تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,547 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,162 |
کاربرد استعاره در معرفتشناسی سهروردی | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 54، شماره 1، شهریور 1400، صفحه 81-61 اصل مقاله (246.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2021.317819.523257 | ||
نویسندگان | ||
زینب زرگوشی1؛ رضا رضازاده* 2؛ مجید ضیایی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام | ||
2دانشیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام؛ | ||
3استادیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام؛ | ||
چکیده | ||
در دیدگاه سنتی، استعاره امری تزیینی و مربوط به زبان ادبی و قابل حذف از زبان علمی و فلسفی است. همچنین مطابق این دیدگاه، مبنای شکلگیری استعاره، شباهت عینی بین دو پدیده است. اما در دیدگاه معاصر نه تنها زبان ادبی بلکه زبان علمی و فلسفی نیز استعاری است و مبنای شکلگیری استعاره علاوه بر شباهتهای عینی، انواع شباهتهای ساختاری غیرعینی و همبستگی در تجربه نیز میتواند باشد. در دیدگاه معاصر، استعاره، انتقال الگوی استنباطی حوزه مبدأ به حوزه مقصد است. مطابق این رویکرد، مفاهیم فلسفی از طریق استعارهها مفهومسازی میشوند. لیکاف و جانسون معتقدند خودِ ذهن و فرآیندهای ذهنی توسط استعاره مفهومسازی میشوند. در این مقاله نشان داده میشود شیخ اشراق نیز ذهن و کنشهای ذهنی را توسط استعاره ساختاربندی میکند. جنبههای مختلف ادراک در معرفتشناسی سهروردی توسط مفاهیمی مانند دیدن، اشراق، دستکاری اجسام، ساختمان، محاسبه ریاضی و حرکت مفهومسازی میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
استعاره؛ حرکت؛ ساختمان؛ سهروردی؛ معرفتشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Application of Metaphors in Suhrawardī's Epistemology | ||
نویسندگان [English] | ||
zeinab zargooshi1؛ reza rezazadeh2؛ majid ziaei3 | ||
1PhD Student, Islamic Philosophy, University of Ilam, | ||
2Associate Professor, Islamic Philosophy, University of Ilam | ||
3Assistant Professor, Islamic Philosophy, University of Ilam | ||
چکیده [English] | ||
Regarding the classical theory, metaphors have been regarded as decorative things, belonging to the literary language and distinctive from philosophical and scientific language. Besides, according to this theory, the basis of the forming of metaphors is the similarity between two phenomena. However, considering the contemporary theory, not only the literary language but also the scientific and philosophical ones are metaphorical. Moreover, the basis of the forming of metaphors is not only the objective similarities, but also the non-objective ones and experiential co-occurrences. In the contemporary theory, a metaphor is the transition of the source domain structure to the target domain. According to this theory, philosophical concepts are conceptualized through metaphors. Lakoff and Johnson believe that mind is conceptualized through metaphors. The present article shows that Shaykh al-Isḥāq (Suhrawardī) would also structure the mind through metaphors. In Suhrawardī's Epistemology, different aspects of perception are formulated through concepts such as seeing, illumination, manipulating objects, Constructions, mathematical calculations, and motion. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Suhrawardī, Epistemology, Metaphor, Motion, Constructions | ||
مراجع | ||
]1[ پناهی، نعمت الله(1396). «استعاره مفهومی؛ الگوی ادراکی تجربه عرفانی در عقل سرخ سهروردی»، فصلنامه کاوشنامه، سال هجدهم، شماره 35، صص29-10
]2[ جانسون، مارک (1396). بدن در ذهن: مبنای جسمانی معنا، تخیل و استدلال، ترجمه جهانشاهمیرزابیگی، تهران، نشر آگاه. ]3[ جانسون، مارک؛ لیکاف، جورج(1397). استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم، ترجمه جهانشاه میرزابیگی، تهران، نشر آگاه.
]4[ ---------- (1397). فلسفه جسمانی: ذهن جسمانی و چالش آن با اندیشه غرب، ترجمه جهانشاه میرزابیگی،2 جلد، تهران، نشرآگاه.
]5[ خادمزاده، وحید (1396). «استعاره وجود به مثابه امر سیال در فلسفه ملاصدرا»، فلسفه و کلام اسلامی، سال پنجاهم، پاییز و زمستان، شماره2، صص 205-187.
]6[ ----------(1395). «استعاره وجود به مثابه نور در فلسفه ملاصدرا»، فلسفه و کلام اسلامی، سال چهل و نهم، ش اول، بهار و تابستان، صص34-19.
]7[-----------(1398). «تحلیل استعاری وجودشناسی صدرایی: استعاره جهتی داخل- خارج»، حکمت معاصر، سال دهم، شماره اول، بهار و تابستان، صص 27-1
]8[ سپهری، مهدی(1382). «نقش استعاره در اصالت وجود؛ بررسی معناشناختی»، نامه حکمت، ش 2، پاییز و زمستان، صص189-163
]9[ سهروردی، شهابالدین (1385). المشارع و المطارحات، تصحیح اشرف عالی پور، مقصود محمدی، قم، حق یاوران
]10[ ---------- (1372). مجموعه مصنفات شیخاشراق،2 جلد، تصحیح و مقدمه هانریکربن، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
]11[ ---------- (1388). مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج 3، تصحیح و تحشیه و مقدمه سید حسین نصر، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
]12[ ----------(1334). التلویحات: منطق، تصحیح علی اکبر فیاض، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
]13[ کوچش، زولتان (1396). استعاره: مقدمهای کاربردی، ترجمه جهانشاه میرزابیگی، تهران، نشر آگاه.
]14[ هاشمی، بیبی زهره (1392). «مفهوم «ناکجاآباد» در دو رساله سهروردی بر اساس نظریه استعاره شناختی»، فصلنامه جستارهای زبانی، دوره 4، شماره 3 (پیاپی 15)، صص 260-237
[15].Aristotle (2006), Poetics, translated by JoeSachs, Newburyport, focus publishing
[16].Maftouni,Nadia(2016),Suhrawardi as a scientartist in psychology,Transcendent Philosophy,Volume 17,Number 28,pp. 73-86.
[17]. Maftouni,Nadia(2017),Sohravardi as the Philartist of farabi's utopia, Transcendent Philosophy, Volume 18,Number 29,pp.29-46. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 285 |