تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,049 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,317 |
ارائه مدل ارتباطی مدیران بازرگانی با افراد زیر مجموعه در فرهنگ اسلامی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 7، دوره 20، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 165-191 اصل مقاله (939.27 K) | ||
نوع مقاله: روش شناسی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2021.320819.1008247 | ||
نویسندگان | ||
محمد ایدی* 1؛ زهرا حیدرنژاد2؛ فاطمه فاضل پور2 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
2کارشناسارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تبیین و تحلیل مؤلفههای ارتباطی مدیران با زیردستان در رویکرد دینی انجام شد. روش تحقیق کیفی بود که از رویکرد تحلیل مضمون به منظور استخراج مضامین مورد نیاز از منابع دینی مرتبط با ارتباطات استفاده شده است. جامعة آماری این تحقیق شامل کتب (قرآن کریم و نهجالبلاغه) و مقالات در حوزة اسلام و سیرة معصومین(ع) بود. نمونة آماری نیز کتب و مقالات علمی در حوزة یادشده بودند. در مرحلة نخست کدگذاری توصیفی به عنوان مضامین پایهای صورت گرفت و در مرحلة کدگذاری تفسیری مضامین پایه طبقهبندی شد که آنها را مضامین سازماندهنده گویند. آخرین مرحله، تعیین مضمون فراگیر بود که همة مضامین پیشگفته را در بر میگیرد. در نهایت این پژوهش منجر به شناسایی 56 مضمون توصیفی و 18 مضمون سازماندهنده و 6 مضمون فراگیر شد. از مؤلفههای اصلی به تقویت سعة صدر، شایستهسالاری، و دوری از تکبر میتوان اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباطات؛ ارتباطات اسلامی؛ ارتباطات مؤثر؛ شایستهسالاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Explanation and Analysis of the Components of Manager-Subordinate Communication in Religious Propositions | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Aidi1؛ Zahra Heidarnejad2؛ Fatemeh Fazelpour2 | ||
1Assistant Professor, Department of Business Management, Ilam University, Ilam, Iran | ||
2MSc of Business Management, Ilam University, Ilam, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study was carried out to explain and analyze the components of manager-subordinate communication from Islamic perspective. A qualitative thematic analysis was adopted to extract the required communication-related themes from religious sources. The statistical population of this study was comprised of books (including the Quran and Nahj al-balagha) and articles in the domain of Islam and the Infallibles’ (a) conduct, from which a sample of books and research articles were selected. In order to extract the themes, first the descriptive coding of basic themes was carried out. Then, in the interpretive coding stage, the basic themes were categorized into organizing themes. Finally, the determination of comprehensive themes – which covered all previous themes – was done. Data analysis led to the identification of 56 descriptive themes, 18 organizing themes, and 6 comprehensive themes. The main components included the enhancement of tolerance, meritocracy, and avoidance of arrogance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
communications, meritocracy, Islamic communications, effective communications | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
نهج البلاغه.
حسینینسب، سید داوود؛ کبری مصطفویپور (1391). «بررسی رابطة بین مهارتهای ارتباطی مدیران با سلامت سازمانی مدارس شهرستان پارسآباد در سال تحصیلی 89 ـ 90»، علوم تربیتی، 5(19)، صص 27 ـ 40.
داورزنی، مریم؛ علیمحمد ناعمی (1396). «تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی با رویکرد دینی بر اخلاق حرفهای و اهمالکاری شغلی کارکنان علوم پزشکی سبزوار»، مجلة علمیـ پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 25(2)، صص 143 ـ 150.
روزبان، فرناز؛ حسین دامغانیان؛ علیاکبر فرهنگی؛ عباسعلی رستگار (1398). «استخراج مدل مدیریت ارتباطات سازمانی در بستر شبکههای اجتماعی مجازی»، فصلنامة انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 15(54)، صص 126 ـ 104.
سلیمانینژاد، عادل؛ مینا ولینژاد؛ زهرا اسدالهی (1396). «بررسی همبستگی مدیریت ارتباط با کارکنان بر عملکرد سازمانی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1395»، مجلة دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 17، صص 157 ـ 168.
شهبازی سلطانی، محمد؛ صلواتیان، سیاوش (1396). «شناسایی ویژگیهای معرف مدیر جهادی به روش فراترکیب» مجله مدیریت اسلامی، سال 25 بهار 96 شماره 1.
شفیعی، عباس (1386). رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی در سطح گروه، تهران، پژوهشکدة حوزه و دانشگاه.
شیخزاده، محمد؛ حسن عابدی جعفری؛ محمدسعید تسلیمی؛ ابوالحسن فقیهی (1390). «تحلیل مضمون و شبکة مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشة مدیریت راهبردی»، اندیشة مدیریت، 2(5)، صص 151 ـ 198.
صدرایی، سحر؛ عطاءالله ذوالفقاری زعفرانی؛ احمد ودادی (1398). «مدل شایستگیهای ارتباطی مدیران منابع انسانی در صنعت بانکداری»، فرایند مدیریت و توسعه، 32(4)، صص 59 ـ 91.
غضنفری، احمد؛ حسین مزروعی (1394). «بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی ارتباطات سازمانی در یک سازمان دولتی»، مدیریت فرهنگ سازمانی، 13(2)، ص 582.
