تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,694,220 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,923,660 |
سنجش معیار برابری و نابرابری عادلانه از دیدگاه علامه طباطبایی و جان رالز | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 54، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 349-325 اصل مقاله (309.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2021.306693.523215 | ||
نویسندگان | ||
زهرا ذوفقاری1؛ علی ارشد ریاحی* 2؛ غلامحسین توکلی3؛ شهاب الدین ذوفقاری4 | ||
1دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان | ||
2استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان | ||
3دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان | ||
4استادیار گروه تفسیر دانشگاه معارف قرآن و عترت (علیهم السلام)؛ | ||
چکیده | ||
برابری و نابرابری مفاهیمی است که همزمان با جهانیشدن، بیشازپیش موردتوجه متفکران قرارگرفته است. در این میان علامه طباطبایی و جان رالز، دو نظریهپرداز عدالت، به این مفاهیم توجه ویژه نمودهاند. پژوهش حاضر از روش مطالعه تطبیقی با هدف دستیافتن به مواضع اختلاف و اشتراک این دو متفکر درباره مفاهیم برابری و نابرابری عادلانه، ریشهیابی این مواضع و سنجش کارایی معیارهای آنان در تبیین رابطه تفاوتها با برابری یا نابرابری حقوق، صورت گرفته است. اهم نتایج بهدست آمده: علامه طباطبایی بر مبنای حقیقت واحد انسانی و رالز با معیار حداقل ظرفیت شخصیت اخلاقی بر برابری افراد در برخورداری از حق تأکید نمودهاند. در نظر هر دو برخی نابرابریها عادلانه است؛ علامه طباطبایی، نقش فرد در برآوردن نیازهای جامعه و رالز، سود بیشتر کم برخوردارترینها را ملاک قرارداده است. بر مبنای هر دو، برابری متأثر از تفاوتهای اکتسابی و طبیعی نیست، البته در دیدگاه رالز اندک افرادی از حقوق پایه محروماند. | ||
کلیدواژهها | ||
برابری عادلانه؛ نابرابری عادلانه؛ علامه طباطبایی؛ جان رالز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Allameh Tabatabaei and John Rawls’s Views on Just Equality and Inequality | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Zoofaghari1؛ Ali Arshad-riahi2؛ KholamHossein Tavakoly3؛ Shahab-Al-Din Zoofaghari4 | ||
1PhD Student of Transcendent Wisdom, University of Isfahan; | ||
2Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Isfahan; | ||
3Associate professor, Department of Philosophy, University of Isfahan; | ||
4Assistant Professor, Department of interpretation, Isfahan University of Quran and Etrat Studies; | ||
چکیده [English] | ||
Equality and inequality are notions which have been considered by the thinkers more than ever since the globalization. Meanwhile, Allameh Tabatabaei and John Rawls, two justice theorists, have paid a special attention to these notions. The present research has been conducted, using the comparative study method, to find the similarity and difference of these two thinkers’. The most important findings of the present study are as follows: Allameh Tabatabaei on the basis of unique human reality and Rawls on the basis of the measure of the minimum capacity for moral personality have emphasized the equality of individuals in the enjoyment of rights. Both thinkers believe that some inequalities are just; Allameh Tabatabaei has chosen the role of an individual in thev provision of the needs of society as the standard while Rawls insists on the higher interest of the lower social classes. Accordingly, equality is not influenced by the acquired and natural differences; though from Rawls’s point of view, few people are deprived of their basic rights. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Just, Just Equality, just Inequality, Allameh Tabatabaei, John Rawls | ||
مراجع | ||
[1] آربلاستر، آنتونی (1377). لیبرلیسم غرب، ظهور و سقوط، مترجم: عباس مخبر، چاپ سوم، تهران، نشر مرکز.
[2] رالز، جان (1397). لیبرالیسم سیاسی، مترجم: موسی اکرمی، چاپ سوم، تهران، نشر ثالث.
[3] ــــــــــ (1390). نظریه عدالت، مترجم: سید کمال سروریان و مرتضی بحرانی، چاپ دوم، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
[4] ــــــــــ (1389). قانون ملل، مترجم: مرتضی بحرانی و محمد فرجیان، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
[5] ــــــــــ (1376). «عدالت انصاف، و تصمیم گیری عقلانی»، مترجم: مصطفی ملکیان، مجله نقد و نظر، سال سوم، شماره 10-11، صص 80-96.
[6] طباطبایی، محمدحسین (1388). بررسیهای اسلامی، قم، انتشارات بوستان کتاب.
[7] ــــــــــ (1387). مجموعه رسائل علامه طباطبایی، قم، انتشارات بوستان کتاب.
[8] ــــــــــ (1972). المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ دوم، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
[9] مطهری، مرتضی (1386). مجموعه آثار: فلسفه تاریخ، چاپ سوم، قم، انتشارات صدرا.
[10] ــــــــــ (1377). مجموعه آثار: عدل الهی، چاپ هشتم، قم، انتشارات صدرا.
[11] میل، جان استوارت (1395). فایدهگرایی، مترجم: مرتضی مردیها، چاپ پنجم، تهران، نشر نی.
[12] واعظی، احمد (1384). جان رالز؛ از نظریه عدالت تا لیبرالیسم سیاسی، قم، بوستان کتاب.
[13] Campbell, Tom D. (2010). Justice, Third ed., Macmillan International Higher Education.
[14] Daniels, Norman (1989). Reading Rawls: Critical Studies on Rawls' A Theory of Justice, Stanford, Stanford University Press.
[15] Rawls, John (1971). A Theory of Justice, Cambridge, The Belknap Press of University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |