تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,764 |
تحلیل متنهای آستانهای در شاهنامههای مصور دوره شاه عباس اول با رویکرد تولید اجتماعی هنر (نمونه موردی شاهنامه 490) | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 11، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21، شهریور 1400، صفحه 281-297 اصل مقاله (687.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2022.334142.459717 | ||
نویسندگان | ||
ساحل عرفان منش* 1؛ حجت امانی2؛ حامد امانی3 | ||
1استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2استادیار تاریخ تطبیقی تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه تهران | ||
3مربی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
متنهای آستانهای به مثابه صفحات بدرقهاند که مخاطب برای ورود به متن اصلی با آن ها مواجه میشود. در میان متنهای مصور موجود در دورههای مختلف، شاهنامهنگاری از جایگاه ویژهای برخوردار است. صفحات آستانه ی شاهنامههای مصور تا پیش از دوران شاه عباس اول به دو موضوع رزم و بزم پادشاهان، تمثال فردوسی و شعرای غزنه محدود شدهاند؛ در حالیکه در آستانههای بیشتر شاهنامههای مصور دوره شاه عباس اول مانند شاهنامه 490، تصاویری از به تخت نشستن سلیمان و بلقیس مشاهده میشود. بنابراین پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به تفاوت و جایگزینی این پیرامتنها با دیگر متنهای آستانهای در شاهنامههای موجود است. از آنجا که هدف پژوهش، خوانش متنهای آستانهای در شاهنامههای دوره ی شاه عباس با تکیه بر شاهنامه 490 و تبیین نقش شرایط اجتماعی و فرهنگی در این تحول است، برای دستیابی به اهداف مورد نظر بر اساس نظریه تولید اجتماعی هنر میتوان متنهای موجود را تحلیل کرد. لذا شیوه گردآوری مطالب کتابخانهای و به روش توصیفی- تحلیلی است. در تحلیل تصاویر بر اساس دیدگاه جانت ولف میتوان به این نتیجه رسید که اغلب صفحات بدرقه تا پیش از دوران شاه عباس اول، آشکارا به سفارش دهنده اختصاص داشته است. درحالیکه تغییر این پیرامتن از پادشاه دوران به سلیمان نبی، بیانگر آن است که در این دوران هدف بر آن بوده که بهطور ضمنی شاه عباس را در قالب سلیمان معرفی کنند. به بیان دیگر نگارگران با جایگزینی شاهان در حال به تخت نشستن، با تصاویری به صورت پادشاه- پیامبر سعی بر اینهمانی با او و مشروعیتبخشی به حکومت مذکور را داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
تولید اجتماعی هنر؛ شاه عباس اول؛ شاهنامه490؛ شاهنامه های مصور؛ متن های آستانه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Threshold Texts in Illustrated Shahnamehs of the Shah Abbas (I) Period with the Social Production of Art Approach (Case Study of Shahnameh No. 490) | ||
نویسندگان [English] | ||
Sahel Erfanmanesh1؛ Hojat Amani2؛ Hamed Amani3 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Art and Architecture, University of Sistan and Baluchistan | ||
2Esfahan | ||
3Lecturer, Faculty of Art and Architecture, University of Kurdistan | ||
چکیده [English] | ||
Threshold texts resemble the pages that the audience encounters to enter the main text. Among the illustrated texts, the Shahnameh occupies a special place. The paratext pages of the illustrated Shahnamehs before Shah 'Abbas I are limited to two themes: “razm va bazm,” Ferdowsi, and the poets of Ghazni; the paratexts of the most illustrated Shahnamehs of this period, such as Shahnameh 490, feature images of the ascension of the Prophet Suleiman and Belqis. This study attempts to explain the differences and substitution of these paratexts for others in the extant Shahnamehs. Since the aim is to read the paratexts in the Shahnamehs of Shah 'Abbas period by relying on the Shahnameh 490 and explaining the role of social and cultural conditions, the existing texts can be analyzed based on the theory of social production of art. The library information was collected using a descriptive-analytical method. Analyzing the images from Wolff’s point of view,it was found that most of the threshold texts before the time of Shah 'Abbas were openly dedicated to the one who commissioned them. The change in these paratexts from the king of the time to the prophet Suleiman indicates that the goal was to implicitly introduce Shah 'Abbas as Suleiman. The miniaturists showed that the king was identical to the prophet, giving legitimacy by replacing the kings on the throne with his images as the royal prophet. . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Threshold Texts, Shahnameh No 490, Shah Abbas (I), Social Production of Art, Illustrated Shahnamehs | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 269 |