![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,699,496 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,933,503 |
طراحی الگوی جمعسپاری ایدههای نوآورانه بر بستر رسانههای اجتماعی در ایران (مورد مطالعه: صنعت بیمه) | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
دوره 7، شماره 1، 1400، صفحه 59-78 اصل مقاله (832.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2021.81988 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا جندقی* 1؛ اعظم میرزمانی2؛ هدی خان محمدی3 | ||
1استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران پردیس فارابی | ||
2استادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران پردیس فارابی | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران پردیس فارابی | ||
چکیده | ||
یکی از مشکلات پیشروی صنعت بیمه ایران، ضعف در نوآوری بوده و یکی از راهکارهای حل این مشکل، ایجاد امکان مشارکت افراد برای خلق ایده و متعاقب آن، ایجاد نوآوری میباشد. رسانههای اجتماعی نمونهای از ابزارهایی هستند که تحت مدلهای مشارکت عمومی و جمعسپاری، میتوانند امکان مشارکت و تعامل کاربران را در خلق ایده فراهم کنند. نظر به اینکه بقای صنعت بیمههای بازرگانی در ارائه خدمات بیمهای مورد نیاز مردم است و این امر نیازمند نوآوری در کلیه فرایندهای جاری این صنعت هشتاد ساله است، هدف این مقاله شناسایی مولفههای نهادی، بازیگران و مولفههای کلیدی لازم برای ایجاد سیستم جمعسپاری ایده در صنعت بیمه است. در این پژوهش با به کارگیری روش مطالعه موردی در صنعت بیمههای بازرگانی ایران و تحلیل محتوای کیفی مشخص شد که برای ایجاد این سیستم وجود هشت نوع از نهادهای رسمی، شکلگیری پنج دسته جدید از بازیگران و همچنین وجود هشت مولفه کلیدی الزامی است. | ||
کلیدواژهها | ||
جمع سپاری؛ ایده؛ نوآوری؛ بیمه؛ رسانه اجتماعی؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing components of crowdsourcing innovative ideas on social media platform in iran (Case study: insurance industry) | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholamreza jandaghi1؛ Azam mirzamani2؛ Hoda khanmohammadi3 | ||
1,Professor at Faculty of Management and Accounting, University of Tehran | ||
2Assistant Professor at Faculty of Management and Accounting, University of Tehran | ||
3Ph.D Student of Media Management, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
English One of the problems the insurance industry faces is a failure in innovation. An approach to solve this problem is to allow individuals to participate and create ideas, and consequently innovation. Social media is an example of tools that, under the crowdsourcing models can enable individuals to participate and interact in creating ideas. moreover, this issue demands innovation in the entire current processes of this eighty-year-old industry. Hence, the purpose of this paper is to identify institutional components, the players and the key components that are necessary for stablishing a system of idea crowdsourcing in this industry. This paper applied a case study in the commercial insurance industry and analyzed its content qualitatively. The results revealed that, eight kinds of formal institutions should be established and the formation of a new five teams of players is necessary, furthermore the need for the presence of eight key components is identified. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
crowdsourcing, Idea, innovation, insurance, social media, iran | ||
مراجع | ||
1- اسکات، م. (2010). "شبکه های عملی مجازی"، (س.ر، عاملی)، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، ص 460 ـ 470. 2- ایمان، محمد تقی و نوشادی، محمودرضا (1390). "تحلیل محتوای کیفی"، پژوهش، سال سوم، شماره دوم، ص 44- 15. 3- تید، جو؛ بسنت، جان. (1391). "مدیریت نوآوری: یکپارچه سازی تغییرات فناورانه بازار و سازمان"، (آراستی، محمدرضا؛ باقری، کامران؛ رستمی، مرضیه؛ ملکی فر، سیاوش؛ نوری، جواد)؛ انتشارات رسا، جلد اول، شماره 4. 4- خواستار، حمزه. (1388). "ارائه روشی برای محاسبه پایایی مرحله کدگذاری در مصاحبه های پژوهشی"، فصل نامه روش شناسی علوم انسانی، شماره 58، ص 161-174. 5- دلاور، علی. (1389). "روش شناسی کیفی"، فصل نامه راهبرد، سال نوزدهم، شماره 54، بهار 1389، ص 307- 329. 6- ذوالفقارزاده، محمد مهدی؛ شهسورای، زینب. (1398). "جمع سپاری خط مشی و جلب مشارکت عامه در فرایند خطمشیگذاری عمومی: درس آموزههایی برای ایران"، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، دوره 5، شماره 2، تابستان 1398، ص 205-185. 7- ریاحی، پ.، قاضی نوری، س.س. (1392). "مقدمه ای بر نظام نوآوری (رویکردی گسترده)"، چاپ اول، مرکز نشر دانشگاهی . تهران. 8- قربانی زاده، وجه الله (1393). "تحلیل و طراحی سیستم ها"، انتشارات بازتاب. 9- کریمی، آیت. (1381). "کلیات بیمه". پژوهشکده بیمه. وابسته به بیمه مرکزی ج.ا.ایران، تهران. 10- مورن، مایکل؛ رون، مارتین؛ گودوین، روبرت. (1393). "دانشنامه سیاستگذاری عمومی". صفار، محمد. تهران. نشر میزان . بهار. 11- نامداریان، ل. (1390). "نقش مراکز رشد نظام ملی نوآوری". تهران، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت تکنولوژی ایران. 12- Aitamurto, T & Landemore, H 2015 “Five design principles for crowdsourced policymaking: Assessing the case of crowdsourced off-road traffic law in Finland” Journal of Social Media for Organizations, vol. 2. pp 1-19.
