تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,590 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,169 |
خوانش واسازانة نمایشنامة هنر نوشتة یاسمینا رضا | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 19، شماره 2، آذر 1393، صفحه 27-44 اصل مقاله (332.43 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2014.84577 | ||
نویسندگان | ||
فاضل اسدی امجد* 1؛ بهناز امانی* 2 | ||
1دانشگاه خوارزمی | ||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
مقالة حاضر تلاشی است برای بررسی پساساختارگرایانة نمایشنامة «هنر» نوشتة یاسمینا رضا، برمبنای نظریة واسازانة ژاک دریدا که در آن به مفاهیمی همچون دال شناور، تأخیر- تفاوت معنا، و مرکز زدایی خواهیم پرداخت. با خوانش دقیق هنر مشخص میشود که نویسندة اثر در لایة اولی به تقابل و تفاوتهای هنر انتزاعی مدرن و هنر کلاسیک پرداخته است. اما آن چه در لایة دوم به آن پرداخته- برمبنای نظریة ژاک دریدا- ارتباط ناموفق و سوء تفاهمهای بوجود آمده میان سه دوست قدیمی است که نتیجة کاستیهای زبانی است. موضوعی که محوریت کل نمایشنامه را در بر میگیرد، بحث برسر نقاشی سفید از یک بوم سفید رنگ است. اما آن چه که تا پایان اثر نامشخص باقی میماند رنگهای بکار رفته در این اثر هنری و ارزش هنری آن است. این اثر هنری- در طول نمایشنامه- از دید هر فرد دارای رنگهای متفاوتی است، که نشان دهندة تفاوت دیدگاه این سه دوست میباشد. برمبنایِ نظریهی دریدا، رنگ در این اثر به عنوان دال شناور که در زنجیرة بیانتهای دالها گرفتار شده، در نظر گرفته شده است. از سویی دیگر در این مقاله سعی شده تا با مرکز زدایی از اثر- که همان نقاشی سفید رنگ است- و یافتن مرکزیتی دیگر- ایوان، یکی از سه دوست- به خوانش و معنایی دیگر برسیم. اما همانطور که دریدا معتقد است، نباید فراموش کرد که هر متن دارای مرکزیتها و معانی متفاوتی است که هریک در جای خود امکان واسازای دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
دال شناور؛ تأخیر- تفاوت معنا؛ مرکز زدایی؛ پساساختارگرایانه؛ واسازانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Deconstructive Reading of Yasmina Reza’s Art | ||
نویسندگان [English] | ||
Fazele Asadi Amjad1؛ Behnaz Amani2 | ||
چکیده [English] | ||
This article is an investigation of the theories of Derrida in Yazmina's Reza's Art. The deconstructive strategies which have been applied include the concept of the floating signifiers, differance, paradoxes, and decentralization. The question of the aesthetic values of modern abstract art has been raised in this study. But more importantly, the research shows that the author confronts us with miscommunication as shortcoming of language and therefore a rift in a longstanding friendship of the three characters of the play. The name of the play is Art, focusing on a white painting, but the color of this art is not determinate. Each character in the play observes the painting in a different color. It seems that color acts as a sign which is caught up in a chain of signifiers that never rests on a definite signified. In addition, it is shown how a centre is deconstructed; the white painting is the centre around which the relationship between the characters are centred but according to Derrida a text is replete with many other centres as well. Therefore, the researcher tries to change this centre and put Yvan, a character in the play, at the centre which can itself be deconstructed as the text is full of paradoxes. At the end, it is demonstrated that the text of this play is indeterminate without giving us any definite answers as the meaning becomes a floating sign. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Differance, Floating Signifiers, Paradoxes, Decentralization, Miscommunication | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 236 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |