
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,203,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,032,226 |
تأثیر دو نوع خطای بینایی ابینگهاوس بر یادگیری یک مهارت حرکتی در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 3، آذر 1400، صفحه 255-273 اصل مقاله (393.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2021.326760.1592 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین زمانی1؛ حمیدرضا طاهری تربتی* 2؛ علیرضا صابری کاخکی3؛ مجید قشونی4 | ||
1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استاد رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3دانشیار رفتار حرکتی ، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
4استادیار گروه مهندسی پزشکی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر خطای بینایی بر یادگیری یک مهارت حرکتی پرتابی در کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی با طرح سنجش مکرر و آزمون یادداری بود. نمونۀ آماری تحقیق 33 نفر از کودکان 10 سالۀ مبتلا به اوتیسم بودند که بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به سه گروه ادراک دایره بزرگتر، ادراک دایره کوچکتر و گروه کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در خطای ابینگهاوس نمایش دادهشده روی زمین و کیسۀ لوبیا برای پرتاب از پایین شانه به سمت هدف بود. روش اجرا بدینصورت بود که ابتدا شرکتکنندگان 10 کوشش را در مرحلۀ پیشآزمون اجرا کردند. سپس در مرحلۀ اکتساب 20 بلوک 10 کوششی را اجرا کردند. 48 ساعت پس از آخرین جلسۀ اکتساب آزمون یادداری در 10 کوشش از آزمودنیها گرفته شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری تکراری، تحلیل واریانس یکراهه بههمراه تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان داد که هم در مرحلۀ اکتساب و هم در مرحلۀ یادداری بین گروهها تفاوت معناداری مشاهده شد که این تفاوت به نفع گروه ادراک دایره بزرگتر بود. در کل، نتایج این تحقیق نشان داد که دستکاری سادۀ ادراکی میتواند یادگیری حرکتی را در کودکان مبتلا به اوتیسم افزایش دهد. بنابراین، به مربیان و معلمان ورزشی پیشنهاد میشود که از این متغیر بهمنظور بهبود عملکردها و بهبود جلسات تمرینی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
خطای بینایی ابینگهاوس؛ کودکان اوتیسم؛ مهارت حرکتی پرتابی؛ نظریۀ انسجام مرکزی ضعیف؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Two Types of Ebbinghaus Visual Illusion on Learning a Motor Skill in Children with Autism Spectrum Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Hossein Zamani1؛ Hamidreza Taheri Torbati2؛ Aireza Saberi Kakhki3؛ Majid Ghoshoni4 | ||
1PhD. Student motor Learning, Faculty of physical education and sport sciences, Ferdowsi Mashhad University, Mashhad, Iran . | ||
2Professor motor behavior, Faculty of physical education and sport sciences, Ferdowsi Mashhad University, Mashhad, Iran | ||
3Associated professor motor behavior, Faculty of physical education and sport sciences, Ferdowsi Mashhad University, Mashhad, Iran | ||
4Department of Biomedical Engineering, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of visual illusion on the learning of throwing skills in autism children. The research method was semi-experimental with repeated design and retention test. The statistical sample of this study was 33 children of 10 years old who were selected available and were divided into three groups randomly: larger circle perceptions, smaller circle perceptions and control group. The tool used in this study was the Ebbinghaus illusion displayed on the ground and the beanbags for throwing from down to shoulder to goal. At first, the participants performed ten trials at the pre-test phase. Then, in the acquisition phase, 20 blocks completed 10 trials. 48 hours after the last session of the acquisition, a retention test was performed in 10 trials of the participant. To analyze the data, mixed analysis of variance analysis with repeated measures, one way analysis of variance and Tukey's follow-up were used. The results of this study showed that there was a significant difference between the groups both in the acquisition phase and in the retention phase between the groups, which this difference was in favor of the larger circle's perception group. Overall, the results of this study showed that a simple perceptual manipulation can increase motor learning in children with autism. Therefore, it is suggested to educators and sports practitioners to use this variable to improve their performance and improve their training sessions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning, Ebbinghaus Visual Illusion, Autism Children, Throwing motor skills, weak central coherence theory | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 818 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 519 |