13- Anderson, J. E .2014. Public policymaking: An Introduction.(Eighth edition). Cengage Learning.
14- Balzat, M. (2001). “The theoretical basis and the empirical treatment of National Innovation System”. University of Augsburg, Institut fur volkswirtschaftslehre, beitrag Nr. 232 December: 1-38. www.wiwi.uni-augsburg.de/vwl/institut/paper/232.pdf.
15- Bardach, E. 1981. Problems of policy definition in policy analysis. Pp. 161–71 in Research in Public Policy Analysis and Management, vol. i. Greenwich, Conn.: JAI Press.
16- Baumgartner, F. R., and Jones, B. D. 1993. Agendas and Instability in American Politics. Chicago: University of Chicago Press.
17- Bowen, Chieh-chen & William M. Bowen. (2008). “Content Analysis; In Kaifeng Yang and Gerald J. Miller”, Handbook of research methods in public administration, Taylor & Francis.
18- Brabham, D 2009 "Crowdsourcing the public participation process for planning projects" Planning Theory, vol. 8. pp 242-262.
19- Brabham, D 2010 “The Effectiveness of Crowdsourcing Public Participation in a Planning Context”. Open Journal Systems, vol. 17. pp 1-39.
20- Chesbrough, H. W. (2003). “Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology”. Harvard Business Press.
21- Chesbrough, H., Crowther, A. K. (2006). “Beyond high tech: early adopters of open innovation in other industries”. R&d Management, Vol. 36, 229-236.
22- De Vreede, T. (2016). “Let the ideas flow: Antecedents of engagement in community-based crowdsourcing”, Doctor of Philosophy, University of Nebraska.
23- Dewar, R.D. and Dutton, J.E. (1986). “The Adoption of Radical and Incremental Innovations: An Empirical Analysis”. Management Science, vol. 32, issue 11, 1422-1433.
24- Dykemen, D.(2008). “How do you define Social media?” Retrieved from http://broadcasting-brain.com/2008/02/09/how-do-you-define-social-media/
25- EstellésArolas, E., NavarroGiner, R., & GonzálezLadróndeGuevara, F. (2015). “Crowdsourcing Fundamentals: Definition and Typology”, 33-48.
26- Estelle´s-Arolas, E., & Gonza´lez-Ladro´n-de-Guevara, F. (2012). “Towards an integrated crowdsourcing definition”. Journal of Information Science, 38(2), 189—200.
27- Evan, W.M. (1966). Organizational lag. Human Organizations, Vol. 25 No. 1, 3-51, 1966.
28- Fantoni, G., Apreda, R., Valleri, P., Bonaccorsi, A., & Manteni, M. (2008). “IPR tracking system in collaborative environments”. Retrieved from http://74.125.155.132/scholar?q=cache:uPhWjfQFxXMJ:scholar.google.com/&hl=en&as_sdt=80 0000000000.
29- Gaikwad, P., (2017). Including Rigor and Artistry in Case Study as a Strategic Qualitative Methodology. The Qualitative Report, 22(13), 3431-3446.
30- Hossain, M., & Kauranen, I. (2015). “Crowdsourcing: a comprehensive literature review, Strategic Outsourcing”, An International Journal, 8(1), 2-22.
