تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,525 |
تعداد مقالات | 70,442 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,986,952 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,109,386 |
تحلیل مفهوم هنرمند کنشگر با تکیه بر اندیشۀ هانا آرنت | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 26، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 17-25 اصل مقاله (413.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2021.319131.666655 | ||
نویسندگان | ||
سپهر دانش اشراقی* 1؛ محمد رضا مریدی2؛ امیر مازیار3 | ||
1;کارشناس ارشد، پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
2استادیار، هیئت علمی، گروه پژوهش هنر، دانشکده علم نظری و مطالعات عالی هنر،دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
3استاد یار، هیئت علمی، گروه فلسفه هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بررسی نقش هنرمند در زندگی بشری ازآنرو که همواره با کلیشههای بسیار روبهرو بوده، موضوعی چالشبرانگیز است. در این میان کلیشههای هنرمندِ نابغه و هنرمند متعهد، با نگاهی تقلیلگرا به نقش هنرمند، قدرت اثر هنری در زندگی بشری را نادیده گرفتهاند؛ این مقاله با تکیهبر آرای هانا آرنت به دنبال تحلیل موقعیتی به نام «هنرمندِ کنشگر» و پاسخ به این پرسش است که اثر هنری چگونه بر زندگی بشری تأثیر گذاشته و نقش فعال هنرمند در جامعه چیست؟ در این مقاله با روشی توصیفی و تحلیلی، بر نگاه آرنت به فعالیت کنش تکیه کرده و از رابطۀ آن با داستانپردازی، به تحلیل نقش اثر هنری در زندگی بشری پرداخته تا نشان دهیم، هنرمند میتواند از طریق اثر هنری، «داستانی» جدید برای هر ابژه در جهان مشترک، طلب کند و دنیایی از «داستانها» را بر روی جهانی از اشیا که در میان ما قرار دارند، بنا کند. در این صورتبندی هنرمند کسی است که به خلق داستانی جدید، معناهای قراردادی و تثبیتشده را از بین برده و با خلق معناها و روابط جدید میان چیزها، بداهت امر بدیهی را زیر سؤال میبرد. بدین ترتیب کنشگری هنرمند یعنی به راهاندازی داستانی جدید در جهان محسوسات از طریق اثر هنری. | ||
کلیدواژهها | ||
هنرمند کنشگر؛ هانا آرنت؛ داستان؛ کنشگری در هنر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyze the concept of Artist-Activist Based on the thought of Hannah Arendt | ||
نویسندگان [English] | ||
Sepehr danesh eshraghi1؛ mohammad reza moridi2؛ amir maziar3 | ||
1Master of Arts in Art Studies/ Facility of Theories and Art Studies/ University of Art/ tehran/ iran | ||
2assistant professor/ Facility of Theories and Art Studies/University of Art/ Tehran/iran | ||
3assistant professor/department of philosophy of art/ Facility of Theories and Art Studies/University of Art/ Tehran/Iran | ||
چکیده [English] | ||
Analyzing the role of the artist in human life is a challenging subject because it has always faced many stereotypes. meanwhile, the stereotypes of the genius artist and the engaged artist, with a reductionist view of the role of the artist, have ignored the power of the work of art in human life; Based on the views of Hannah Arendt, this article seeks to analyze the situation of the “artist-activist” and answer the question of how the work of art has affected human life and what is the active role of the artist in society? Hannah Arendt, with her different perspective on human life, considers artists to be a unique group. He considers art to be a meaningful activity and works of art to a higher degree than other man-made objects. Arendt's thought conceives a special power in works of art; The power that takes these works out of the group of decorative objects and other human constructions and makes it a necessary activity in the society. In other words, the existence of such power in a work of art makes the role of the artist a sensitive situation in society that can affect society through his work. Arendt considers the activity of “action” to be one of the three fundamental and constructive