تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,912 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,663 |
واکاوی پدیدارشناسانۀ ادراک و تجارب زیستۀ مدیران مدارس در مورد آمادگی در برابر مخاطرات زلزله | ||
مدیریت مخاطرات محیطی | ||
دوره 8، شماره 2، شهریور 1400، صفحه 177-189 اصل مقاله (342.93 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhsci.2021.327535.657 | ||
نویسندگان | ||
حمیده فیض بخش1؛ کیوان صالحی* 2؛ مجید محمدی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران | ||
3دانشیار پژوهشکدۀ مهندسی سازه پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله | ||
چکیده | ||
ارتقای ایمنی مدارس کشور بهعنوان کانون تجمع دانشآموزان، ضرورتی انکارناپذیر است. برای بهرهمندی از مدرسۀ ایمن، علاوهبر سازۀ استاندارد و پایدارسازی اجزای غیرسازهای، آمادگی دستاندرکاران برای مواجهه با زلزله و دانش کافی در مورد وظایف و کارهای ضروریِ قبل، حین و بعد از زلزله نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. مدیران مدارس در مقام پیشگامان تصمیمگیری و برنامهریزی در فضای اجرایی مدرسه، زمینهساز تحقق این عوامل در مدارس هستند. از اینرو پژوهش حاضر با هدف واکاوی ادراک و تجارب زیستۀ مدیران مدارس، بهمنظور شناسایی مضامین و زیرمضامین مرتبط با آمادگی مدارس در برابر زلزله انجام گرفت. برای این منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته گردآوری شد. با استفاده از نمونهگیری ملاکی، اشباع دادهها پس از 14 مصاحبه حاصل شد. مصاحبهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA2018 و مبتنی بر راهبرد کلایزی تحلیل شد. با تحلیل مصاحبهها پنج مضمون اصلی شامل «پیشنیازها»، «اقدامات ایمنی لرزهای»، «آموزش و مانور»، «مشارکت فعال کنشگران» و «دانش موضوعی و رویکرد مدیران مدارس» شناسایی شد. یافتهها نشان میدهد که ارتقای ایمنی لرزهای در مدارس باید با روندی سریعتر انجام گیرد و باید بودجه مشخصی به موضوع آموزش و مانور مدارس اختصاص یابد و راههای فرار کافی و ایمن در مدارس اندیشیده شود. تسریع فرایند ایمنی همهجانبۀ مدارس در برابر زلزله، مستلزم رویکرد فعال مدیران و تعامل سازنده و مؤثر آنان با کارشناسان، معلمان و والدین است. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادگی مدارس؛ ایمنی لرزهای؛ زلزله؛ مدیران مدارس؛ پدیدارشناسی؛ MAXQDA | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenological Analysis of School Principals' Perceptions and Lived Experiences about Preparedness for Earthquake Hazards | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamideh Feizbakhsh1؛ Keyvan Salehi2؛ Majid Mohammadi3 | ||
1MSc student, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, International Institute of Earthquake Engineering and Seismology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Improving the safety of the country's schools as a gathering place for students is an undeniable necessity. To benefit from a safe school, in addition to the standard structure and stabilization of non-structural components, the readiness of those involved in dealing with the earthquake and sufficient knowledge about the tasks and duties to be performed before, during and after the earthquake are also very important. School principals, as the pioneers of decision-making and planning in the school executive space, are the basis for the realization of these factors in schools. Therefore, the present study was conducted to analyze the perceptions and lived experiences of school principals, to identify the themes and sub-themes related to school preparedness against earthquakes. For this purpose, a qualitative approach and a descriptive phenomenological method were used. Data were collected through in-depth and semi-structured interviews. Using standard sampling, data saturation was obtained after 14 interviews. Interviews were analyzed using MAXQDA2018 software based on Colaizzi’s strategy. The analysis of the interviews identified five main themes, including "prerequisites", "seismic safety measures", "training and maneuvering", "active participation of actors" and "thematic knowledge and approach of school principals". Findings show that the promotion of seismic safety in schools should be done more quickly and it is necessary to allocate a certain budget for the education and maneuver of the schools and provide adequate and safe escape routes in schools. Accelerating the process of comprehensive safety of schools against earthquake requires the active approach of their principals and their constructive and effective interaction with experts, teachers and parents. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
School Preparedness, Earthquake, School Principals, Phenomenology, MAXQDA | ||
مراجع | ||
[1] ابوالمعالی، خدیجه (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: علم.
[2] اصفهانی، کرم؛ سلیمانی، نادر؛ تورانی، حیدر؛ و صباحی، پرویز (1398). «عوامل مؤثر بر توسعۀ حرفهای مدیران آموزشگاهی در افق 1404»، مدیریت مدرسه، 7 (4)، ص 241-210.
[3] بازرگان، عباس (1398). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته، تهران: دیدار.
[4] بنیاسدی، علی؛ و صالحی، کیوان (1398). «مقدمهای بر اصول و فرایند ساخت و رواسازی پروتکل مصاحبه»، نامۀ آموزش عالی، 12 (46)، ص 203-177.
[5] پارسیزاده، فرخ؛ پیشنمازی، پروانه؛ و نصراللهی، اکبر (1396). «ارزیابی میزان و چگونگی آگاهی مدیران رسانهها از زلزله و مدیریت آن»، مدیریت مخاطرات محیطی، 4 (2)، ص 191-175.
