تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,524 |
تعداد مقالات | 70,432 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,976,016 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,102,139 |
سوپرمامها و مفهوم مادری در فضای اینستاگرام | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 139-163 اصل مقاله (440.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.319264.1547 | ||
نویسندگان | ||
مینا بیگوند* 1؛ عباس کاظمی2؛ حسین بصیریان جهرمی3 | ||
1کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه سوره | ||
2دانشیار موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم | ||
3دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش دستیابی به چهرهی ترسیم شده از مادری، بواسطه نقشی است که توسط سوپرمامها در اینستاگرام اجرا شده و همچنین مطالعه سبک و ابعاد زندگی آنها از دیگر اهداف این پژوهش بوده است. برای رسیدن به این اهداف از روش مردمنگاری شبکهایی (نتنوگرافی) استفاده کردهایم.نتایج بدستآمده از تحلیل تماتیک، شامل 6 تم اصلی «نمایش مادرانگی کامل»، «زیباییشناختی کردن مادری»، «بازتولید الگوهای سنتی مادرانگی »، «نمایش من ایدهآل»، «سبکمند کردن زندگی روزمره»، «نمایش خانواده خوشبخت و برخورداری از روابط مطلوب» است. سوپرمامها از طریق زیباییشناختی کردن مادری سعی در بازشکل دادن به مادری به عنوان الگویی مطلوب را دارند. تصویر ایدهآل و دلفریب مادرانگی که با ظرافت تمام توسط سوپرمامها در اینستاگرام به نمایش گذاشته میشود اگرچه ممکن است برای دیگر مادران دستنیافتنی باشد، با این حال چهره تازهای از مادرانگی را ایجاد کرده است. درصورتیکه ضرورتا مادرانگی سنتی را به چالش نمیکشند بلکه این تصویر تداوم الگوی مادرانگی سنتی اما در لباس جدید است. اگرچه مادرانگی همچنان با فداکاری و مهر منسوب به آن معنا می شود و به لحاظ معنایی تفاوت چندانی با دهههای پیش از خود نمیکند، با این حال مادران اینستاگرامی در تعریف هویت مادری و فردی خود و همچنین راه و روش والدگری و فرزندپروری به شیوهی متفاوت ایفای نقش کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
مادرانگی؛ هویت مادری؛ سوپرمام؛ اینستاگرام؛ نتنوگرافی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Supermoms and the Concept of Motherhood in Instagram | ||
نویسندگان [English] | ||
Mina Beigvand1؛ Abbas Kazemi2؛ Hossein Basirian Jahromi3 | ||
1Master of Social Communication Sciences, Soura University | ||
2Associate Professor, Institute of Cultural and Social Studies, Ministry of Science | ||
3PhD in Communication Sciences, Allameh Tabatabai University | ||
چکیده [English] | ||
This study attempts to examine the characteristics of motherhood according to the role presented by mothers on Instagram. It also examines the lifestyle and other aspects of the lives of supermoms and their followers. To achieve these objectives, we used netnography and direct observation. The results of the thematic analysis include six main themes as follows: “the presentation of perfect motherhood”, “the aestheticization of motherhood”, “the reproduction of traditional patterns of motherhood”, “the presentation of the ideal self”, “the stylization of everyday life”, and “the presentation of the happy family with the desired relationship”. Supermoms attempt to reshape the image of motherhood as a desirable role through aestheticization. The ideal and deceptive image of motherhood presented by supermoms on Instagram, though it may be unattainable for other mothers, has created a new image of motherhood. Just as they provide a new image of motherhood, they do not necessarily challenge traditional motherhood. Rather, this image is a continuation of the traditional motherhood pattern, but in a new guise. Although motherhood still means sacrifice and love, and is semantically no different than it was decades ago, Instagram mothers acted differently in their maternal and personal identities, as well as in their parenting. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Motherhood, Maternal identity, Instagram Influencer Moms, Instagram, Netnography | ||
مراجع | ||
الف) منابع فارسی منابع[1] استوری، جان (1395). مطالعات فرهنگی دربارة فرهنگ عامه، ترجمة حسین پاینده، تهران: آگه. [2] فلیک، اووه (1390). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمة جلیلی هادی. تهران: نی. [3] لیندلف، تیلور (1388). روشهای تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، ترجمة عبدالله گیویان، تهران: همشهری. [4] نادری، آذین (1396). الگوی رفتاری کاربران ایرانی در اینستاگرام، تهران. [5] نیکبخش، مرسده (1397). مردمنگاری فرهنگ شبکهای کاربران فضای مجازی، مطالعه موردی رفتار کاربران ایرانی اینستاگرام، تهران.
ب) منابع انگلیسی [6] Brewer, John (2000). Ethnography. Buckinngham: Open University Press.
[7] Chae, Jiyoung. (2015). Am I a Better Mother Than You? Media and 21st-Century Motherhood in the Context of the Social. SAGE, 503-525.
[8] Griffin, Kate. (2014). Pinnig motherhood the construction of mothering identities on pinterest (Master Thesis). Orlando, Florida, united satates: Electronic Theses and dissertations: university of central Florida.
[9] Hunter, lindsay. (2018). Parenting. Retrieved from Medium. [10] Hays, S. (1996). The cultural contradictions of motherhood. New Haven, CT: Yale University Press.
[11] Johnston, D. D., & Swanson, D. H. (2006). Constructing the “good mother”: The experience of mothering ideologies by work status. Sex roles, 54, 509-519. doi:10.1007/s11199-006-9021-3
[12] Johnson, kate Orton. (2017). Mummy Blogs and Representations of Motherhood: Bad Mummies and Their Readers. SAGE, 1-10.
[13] kuleshova, anna. (2015). dillemas of modern motherhood: based on research in russia. public opinion monitoring: economic and social changes.
[14] Keller, K. (1994). Mothers and work in popular American magazines. Westport, CT: Greenwood
Press.
[15] Kleinberg, Jay S. 2006. “The No- Win Mom: Motherland in Twentieth- Century America.”Women’s History Review. 8 (2) 387-395.
[16] Locatelli, Elisabette. (2017). Image of Breastfeeding on Instagram: Self-Representation, Publicness, and Privacy Managment. Social Media+Society, 1-14.
[17] Madge, Clare and Henrietta O’Connor. 2006. “Parenting Gone Wired: Empowerment of New Mothers on the Internet?” Social & Cultural Geography. 7 (2).
[18] Morahan- Martin, Janet. 2000. “Women and the Internet: Promis and Perils.” Cyberpsychology & Behavior. 3 (5) 683-691.
[19] Rich A (1986) Of Woman Born: Motherhood as Experience and Institution. New York: Norton.
[20] Shahghasemi, e. (2020). Pornography of Networked Feminism: The Case of Iranian "Feminist" Instagramers. 2nd international conference on future of SOCIAL SCIENCES and HUMANITIES, 1-13.
[21] Tummala-Narra, P. (2009). Contemporary impingements on mothering. The American Journal of Psychoanalysis, 69, 4-21. doi:10.1057/ajp.2008.37Mitra, Ananda. 2001. “Marginal Voice in Cyberspace.” New Media Society.3 (1) 29-48.
[22] Viruru, Nasser & Radhika, Ramzi. (2017). Wa'allah, the woman she should go direct to Paradise: Perceptions of motherhood in Qatar. Global Studies of Childhood, 148-158.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,417 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,028 |