فاطمینسب، عزتالله؛ ابراهیم محمودزاده (1396). «بررسی تأثیر ارتباطات سازمانی بر تسهیم دانش در شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران»، مطالعات راهبردی دفاع ملی، 1(1)، صص 72 ـ 109.
کوثری، سحر (1388). «استخراج و اولویتهای ارتباطی از دیدگاه قرآن»، پایاننامة کارشناسیارشد، MBA دانشگاه پیام نور.
مصطفی، جمالالدین؛ فرانک قدسی (1393). «بررسی معیارهای اخلاقی مدیران اسلامی از منظر قرآن مجید»، کنفرانس بینالمللی مدیریت و مهندسی صنایع.
معتمدی، عبدالله (1394). «دیدگاه ارتباطی شخصیت با تکیه بر منابع اسلامی»، انسانپژوهی دینی، 12(34)، صص 51 ـ 69.
مهاجرانی، مهدی؛ فریبا کریمی؛ محمدعلی نادی (1398). «شناسایی مؤلفههای نوآوری باز و ارائة مدل برای پیادهسازی نوآوری باز در دانشگاه»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(2)، صص 199 ـ 226.
مهدیزاده، سجاد (1394). «الگوی ارتباطات انسانی مطلوب در فرهنگ اسلامی»، دین و سیاست فرهنگی، ش 5، صص 100 ـ 120.
نظری، رسول؛ محمد احسانی؛ فریده اشرف گنجویی؛ حمید قاسمی (1390). «اثرات مهارتهای ارتباطی و ارتباطات بینفردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران و ارائة الگو»، مطالعات مدیریت ورزشی، 16، صص 157 ـ 174.
References
Ehsani, M,. Ashraf Ganjavi, F,. & Ghasemi, H. (2011). Effects of communication skills and interpersonal communication on organizational effectiveness of Iranian sports managers and model presentation. Sports Management Studies, 16, 174-157. (in Persian)
Davarzani, M,. Naemi, A.(2017). The effect of communication skills training with religious approach on professional ethics and job negligence of Sabzevar medical staff. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 25 (2), 143-150. (in Persian)
Ezzatullah, F,. & Mahmoudzadeh, I. (2017). Investigating the effect of organizational communication on knowledge sharing in the Railway Company of the Islamic Republic of Iran. National Defense Strategic Studies, 1 (1), 109-72. (in Persian)
Ghazanfari, A,. & Mazrouei, H. (2015). Investigating the effective factors on the effectiveness of organizational communication in a government organization. Organizational Culture Management, 13 (2), p.582. (in Persian)
Hosseini Nasab, D,. & Mostafavipour, K. (2012). Investigating the relationship between principals' communication skills and organizational health of Parsabad schools in the 90-89 academic year. Journal of Educational Sciences, 5 (19), 27-40. (in Persian)
Jamaluddin, M,. & Ghodsi, F. (2014). A study of the moral standards of Islamic managers from the perspective of the Holy Quran. International Conference on Industrial Management and Engineering. (in Persian)
Kowsari, S. (2009). Extraction and communication priorities from the perspective of the Qur'an. Master Thesis, MBA Payame Noor University. (in Persian)
Mehdizadeh, S,. (2015). The model of desirable human communication in Islamic culture. Quarterly Journal of Religion and Cultural Policy, Vol. 5, 100-120. (in Persian)
Mohajerani, M,. Karimi, F,. & Nadi, M. (2019). Identify the components of open innovation and provide a model for implementing open innovation in the university. Scientific Journal of Innovation and Creativity in the Humanities, 9 (2), 199-226. (in Persian)
Motamedi, A. (2015). Personality communication perspective based on Islamic sources. Bi-Quarterly Journal of Human-Religious Research, 12 (34), 69-51. (in Persian)
Motamedi, A. (2015). Personality communication perspective based on Islamic sources. Bi-Quarterly Journal of Human-Religious Research, 12 (34), 69-51. (in Persian)
Roozban, F,. Damghanian, H,. Farhangi, A,. & Rastegar, A.(2019). Extraction of organizational communication management model in the context of virtual social networks. Quarterly Journal of the Iranian Association for Cultural Studies and Communication, 15 (54). 104-126. (in Persian)
Sadraei, S,. Zolfaghari Zafarani, A,. & Vedadi, A.(2019). Model of communication competencies of human resource managers in the banking industry. Management and Development Process, 32 (4), 91-59. (in Persian)
Shafi'i, A. (2007). Organizational Behavior with an Islamic Approach at the Group Level, Tehran: Research Institute and University. (in Persian)
Shahbazi Soltani, M. Salavatian, S. (2017). "Identifying the characteristics of a jihadi leader by meta-combination method" Journal of Islamic Management, Spring 25, 1996, No. 1. (in Persian)
Sheikhzadeh, M,. Abedi Jafari, H,. Taslimi, M,. & Faqihi, A. (2011). Content analysis and theme network: A simple and efficient way to explain patterns in qualitative data. Strategic Management Thought) Management Thought, 2 (5), 151-198. (in Persian)
Soleimani Nejad, A,. Vali Nejad, M,. & Asadollahi, Z. (2016). Investigating the correlation between employee relationship management and staff organizational performance in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2016. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 17, 157-168. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 750 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 347 |