[6] پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله (1393). مانور سراسری مدارس، گروه آموزش همگانی و ترویج فرهنگ ایمنی. دریافت شده از http://www.iiees.ac.ir/fa/2012-09-24-08-01-17/
[7] پناهی، زهرا؛ مؤمنی، زهرا؛ و صالحی، کیوان (1397). «بازنمایی علل کاهش انگیزه شغلی معلمان در انجام فعالیتهای حرفهای: یک مطالعۀ پدیدارشناختی»، پژوهش در تربیت معلم، 2 (4)، ص 107-72.
[8] پیشنمازی، پروانه (1393). «کاربرد نظریۀ انگیزش حمایتی جاذبۀ ترس برای ارتقای فرهنگ ایمنی در برابر زلزله»، دانش مخاطرات، 1 (1)، ص 36-25.
[9] تقیزاده کردی، محمد (1394). «بررسی ویژگیهای معماری مدارس امن براساس پدافند غیرعامل»، اولین کنفرانس بینالمللی انسان، معماری، عمران و شهر، تبریز. دریافتشده از https://civilica.com/doc/410106.
[10] خاکی، علی (1398). «برنامۀ آموزشی ایمنی مدارس در حوزۀ مدیریت جامع بحران، نگرشها و تجربیات»، نهمین کنفرانس بینالمللی توسعه پایدار و عمران شهری، اصفهان. دریافتشده از https://civilica.com/doc/973948.
[11] سعادتطلب، آیت (1397). «ارزیابی رویکرد مدیران دانشگاهی به تغییر برنامههای درسی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی (مطالعۀ کیفی)»، مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 8 (23)، ص 222-201.
[12] سیف، علیاحسان؛ پارسیزاده، فرخ؛ و اسکندری، ملیحه (1390). «ارزیابی رویکرد آموزشی مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس ایران»، ششمین کنفرانس بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله، تهران. دریافتشده از https://civilica.com/doc/115417.
[13] شورای عالی آموزش و پرورش (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
[14] صادقینیا، زهره؛ صالحی، کیوان؛ و مقدمزاده، علی (1397). «رهیافتی پدیدارشناسانه در شناسایی عوامل مؤثر در ارزیابی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی»، مدیریت مدرسه، 6 (2)، ص 21-1.
[15] صالحی، کیوان؛ بازرگان، عباس؛ صادقی، ناهید؛ و شکوهییکتا، محسن (1394). «بازنمایی ادراکات و تجارب زیستۀ معلمان از آسیبهای احتمالی ناشی از اجرای برنامۀ ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی»، مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5 (9)، ص 99- 59.
[16] صلواتیان، سیاوش؛ مولا زاهدی، فاطمهسادات؛ و قنبری، سعید (1397). «شناسایی الزامات آموزش چگونگی مواجهه با زلزله توسط شبکههای تلویزیونی صداوسیما»، مدیریت مخاطرات محیطی، 5 (3)، ص 337- 313.
[17] علیاصغری، مینو؛ مهرام، بهروز؛ و سعیدی رضوانی، محمود (1398). «بررسی عملکرد مدیران آموزشی بم در زلزله سال 1382»، دانش پیشگیری و مدیریت بحران، 9 (3)، ص 318-307.
[18] کاظمی، مهدی؛ خواهنده کارنما، اسدالله؛ و مهرآئین، زهرا (1394). «شناسایی و اولویتبندی ابعاد آمادگی مدارس در برابر پدیدۀ زلزله»، دومین کنفرانس بینالمللی ژئوتکنیک و مهندسی لرزهای، تبریز. دریافتشده از https://civilica.com/doc/433935.
[19] مجلس شورای اسلامی (1395). سه میلیارد دلار به مقاومسازی مدارس اختصاص داده شد. بازیابی 3 بهمن 1399، دریافتشده از https://www.parliran.ir/majles/fa/Content/articles/223495.
[20] محمدی، مجید (1396). گزارش زمینلرزه 21 آبان ماه 1396 سرپل ذهاب استان کرمانشاه، جلد سوم، ویرایش پنجم، ص. 272-257. تهران: پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله.
[21] مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی (1392). آییننامۀ طراحی ساختمانها در برابر زلزله، استاندارد 2800، ویرایش چهارم.
[22] مهرآئین نزدیک، زهرا؛ و کاظمی، مهدی (1395). «مطالعۀ آمادگی مدارس متوسطۀ اول شهر شیراز برای مواجهه با مخاطره زلزله»، امداد و نجات، 8 (1و2)، ص 104-92.
[23] مهرآئین نزدیک، زهرا؛ گلی، علی؛ و مهاجروطن، علی (1395). «ارزیابی سطح آگاهی دانشآموزان متوسطۀ شهر شیراز برای مواجهه با مخاطرۀ زلزله»، مدیریت مخاطرات محیطی، 3 (4)، ص 344-331.
[24] نرجآبادیفام، پیمان (1396). «ایمنسازی آزمایشگاههای علمی در برابر زلزله»، پژوهشنامۀ زلزلهشناسی و مهندسی زلزله، 20 (4)، ص 25-13.
[25] نیکنامی، مصطفی (1396). نظارت و راهنمایی آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
[26] Baytiyeh, Hoda (2019). “Why school resilience should be critical for the post-earthquake recovery of communities in divided societies”, Education and urban society, 51(5), 693-711. DOI: 10.1177/0013124517747035
[27] Lincoln, Yvonna S.; & Guba, Egon G. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage. ISBN: 9780803924314 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 520 |