تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,232 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,887 |
جایگاه نقاشی در پدیدارشناسی میشل آنری | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 26، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 91-100 اصل مقاله (508.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.290817.666339 | ||
نویسنده | ||
فاطمه بنویدی* | ||
استادیار فرهنگستان هنر | ||
چکیده | ||
مسئله پژوهش این است که «زندگی» چگونه در هنر نمود پیدا میکند. به این منظور این مقاله به بحثهای میشل آنری، پدیدارشناس قرن بیستم میپردازد. مفهوم زندگی برای آنری از اهمیت زیادی برخوردار است. او سعی دارد معنای حقیقی زندگی را که نامرئی و درونی است و بهزعم او در جهانبینی مدرن فراموش شده، احیا کند. هنر نیز نقشی مرکزی در پدیدارشناسی آنری بازی میکند. به این منظور او از هنر انتزاعی بهویژه از نقاشیهای کاندینسکی کمک میگیرد. برای آنری از میان هنرها، نقاشی مهم است، زیرا میتواند ذات زندگی را آشکار کند. ایده اصلی او این است که در تفکر و آثار کاندینسکی انتزاع بیش از یک جنبش خاص در نقاشی است. زیرا هنر را از جهان بیرونی و مرئی رها میکند و حقیقت عمیق همة هنر را نشان میدهد: این را که همة هنر «انتزاعی» است. همچنین این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از چارچوب نظریات آنری به این نتیجه میرسد که در دنیای مدرن هنر میتواند مناسبترین جایگاه برای آشکارکردن ارزشهای زیباییشناختی باشد؛ نقاشی انتزاعی ما را به سمت امکانپذیری همه نقاشیها سوق میدهد و میتواند ما را به ذات زندگی نزدیک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
نامرئی؛ مرئی؛ هنر انتزاعی؛ میشل آنری؛ کاندینسکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The state Art of painting in the phenomenology of Michel Henry | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Benvidi | ||
Academy of Art | ||
چکیده [English] | ||
The question of research is what the essence of life is and how life manifests in art. This article addresses the arguments of Michel Henry, a 20th century phenomenologist. The concept of life is very important to Henry because life is a spontaneous manifestation, as a phenomenological life itself, which constantly presents itself as what Henry calls Pathos. He seeks to restore the true meaning of life, which is invisible and internalized in a forgotten modern worldview. Because modern worldview has reduced the value of life to the outer world by oblivion of all realities. Art plays a central role in Henry's phenomenology. He was interested in art before the eighteenth century as well as in the abstract art of the twentieth century. He has written a book on this subject, Seeing the Invisible (1988) and draws on Kandinsky's work in this work. Henry's explicit purpose in writing this book is to clarify the importance of discovering Kandinsky's abstract painting. In Kandinsky's writings, Henry discovers a kind of material phenomenology, for he believe’s that he [Kandinsky] has made a phenomenological reduction in the representation of the visible world, which reduces us to a mere conception of the elements of painting. Henry admires abstract art, wich art that seeks to fundamentally guide the artist and audience. He argues here that after Kandinsky, art no longer seeks to represent the world and its objects, and thus ceases its focus on the visible, and instead focuses on the invisible concept, or what Kandinsky and Henry call "inner", it changes. Thus, Henry is one of the phenomenologists who advocate the possibility of invisible experience with more attention to visual elements such as dots, lines, surfaces, shapes and colors. Henry's phenomenology of abstract painting, therefore, takes us one step further from Husserl and Merleau-Ponty. Henry's purpose in all his writings was to separate the inside from the outside. For him, painting is important because it can reveal the essence of life. According to Henry, Kandinsky's paintings