آهنگری1؛ احمد رضوانفر* 2؛ سید حمید موحد محمدی1؛ یوسف حجازی3؛ سید احمدرضا پیش بین1 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران، دکتری آموزش و ترویج کشاورزی | ||
3دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران، دکترای آموزش کشاورزی | ||
چکیده | ||
با بررسی شاخصهای توسعه دانایی محور و با تاکید بر زیرساختهای آموزشی علیالخصوص نظام آموزش عالی کشاورزی، میتوان از آموزش و نقش آن به عنوان مهمترین و موثرترین ابزار جوامع برای مقابله با چالشهای هزاره سوم، یاد کرد. با این رویکرد، تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش آموزش عالی کشاورزی در معیشت پایدار روستایی و به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کشاورزانی میباشد که فارغالتحصیل مراکز آموزش عالی کشاورزی هستند. بر اساس آمار اعلام شده از جانب سازمانهای جهاد کشاورزی استانهای آذربایجان غربی و شرقی، تعداد آنها در حدود ۵۵۰ نفر میباشد و از میان آنها 22۵ نفر بهعنوان نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوردی شد. روایی صوری ابزار توسط پانل متخصصان تأیید شد. مقادیر آلفای کرونباخ برای ابعاد مختلف پرسشنامه بالاتر از 7/۰ بود. به منظور پردازش و تحلیل دادهها، از نرمافزار Spss25بهره گرفته شده است. همچنین جهت دستیابی به مدل تجربی تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و برای انجام این کار از نرمافزار Amos24 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد مولفههای آموزش، پژوهش، ساختار و بستر، روشهای تدریس و یادگیری و تجارب یادگیری،ابعاد اساسی آموزش عالی کشاورزی در رابطه با معیشت پایدار روستایی را تشکیل میدهند و قادر هستند تا ۵۷ درصد تغییرات معیشت پایدار را پیشبینی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی کشاورزی؛ معیشت پایدار؛ معیشت پایدار روستایی؛ سرمایههای معیشتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Role of Agricultural Higher Education in Rural Sustainable Livelihood: A Study of Lake Urmia Basin | ||
نویسندگان [English] | ||
ismael Ahangari1؛ ahmad rezvanfar2؛ Seyyed Hamid Movahed Mohammadi1؛ yousef hejazi3؛ seyed ahmadreza Pishbin1 | ||
1tehran university | ||
2tehran university | ||
3tehran university | ||
چکیده [English] | ||
By studying the knowledge-based development indicators and emphasizing educational infrastructures, especially the agricultural education system, education and its role is the most important and effective tool for communities to overcome the challenges of the third millennium. Then, this study was conducted with Descriptive-Correlation method aiming to show the role of agricultural higher education in rural sustainable livelihoods. The statistical population of the study includes farmers who graduated from agricultural higher education centers. According to the statistics provided by the agricultural Jihad organizations in East and West Azarbaijan, their number is about 550 people. 225 of them were selected randomly as the sample using Krejcie and Morgan tables. In order to process and analyze data, the Spss25 software has been used. Structural Equation Modeling (SEM) was also used to achieve the experimental model. To do this, the Amos24 software has been used. The results showed that the components such as education, structure and context, teaching and learning methods, research and learning experiences were the basic dimensions of agricultural education in relation to sustainable rural livelihoods. They were able to explain 57% variance of sustainable livelihoods. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural Higher Education, Sustainable livelihood, Rural Sustainable livelihood, Capital livelihood | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 463 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 104 |