![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,690,036 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,919,343 |
واکاوی مؤلفههای تفکر فلسفی در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی دختران پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 3، مهر 1400، صفحه 491-509 اصل مقاله (315.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.325760.1628 | ||
نویسندگان | ||
جابر افتخاری* 1؛ حجت افتخاری2؛ فهیمه مسلمی3؛ عبدالوهاب سماوی4 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفهی تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
4دانشیار روانشناسی تربیتی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. | ||
چکیده | ||
آموزش فلسفه به دانشآموزان تا حد زیادی قدرت مواجه آنها با بحرانهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و انتخاب رشته، شغل، همسر و... را افزایش میدهد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلفههای تفکر فلسفی در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه میباشد. روش این پژوهش توصیفی، تحلیل محتوا و جامعه اطلاعرسان شامل یک جلد کتاب درسی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1399-1400 و ابزار پژوهش فرم تحلیل محتوا باتوجه به معیارهای تفکر فلسفی (شامل سه حیطه استدلال، قضاوت و مفهومسازی و دوازده مؤلفه) میباشد. به این صورت که پس از مشخص کردن واحد تحلیل و مؤلفههای مورد نظر به عنوان ملاکهای تحلیل، با استفاده از تکنیک ویلیام رومی به تحلیل کتاب مذکور اقدام شد. علاوه بر این از آزمون خی دو جهت مشخص کردن نحوه توزیع مؤلفهها در محتوای کتاب مزکور استفاده گردید. باتوجه به تحلیل ضریب درگیری (ISE=0/94) به دست آمده از محتوای کتاب مورد بررسی، میتوان اظهار داشت که میزان توجه کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه به مؤلفههای تفکر فلسفی، در حد نسبتا مطلوب (ضریب درگیری پایینتر از 1) و به صورت نیمهفعال میباشد. همچنین نتیجه حاصل از آزمون خی دو (Sig: 0/006، Chi-Square: 26.316) نشان داد که میزان توزیع مؤلفهها در کتاب یادشده به طور معناداری نامتوازن میباشد. بهگونهای که مؤلفه شناخت با 36/5 درصد فراوانی، دارای بیشترین فراوانی و مؤلفه تمرکززدایی با 42/2 درصد فراوانی، کمترین فراوانی را در مؤلفههای تفکر فلسفی به خود اختصاص دادهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
دختران؛ مدیریت و سبک زندگی؛ تفکر فلسفی؛ دوره دوم متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the components of philosophical thinking in the book Family Management and Lifestyle of 12th grade girls in the second year of high school | ||
نویسندگان [English] | ||
Jaber Eftekhari1؛ hojjat eftekhari2؛ fahime moslemi3؛ Samavi Abdalvahab4 | ||
1Phd. Student in Philosophy of Education, Departmant of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
2Phd of curriculum Development, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran. | ||
3M.A Student in Philosophy of Education, University of Shiraz, Shiraz, Iran | ||
4Associate Professor of Psychology, Human Sciences Faculty, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study is to investigate the components of philosophical thinking in the book Family Management and Lifestyle (especially for girls) in the twelfth grade of the second year of high school. The method of this descriptive research is content analysis and the information society including a volume of the second year high school textbook in the academic year 1399-1400 and the research tool of the content analysis form according to the criteria of philosophical thinking Component) is. In this way, after identifying the unit of analysis and the desired components as criteria for analysis, the book was analyzed using the technique of William Rumi. In addition, chi-square test was used to determine the distribution of components in the content of the book. According to the analysis of conflict coefficient (ISE = 0.94) obtained from the content of the book, it can be stated that the attention of the family management and lifestyle book (for girls) of the twelfth grade of the second year of high school to the components of thinking Philosophically, it is relatively desirable (engagement coefficient less than 1) and semi-active. Also, the result of Chi-square test (Sig: 0.006, Chi-Square: 26.316) showed that the distribution of components in the book is significantly unbalanced. So that the cognition component with 5.36% frequency has the highest frequency and the decentralization component with 2.42% frequency has the lowest frequency in the components of philosophical thinking. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Girls, Management and lifestyle, Philosophical thinking, Secondary school | ||
مراجع | ||
اسمیت، فیلیپ جی؛ هولفیش، هنریگوردون (1389). تفکر منطقی روش تعلیم و تربیت، ترجمة علی شریعتمداری. چ 8، تهران: سمت.
امیرتیموری، محمدحسن؛ زارع، محمد؛ ساریخانی، راحله؛ سالاری، مصطفی (1392). «بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی سال دوم دبستان با مؤلفههای خلاقیت و سطوح بالای حیطۀ شناختی بلوم»، فصلنامة ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، س 3، ش 3، ص161ـ186.
برهمن، مریم؛ خدابخشی صادقآبادی، فاطمه (1396). «آموزش فلسفه برای کودکان»، فصلنامة پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، س 2، ش 9، ص90ـ104.
خسرونژاد، مرتضی (1390). چگونه توانایی اندیشة فلسفی کودکان را پرورش دهیم، مشهد: بهنشر.
خوشخوئی، منصور؛ ازنب، عطا (1394). «بررسی میزان توجه به مؤلفههای تفکر فلسفی در سند برنامة درسی ملی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامة تفکر و کودک، س 6، ش 2، ص37ـ62.
درهزرشکی، نسرین؛ برزگر بفرویی، کاظم؛ زندوانیان، احمد (1396)، «اثربخشی آموزش فلسفه به شیوة حلقة کندوکاو بر تفکر انتقادی در دانشآموزان دورة ابتدایی»، فصلنامة روانشناسی شناختی، س5، ش2، ص67ـ76.
سیف هاشمی، فخرالسادات؛ رجاییپور، سعید (1383). «بررسی رابطة بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت مدیران مدارس متوسطة شهر اصفهان در سال تحصیلی 1381ـ1382»، فصلنامة تعلیم و تربیت، شاول، ص31ـ64.
شعبانی، حسن (1389). روش تدریس پیشرفته (آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر)، چ 4، تهران: سمت.
ضرغامی، سعید؛ سجادیه، نرگس؛ قائدی، یحیی (1390)، «الگوی نظری فلسفه برای کودکان در ایران طرح پژوهش ملی»، تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
طهماسبزاده شیخلار، داود؛ نظری، محسن (1397). «تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایة ششم ابتدایی براساس فرایندهای تفکر»، فصلنامة مطالعات روانشناسی تربیتی، س12، ش2، ص94ـ130.
عبدیالوار، علیرضا (1393). «تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایة ششم ابتدایی بـراسـاس ابعـاد تفکر از دیدگاه مارزینو»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان.
قائدی، یحیی (١٣٨٣). آموزش فلسفه به کودکان (بررسی مبانی نظری)، تهران: دواوین.
ــــــــــ (1386). «بررسی بنیادهای نظری برنامة درسی فلسفه برای کودکان از دیدگاه فیلسوفان عقلگرا»، فصلنامة مطالعات برنامة درسی، س 2، ش 7، ص 61ـ95.
مارزینو، رابرت. جی (1390). ابعاد تفکر در برنامهریزی درسی و تدریس، ترجمة قدسی احقر، چ 2، تهران: سیطرون.
مرعشی، سیدمنصور؛ هاشمی، سیدجلال؛ مقیمی گسک، اعظم (1391). «تحلیل محتوای کتابهای درسی بخوانیم و بنویسیم و هدیههای آسمان دورة ابتدایی براساس معیارهای برنامة درسی فلسفه برای کودکان»، فصلنامة تفکر و کودک، س3، شاول، ص 69ـ89.
مرعشی، منصور؛ حقیقی، جمال؛ بنابی مبارکی، زهرا؛ باشلیده، کیومرث (1386). «بررسی تأثیر روش اجتماع پژوهشی بر پرورش مهارتهای استدلال در دانشآموزان دختر پایة سوم راهنمایی»، فصلنامة مطالعات برنامة درسی، س2، ش7، ص95ـ122.
میرزایی میرآبادی، خسرو؛ اسلامی، ادریس؛ آفانی، کمال (1395). «تحلیل محتوای کتب درسی تفکر و پژوهش پایة ششم ابتدایی و تفکر و سبک زندگی پایههای هفتم و هشتم متوسطة اول از منظر برنامه آموزش تفکر به کودکان»، س7، ش2، ص47-78.
ناجی، سعید (1389). «فلسفه برای کودکان و تحول در نظام آموزش و پرورش». فصلنامة اطلاعات حکمت و معرفت، س5، ش3، ص4ـ8.
هینز، جوآنا (1384). بچههای فیلسوف، ترجمة رضاعلی نوروزی، عبدالرسول جمشیدیان و مهرناز مهرابی کوشکی، چ 2، قم: سماء قلم.
Barrow, Wilma (2010). “Dialogic, Participation, and the Potential for Philosophy for Children”, Journal of Thinking Skills and Creativity, Vol 5, NO 2. Di Masi, D, Santi, M (2016). “Learning democratic thinking: a curriculum to philosophy for children as citizens”, Journal of Curriculum Studies, 48(1), PP 136-150. Dondlinger. M. J, Wilson, D. A (2012). “Creating an alternate reality: Critical, creative, and empathic thinking generated in the Global village Playground capstone experience”, Journal of Thinking skills and Creativity, 7(3): PP 153- 164. Fisher, R (2005). Teaching Children to Think (2th), London, Nelson Thornes. Haynes, J (2002). Children as philosophers, London: Routledge Falmer. Haynes, J (2004). Children as Philosopher, Routledge Falmer, London and New York. Hogan, Michael John (2006). “Cultivating Thought-Full and Creative Thinkers: A Comment on Quality Merging Costa with Claxton et al, Journal of Thinking Skills and Creativity, Vol 1, No. 1. Lipman, Matthew (2003). Thinking in Education, 2 nd (edn.), Cambridge & New York: Cambridge University Press. Lu, L, Ortlieb, E. T (2018). Teacher Candidates as Innovative ChangeAgents, Current Issues in Education, 11(5). Available: http://cie. ed. Asu.edu/ volume11/ number5. Monteiro, C. Mattos, A, Margaret, G (2009). “Improving Critical Thinking and Clinical Reasoning with a Continuing Education Course”, Journal of Continuing Education in Nursing, Vol 40, No 3, PP 121-127. Reznitskaya, A (2008). Philosophical Discussions in Elementary School Classrooms: Theory, Pedagogy, Research, Montclair State, University, New Jersey, USA. Romey, Wiliyam (1968). Inquiry techniqus for teaching Science, London: Prentice hall. Smith DE, Tegano DW (1992). “Relationship of scores on two personality measures: creativity and self-image”, Psychol Rep, 71(1): PP 43-9. Worley, P (2016). Philosophy and children. The Philosophers' Magazine, (72), 119-120.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 746 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 569 |