تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,511,710 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,174 |
A Comparative Study of the Ethical Principles and Ideas of ‘Allāma Majlisī and Abū ‘Alī Miskawayh | ||
Classical and Contemporary Islamic Studies (formerly known as Journal of Contemporary Islamic Studies) | ||
دوره 3، شماره 2، مهر 2021، صفحه 175-187 اصل مقاله (533.42 K) | ||
نویسندگان | ||
Vahīd Dihqanī Fīrūz Ābādī* 1؛ Muhammad Bunyānī2 | ||
1PhD Student in Theology Teaching, Faculty of Islamic Studies, University of Islamic Sciences, Qom, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy and Islamic Theology, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
چکیده | ||
Although ‘Allāma Majlisī did not intend to write an exclusive ethical book or propose a coherent ethical system in the various volumes of his book Biḥār al-Anwār, the analysis of the discussions he has made about the qur’ānic verses and traditions provides a comprehensive ethical doctrine. In addition to emphasizing on the role of rationality in the explanation of theoretical and practical teachings of ethics, this doctrine pays special attention to the basic role of religion in the interpretation of spiritual foundations of conducts as well as the ethical and pedagogical aspects such that it gives in a complete and in-depth overview of the virtues and principles of Islamicethics. On the other hand, the philosophical and ethical ideas of Miskawayh are also so wise and sagacious of its kind. His attempts in shedding light on imaginative and confirmatory principles of ethics, creating coherence between philosophical teachings of Greek and Islamic ethics, and explicating the four classes of ethical virtues as well as their subcategories based on religious tenets are considered scholarly, valid, and thorough. This study focuses on a comparative survey of the ethical principles and ideas of ‘Allāma Majlisī in Biḥār al-Anwār and Abū ‘Alī Miskawayh in Tahdhīb al-Akhlāq. Then, by the analysis of these two ethical approaches, it is attempted to analyze their similarities and differences as well as their pros and cons in the clarification of Islamic ethics. | ||
کلیدواژهها | ||
Ethics؛ Blissfulness؛ Virtue؛ Majlisī؛ Miskawayh | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی تطبیقی مبانی و آرای اخلاقی علامه مجلسی و ابوعلی مسکویه | ||
نویسندگان [English] | ||
وحید دهقانی فیروزآبادی1؛ محمد بنیانی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدرسی معارف دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده [English] | ||
اگرچه علامه مجلسیدر مجلدات مختلف کتاب بحار، بهطور مستقل در صدد نگارش کتاب اخلاقی و بیان نظام اخلاقی منسجمی نبوده، با بررسی مباحثی که وی در ذیل آیات و روایات بیان کرده است، نظام اخلاقی جامعی بهدست میآید. در این نظام علاوه بر تأکید بر نقش عقل در تبیین آموزههای علمی و عملی اخلاق و تبیین فضایل اخلاقی، در تبیین مبادی نفسانی افعال و ابعاد مختلف اخلاقی و تربیتی، توجه ویژهای به نقش اساسی دین نیز شده است، بهگونهای که نمودار کامل و جامعی از فضایل و اصول اخلاق اسلامی بهدست میدهد؛ از سوی دیگر، اندیشههای فلسفی– اخلاقی مسکویه نیز در نوع خود بسیار نیرومند و حکیمانهاند و تلاش وی برای تبیین مبادی و مبانی تصوری و تصدیقی اخلاق و همچنین هماهنگکردن بین آموزههای فلسفی اخلاق یونانی و اخلاق اسلامی و تبیین فضایل چهارگانۀ اخلاقی و انواع و اجناس آنها مطابق با مبانی و مبادی دینی، از قوت علمی و اتقان و جامعیت خوبی برخوردار است. این نوشتار، به بررسی تطبیقی مبانی و آرای اخلاقی علامه مجلسیدر بحارالأنوار و ابوعلی مسکویه با محوریت تهذیبالأخلاق اختصاص دارد. سپس با تحلیل این دو رویکرد اخلاقی، مواضع وفاق و خلاف و کاستیها و مزیتهای هر کدام در تبیین نظام اخلاقی اسلام بررسی خواهد شد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
اخلاق, سعادت, فضیلت, مجلسی, مسکویه | ||
مراجع | ||
Aḥmadpūr, M. et. al. (2011), Kitab shinākht akhlāq islāmī. Qom, Research Institute of Islamic Sciences and Culture. Aristotle (1925), ‘Ilm al-akhlāq ilā niquma’khūs. Edited by B. Saint-Hilaire, Cairo: Dār Sādir. Id. (2007), Akhlāq nīkūma’khūs. Translated by M. Lutfī Tabrīzī, Tehran, Tarh-i Nuw. Id. (n.d), Fī al-nafs. Edited by A. Badwī, Beirut, Dār al-Qalam. Avicenna, Ḥ. (1984), Ash-Shifā’. Edited by S. Zā’id et. al., Qom, Mar’ashī Najafī Publications. Avicenna, Ḥ. (1985), Ishārāt. Translated by H. Malikshāhī, Tehran, n.p. Dihkhudā, A. (1963), Lughatnāma. Edited by M. Mu’īn, Tehran, University of Tehran Publications. Fārābī, A. (1985), Fuṣūl muntaza’a. Edited by F. Najjār, Tehran, Al-Maktabat al-Zahrā’. Id. (1992), At-tanbīh ‘alā sabīl al-sa’āda. Edited by J. Āl Yāsīn, Beirut, Dār al-Manahīl. Id. (1995), Ārā’ ahl madīna al-fāẓila wa muẓādātiha. Edited by A. Bū Muḥlim, Beirut, Maktabat al-Hilāl. Fayḍ Kāshānī, M. (1996), Al-maḥaja al-bayẓā’. Qom, Mu’assisa al-Nashr al-Islāmīyya. Id. (1997), Uṣūl al-ma’ārif. Edited by J. Āshtīyānī, Qom, The office of Islamic Preaching. Id. (2002), Al-Ḥaqā’iq. Edited by M. ‘Aqīl, Qom, Dār al-Kitāb al-Islāmī. Fayyūmī, A. (2004), Al-misbāh al-munīr. Qom, Dār al-Hijra. Ghazālī, M. (n.d), Iḥyā’ al-‘ulūm. Edited by A. Hāfiẓ ‘Arāqī, Beirut, Dār al-Kitāb al-‘Arabī. Ibn Miskawayh, A. (1951), Al-hawāmil wa al-shawāmil. Cairo, Jannat at-Ta’līf wa al-Nashr wa al-Tarjuma. Id. (1981), Tahdhīb al-akhlāq. Beirut, n.p. Id. (n.d.), Al-Fawz al-Aṣghar. The manuscript at the Central Library and Archives of the University of Tehran. Ikhwān as-Ṣafā (1991), Rasā’il Ikhwān al-Ṣafā wa khallān al-wafā’. Beirut: Dār al-Islāmīyya. Jawādī Āmulī, A. (2011), Tafsīr tasnīm. Edited by M. Ḥaydarīfar, Qom, Isrā’ Publications. Khazā’ī, Z. (2005), “Moral saints.” Journal of Philosophical Theological Research, No. 24, 144-164. Khumaynī, R. (2009). Sharḥ ḥadīth junūd ‘aql wa jahl. Tehran, Institute for Compilation and Publication of Imam Khomeini's works.. Majlisī, M. (1983), Biḥār al-anwār. Beirut, Dār Iḥyā’ al-Turāth al-‘Arabī. Miṣbāḥ, M. (2009). Naqd wa barresī makātib akhlāqī. Edited by A. Sharīfī, Qom, Imam Khomeini Education and Research Institute.. Id. (2010), Ethics in the Qur’ān. Qom, Imam Khomeini Education and Research Institute.. Narāqī, A. (1999), Mi’rāj al-sa’āda. Qom, Hijrat. Narāqī, M. (n.d), Jāmi’ al-sa’ādāt. Beirut, Mu’assisa al-A‘lamī lil-Maṭbū‘āt. Ṣadr al-Muta’allihīn, M. (1981), Al- Ḥikma al-muta‘ālīya fī al-asfār al-‘aqlīyya al-arba‘a, Beirut, Dār Iḥyā’ al-Turāth. Shahrzūrī, Sh. (2005), Rasā’il al-shajara al-ilāhīyya fi ‘ulūm al ḥaqā’iq al-rabbānīyya. Edited by N. Ḥabībī, Tehran, Iranian Research Institute of Philosophy. Suhriwardī, Y. (1997), Majmū’a muṣannafāt Shaykh Ishrāq. Edited by Corbin et. al., Tehran, Cultural Studies and Research Center. Ṭabāṭabā’ī, M. (1996), Al-Mīzān fī tafsīr al-Qur’ān. Qom, Islamic Publications Office of Jāmi‘a Mudarrisīn of Qom Ḥawza. Tawāzīyānī, Z. & Āqājarī, Z. (2010), “Miskawayh’s virtue-oriented ethical system and the role of religious teachings in its formation” Philosophical Meditations, No. 4, 89-106. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 365 |