تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,110,828 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,214,473 |
بازنمایی رنج از منظر روانکاوانه، در نمایشنامۀ «هیولاخوانی» نوشتۀ نغمه ثمینی | ||
مطالعات هنرهای زیبا | ||
دوره 2، شماره 5، آذر 1400، صفحه 38-46 اصل مقاله (163.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده غزل نعیمی* 1؛ حسن بلخاری قهی2؛ فریندخت زاهدی3 | ||
1دکترای پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران. | ||
2استاد و مدیر گروه مطالعات عالی هنر، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشگاه تهران. | ||
3دانشیار گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ژک لکان، ژوئیسانس را در ساحتِ واقع و اختگی را در ساحت نمادین تعریف میکند. رنج، ویژگی مشترک این دو امر است که به طور متفاوتی نمایان میشود. نمایشنامۀ «هیولاخوانی»، نوشتۀ نغمه ثمینی اثری است با ویژگیهای رئالیسم جادویی و در باب سرکوب. از همین روی، بستر مناسبی را برای پژوهش روانکاوانه فراهم میکند. هدف از این پژوهش، خوانش روانکاوانۀ نمایشنامۀ «هیولاخوانی» با تکیه بر آرای ژک لکان و تأکید بر چگونگی بازنمایی رنج است. این تحقیق، با استفاده از منابع کتابخانهای و به صورت توصیفی- تحلیلی به نگارش درآمده است. طبق نتیجۀ پژوهش، هر دو رویِ رنج، در این اثر، بازنمایی شده است. نشانههای اختگی در ظاهرِ خانه، سقط جنین، خواب یونس و ... وجود دارد. ابراهیم نیز به دلیل سرکوب مرضیه و یونس، عامل اختگی است. سعید شهرزاد/ ترانه بامداد به وسیلۀ متونی که مینویسد، امر واقع را بازنمایی کرده و امکان تجربۀ ژوئیسانس و گذر از اختگی را برای مرضیه فراهم میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
هیولاخوانی؛ رنج؛ ژوئیسانس؛ اختگی؛ ژک لکان؛ نغمه ثمینی؛ خوانش روانکاوانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representation of suffering from a psychoanalytic point of view in the play "The Monsters" written by Naghmeh Samini | ||
نویسندگان [English] | ||
seyedeh ghazal naeemi1؛ Hasan Bolkhari2؛ Farindokht Zahedi3 | ||
1PhD in Art studies, University of Tehran | ||
2Professor, College of Fine Arts, Faculty of Visual Arts, University of Tehran | ||
3Associate Professor, College of Fine Arts, Faculty of Performing Arts and Music, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Jacques Lacan defines jouissance in the real order and castration in the symbolic order. Suffering is the common feature of these two things that manifests differently. The play "The Monsters", written by Naghmeh Samini, is a work with the characteristics of magical realism, about repression and censorship. Therefore, it provides a suitable platform for psychoanalytical research. The purpose of this research is the psychoanalytical reading of the play "The Monsters" relying on the opinions of Jacques Lacan and emphasizing how suffering is represented. This research has been written using library sources and in descriptive-analytical form. According to the results of the research, both sides of suffering are represented in this play. There are signs of castration in the appearance of the house, abortion, Yunus' sleep, etc. Ibrahim, who is an authoritarian father and oppresses Marzieh and Yunus, is the cause of castration. Saeed Shahrazad/ Taraneh Bamdad represents the real order through the texts he writes and provides Marzieh with the possibility of experiencing jouissance and transition from castration . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Psychoanalytic reading, Suffering, Castration, Jouissance, The Monsters, Jacques Lacan, Naghmeh Samini | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 264 |