اندیشۀ تلفیقی نقش عمدهای در خلق مفاهیم جدید و بسط استعاریِ چشماندازهای نوین دارد. هدف این مقاله تبیین استعاری از تخیّل جامعهشناختی آنتونی گیدنز بر پایۀ نظریۀ تلفیق مفهومی است. با مطالعه در آثار گیدنز استعارههای عمدۀ وی، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و الگوی «روند تشخیص استعاره» استخراج و تحلیل شدند. بنیاد اصلی زبان استعاری در اندیشۀ گیدنز، استعارههای تلفیقی است. او با تبدیل و ترکیب مفاهیم، به استعارههای جدیدی دست یافته است. وی در نظریۀ ساختیابی با استفاده از استعارههای تلفیقی و هستیشناختی، علاوه بر سازماندهی نهادها در راستای زمان و مکان بر تلفیق ساختار و عاملیت تأکید میکند. گیدنز در تداوم نگاه تلفیقی در سطح معرفتشناختی معتقد است، زبان صرفاً ابزار تحلیل نیست بلکه خود بخشی از کنش اجتماعی محسوب میشود. در سطح روششناختی نیز قایل به آمیختگی روشهای کمّی و کیفی است. گیدنز براین باور است که زندگی اجتماعی انسان مدرن ماهیت ساعتوارگی دارد و آنچه موتور محرکۀ دنیای مدرن را تشکیل میدهد شتاب بیسابقۀ تغییرات در سطوح مختلف فردی و اجتماعی است. وی توصیف مجددی از جهان نوین ارایه نمود و آن را با استعارۀ جاگنات(گردونه خردکننده) «اینهمانی» کرده و با استعارۀ ژانوسی[1] ادغام و مفهومسازی کرده است که بهطور توأمان دارای پیامدهای مثبت و منفی است.
Metaphorical explanation of Anthony Giddens' sociological imagination based on the theory of conceptual blending
نویسندگان [English]
ali yaghoobi
Assistant Professor of Sociology, University of Guilan
چکیده [English]
Blending thinking plays a major role in creating new concepts and metaphorical expansion of new perspectives. This article aime is metaphorical explanation of Anthony Giddens' sociological imagination based on the theory of conceptual blending. By studying Giddens works, his major metaphors were extracted and analyzed using qualitative content analysis method and based on the "Metaphor identification procedure" model. The main foundation of metaphorical language in Giddens's thought is blending metaphors. He has achieved new metaphors by transforming and combining concepts. In the theory of structuration using blending and ontological metaphors, In addition to organizing institutions in terms of time and place, it emphasizes the integration of structure and agency. Giddens believes at the epistemological level, Language is not merely a tool of analysis but itself a part of social action. At the methodological level, he also believes in the blending of quantitative and qualitative methods. Giddens believes that the social life of modern man is time-based, And what drives the modern world is the unprecedented acceleration of change at various individual and social levels. He has presented a redefinition of the modern world and "identify" it with "Juggernaut metaphor" also has combined and conceptualized with the metaphor of Janus, which has both positive and negative consequences.
کلیدواژهها [English]
Metaphor, Conceptual blending, structuration, imagination, Anthony Giddens
مراجع
آوتویت، ویلیام و باتامور، تام (1392)، فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
اباذری، یوسف و چاوشیان، حسن (1381)، از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی رویکردهای نوین در تحلیل جامعهشناختی هویت اجتماعی، نامۀ فرهنگ،20، 37-3.
استونز، راب (1379)، متفکران بزرگ جامعه شناسی، ترجمۀ مهرداد میردامادی، تهران: نشر مرکز.
برمن، مارشال (1379)، هر آنچه سخت و استوار است دود شود و به هوا میرود؛ تجربۀ مدرنیته، ترجمۀ مراد فرهادپور، تهران: طرح نو.
برت، پاتریک (1389)، نظریههای جامعهشناسی در قرن بیستم، ترجمۀ محمد خانی، تهران: رخ دادنو.
گیدنز، آنتونی (1378 ب)، تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی (1384)، مسایل محوری در نظریه اجتماعی کنش، ساختار و تناقض در تحلیل اجتماعی، ترجمۀ محمد رضایی، تهران: نشر سعاد.
گیدنز، آنتونی (1386)، جامعهشناسی، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: نشرنی.
گیدنز، آنتونی و ساتن، فلیپ (1395)، جامعهشناسی، ترجمۀ هوشنگ نایبی، جلد اول، تهران: نشر نی.
لیکاف، جورج و جانسون، مارک (1394)، فلسفه جسمانی، ترجمۀ جهان شاه میرزابیگی، جلد اول، تهران: انتشارات آگاه.
لیکاف، جورج و جانسون، مارک (1395) استعارههایی که با آن زندگی میکنیم؟ ترجمۀ هاجر آقاابراهیمی، تهران: نشر علم.
یعقوبی چوبری، علی (1398)، زبان استعاری و اندیشۀ بوردیویی؛ رویکردی نوین در واکاوی تخیّل جامعهشناختی پییر بوردیو، فصلنامه علوم اجتماعی علامه طباطبایی، 26(85) 134-107.
Dascal, M, Raymond, G and Nuyts,J. (1998). A Contemporary Theory of Metaphr: A perspective from Chinese, John Benjamins Publishing Amesterdam/Philadelphia.
Fauconnier, G. (1994). Mental Spaces: Aspects of Meaning Construction in
Natural Language. Cambridge and New York: Cambridge University Press.
Fauconnier, G. & Turner, M. (1998). Conceptual integration networks,
Cognitive science 22 (2).Pp. 133-187.
--------------------------------------- (2002). The Way we Think: Conceptual
Blending and the Mind's Hidden Complexities. New York: Basic Books.
Giddens, A. (1979). Centeral Problem in Social Theory Action, Structure and Contradiction in Social Analysis,London: Macmillan Press.
Giddens, A. (1984). The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration.Berkerly/Los Angelese, CA:University of California press.
Giddens, A. (1990). The Consequency of modernity,Stanford: Stanford University press.
Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity, Stanford: Stanford University press.
Lakoff, G. (1993). The Contemporary Theory ofMetaphor. Andrew Ortony(ed.) Combridge: Combridge University press.
Steen, G, [et al]. (2010). A Method for Linguistic Metaphor Identification: From MIP to MIPVU, John Benjamins Publishing Company Amsterdam / Philadelphia.