activities of human life, and the most important of them, to distinguish it from the activities of “Labor” and “work”. Although a work of art is created through the activity of “work”, in order to be known as art, it enters the field of "action"; That is, it itself becomes a form of “action” in a field beyond “work”; Thus, the work of art redefines and articulates the public sphere. In essence, the artist in this situation is the one who, through his artistic action, demands a new story for every object in the heart of the public sphere, in order to disrupt the sensory monotony of the dominant story. In this article, we analyze the role of the work of art in human life from its relation to storytelling to show that the artist can create a new “story” for each object through the work of art in the common world and builds a world of “stories” on the world of objects that are among us. In this formation, the artist is the one who, by creating a new story, destroys the conventional and established meanings, and by creating new meanings and relations between things, questions the immediacy of the obvious. Thus, artist-activist means launching a new story in the world of sensations through the work of art. An artist-activist is one who moves on the frontier of discourses and, by challenging traditional patterns of meaning and freeing objects from their usual connection, reborn that in the realm of art. in this formulation, the role of the artist is not in his direct reaction to the events of society; And it is not in his withdrawal from society, but in his active role in breaking down a particular system of feelings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
artist-activist, Hannah Arendt, story, activism art | ||
مراجع | ||
اخگر، م. (1395). بازیابی امر محسوس. تهران، بیدگل.
آرنت، ه. (1389). وضع بشر. (م. علیا، مترجم) تهران، ققنوس.
آرنت، ه. (1394). حیات ذهن. (م. علیا، مترجم) تهران، ققنوس.
آرنت، ه. (2016). انسان در عصر ظلمت. (م. خلجی، مترجم).
توانا. بردشا، ل. (1380). فلسفه سیاسی هانا آرنت. (خ. دیهیمی، مترجم) تهران، طرح نو.
جانسون، پ. (1385). فلسفه هانا آرنت. (خ. دیهیمی، مترجم) تهران، طرح نو.
دنتروس، م. (1395). هانا آرنت. (م. خدادادی، مترجم) تهران، ققنوس.
رانسیر، ژ. (1392). پارادوکسهای هنر سیاسی. (ا. صالحی، مترجم) تهران، بنگاه.
شلکنز، ا. (1398). ایمانوئل کانت. در ا. جوانلی، & ا. مازیار (تدوین)، متفکران بزرگ زیباییشناسی (گ. نریمانی، مترجم، صص85-101). تهران، لگا.
علی حسینی، ع. نجف پور، س. & تدین راد، ع. (1396). روششناسی هانا آرنت در فهم پدیدههای سیاسی. روششناسی علوم انسانی، صص 163-194.
کانت، ا. (1377). نقد قوه حکم. (ع. رشیدیان، مترجم) تهران، نشر نی.
کریستوا، ژ. (1396). هانا آرنت (زندگی روایت است). (م. پارسا، مترجم) تهران، شوند.
مان، ت. (1378). تونیو کروگر. (ر. سید حسینی، مترجم) تهران، هاشمی.
هایدگر، م. (1394). سرآغاز کار هنری. (پ. ضیاء شهابی، مترجم) تهران، هرمس.
ولف، ج. (1394). ساختار اجتماعی و آفرینش هنری. در ع. رامین، مبانی جامعهشناسی هنر (صص 133-187). تهران، نی.
Arendt, H. (1954). Understanding and Politics. Partisan Review, 307-327. d'Entreves, M. (2019). Hannah Arendt. In The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Stanford University. Hinchman, L. & Hinchman, S. (1991, summer). Existentialism Politicized: Arendt's Debt to Jaspers. The Review of Politics, 53, 435-468. Rancière, J. (1995). La Mésentente - Politique et philosophie. Paris: GALILÉE. Rancière, J. (2000). Le Partage du sensible. Paris: FABRIQUE. Rancière, J. (2008). Le spectateur émancipé Paris: La Fabrique Éditions. Simoniti, V. (2018). Assessing Socially Engaged Art. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 76(1), 71-82. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,192 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,720 |