express the phenomenological essence of life. What really stands out is not what we see in paintings, but what we feel. He sees the primary purpose of the art of painting as the expression of "invisible" forces, not the "irony of the visible world." Also his main idea is that in Kandinsky abstraction is more than a specific movement in painting, and Kandinsky shows the profound truth of all art, that all art is "abstract". In addition, an interview has been published entitled "The Art and Phenomenology of Life" (1996), which illustrates Henry's view of the aesthetics and philosophy of art. Our aim in this article is to show from Henry's perspective - how art can be the most appropriate place in the modern world for the manifestation of aesthetic values; how abstract painting leads us to all paintings; In short, how life manifests in art. In this short article, we will deal with these issues and the importance of painting from Henry's perspective in a descriptive and analytical way. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Invisible, visible, Art Abstract, Michel Henry, Kandinsky | ||
مراجع | ||
پرهام، شیوا (1389)، بررسی تأثیر موسیقی و ریاضی در نقاشیهای واسیلی کاندینسکی، ارشد پژوهش هنر، استاد راهنما فاطمه هنری مهر، دانشگاه الزهراء، دانشکده هنر. جمالی، مریم (1394)، مقدمهای بر مفهوم فرم و فرمالیسم در هنر مدرن، نشریه جستارهای فلسفی، شماره 28، صص 33-5. شمخالی،مریم (1390)، گذری بر زندگی و برخی آثار یک هنرمند «واسیلی کاندینسکی»، فصلنامه هنر، شماره 83 و 84، صص237-252. عالیکلوگانی، مرضیه (1391)، حیث مادی و معنوی هنر از دیدگاه واسیلی کاندینسکی، ارشد فلسفه هنر، استاد راهنما امیر نصری، دانشگاه علامه طباطبایی. کاندینسکی، واسیلی (1381)، معنویت در هنر، ترجمة هوشنگ وزیری، انتشارات سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران. کاندینسکی، واسیلی (1395)، نقطه. خط. سطح. ترجمة پریسا محققزاده، مارلیک، تهران. کیانی، فرزانه (1394)، تحلیل و بررسی هنرآبستره بر نقاشی واسیلی کاندینسکی، هفتمین کنفرانس بینالمللی اقتصاد و مدیریت،صص 24-1. مهاجر، فیروز و سحر سجادیان (1379)، فرم از دیدگاه کاندینسکی، هنرنامه، شماره 6.، صص 22-4. مهدیان، حسین (1379)، کاندینسکی و روش او در نقاشی، هنرنامه، شماره 6، صص 73-64. نصری، امیر و مرضیه عالی (1392)، جایگاه کاندینسکی در نزاع میان صورت و محتوا، نشریه هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، شماره 2، صص 13-1.
Farrugia, Robert, (2018), Michel Henry’s Phenomenology of Life and World: Encountering the Invisible through Art, Booklet of Abstracts, Conference: Engaging the Contemporary: Reconfiguring The Aesthetic, University of Malta (Valletta Campus), 55-56.
Fitzgerald, Martin, (2017), The Fructifying Ray: Considering Kandinskian Artistic Creation through the Hegelian Alienated Consciousness. “Dianoia: The Undergraduate Philosophy Journal of Boston College”. Issu IV. 25-43
Henry, Michel, (1973), The Essence of Manifestation, Trans by, Girard Etzkorn, Publish Springer, Netherlands.
Henry, Michel, (2009), Seeing the Invisible on Kandinsky, Trans, by Scott Davidson, Publish continuum, London.
Henry, Michel, (2012), Barbarism. Trans by. S.Davidson, London, New York, Continuum.
Kandinsky, wassily, (1947), Point and Line to Plane. By the Solomon R. Guggenheim Foundation for the Museum of Non-Objective Painting in New York Kandinsky, wassily, (1982), Kandinsky: complete writtings on Art, eds. Kenneth C.Lindasy and Peter Vergo., New York: Da Capo Press.
Peters,FE, (1967), Greek Philosophical Terms A Historical Lexicon, New York, University Press.
Seyler, Frédéric, (2016), "Michel Henry", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/michel-henry/,(1398/2/5)
Welten, Ruud, (2010),"Michel Henry", in Handbook of Phenomenological Aesthetics, springer, ed, Hans Rainer Sepp, Florida Atlantic University, FL, USA, pp 141-143.
www.etymonline.com.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 470 |