31- Hosseini, M., Phalp, K., Taylor, J., & Ali, R. (2014). “The four pillars of crowdsourcing: A reference model”. 2014 IEEE eighth international conference on research challenges in information science (RCIS). IEEE1–12. http://dx.doi.org/10.1109/RCIS.2014.6861072.
32- Kaplan, A.M. and Haenlein, M. (2010), “Users of the world, unite! The challenges andopportunities of social media”,Business Horizons, Vol. 53 No. 1, pp. 59-68.
33- Kohlbacher, F. (2006). “The Use of Qualitative Content Analysis in Case Study Research”. Forum Qualitative Social Research, 7(1), 1-24.
34- Knudsen, M. P., & Mortensen, T. B. (2011). “Some immediate – but negative – effects of openness on product development performance”. Technovation, 31(1), 54-64.
35- Leimeister, J. M., Huber, M., Bretschneider, U., & Krcmar, H. (2009). “Leveraging Crowdsourcing: Activation-Supporting Components for IT-Based Ideas Competition”. Journal of Management Information Systems, 26(1), 197-224.
36- Malerba, F. (2002). “Sectoral syatem of innovation and production”. Research Policy 31,247- 264.
37- Mergel, I 2014 “Opening Government: Designing Open Innovation Processes to Collaborate With External Problem Solvers” Social Science Computer Review. vol. 33. availabale at: https://doi.org/10.1177/0894439314560851. pp 1-15.
38- Schenk E. and C. Guittard (2009). Crowdsourcing:”What can be outsourced to the Crowd, and Why?” Workshop on Open Source Innovation, Strasbourg, France.
39- Panchal, J. H. & Fathianathan, M. (2008). “Product realization in the age of mass collaboration”. In proceedings of ASME 2008 International Design Engineering Technical Conferences and Computers and Information in Engineering Conference. Retrieved from http://westinghouse.marc.gatech.edu/Members/jpanchal/Publications/DETC2008_49865_MassCollaboration.April.12.08.pdf.
40- Piller, F., Ihl, C., & Vossen, A. (2010). “A Typology of Customer Co-Creation in the Innovation Process”. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1732127.
41- Reichwald, R., Seifert, S., Walcher, D., & Piller F. (2004). “Customers as part of value webs: Towards a framework for webbed customer innovation tools”. Proceedings from 37th Hawaii International Conference on System Sciences. Retrieved from http://wwwkrcmar.in.tum.de/public/webcoach/wsw/attachments/WINserv_Arbeitsbericht_Valuewebs.pdf
42- Robbins, SP (1980). “organizational behaviour: concept, controversies applications”, 8th ed, upper saddle River, NJ: Prantice – Hall, pp. 258-61
43- Rochefort, D. A., and Cobb, R. W. 1994. The Politics of Problem Definition: Shaping the Policy Agenda. Lawrence: University Press of Kansas.
44- Rowe, G & Frewer, L 2000 |Public Participation Methods: A Framework for Evaluation” Science,Technology & Human Values, vol. 25. pp 3-29.
45- Salunke, S.,Weerawardena, J., & McColl-Kennedy, J.R. (2013). “Competing through service innovation: The role of bricolage and entrepreneurship in project-oriented firms”. Journal of Business Research, 66(8), 1085–1097.
46- Simula, H., & Ahola, T. (2014). “A network perspective on idea and innovation crowdsourcing in industrial firms”. Industrial Marketing Management, 43(3), 400–408.
47- Snyder, H., Witell, L., Gustafsson, A., Fombelle, P., Kristensson, P. (2016). “Identifying categories of service innovation: A review and synthesis of the literature”. Journal of Business Research, 69, 2401- 2408.
48- Tidd, J. (2014). “Introduction: Why We Need a Tighter Theory and More Critical Research on Open Innovation”. Open Innovation Research, Management and Practice, World Scientific, Hackensack, NJ.
49- Trompette, P., Chanal, V., & Pelissier, C. (2008). “Crowdsourcing as a way to access external knowledge for innovation: Control, incentive and coordination in hybrid forms of innovation”. Proceedings of the 24th EGOS Colloquium.
50- Wikhamn, BR, & Wikhamn, W. (2013). “Structuring of the open innovation field”. Journal of Technology Management andInnovation, 8(3), 173–185
51- Yin, R. K. (2014). Case Study Research: Design and Method. Los Angeles: Sage Publications.
52- Zhang, Y., & Wildemuth, B. M. (2009). Unstructured interviews. In B. Wildemuth (Ed.), “Applications of Social Research Methods to Questions in Information and Library Science”, (pp.222-231). Westport, CT: Libraries Unlimited | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 474 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 498 |