تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,800 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,763 |
نقد ادلۀ عقلی و نقلی انکار برزخ از دیدگاه قرآنیان شبه قارۀ هند (با محوریت آراء جیراج پوری) | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
دوره 54، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 485-467 اصل مقاله (297.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2022.329259.669802 | ||
نویسندگان | ||
باب اله محمدی* 1؛ عزت الله مولائی نیا2؛ محمد تقی دیاری بیدگلی3؛ حسن رضایی هفتادر4 | ||
1دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه قم | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم | ||
3استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم | ||
4دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
اعتقاد به وجود عالم برزخ یکی از اصول پذیرفته شدۀ بیشتر مسلمانان است. برخی از آیات قرآن مانند؛ آیۀ 11 سورۀ غافر و آیۀ 154 سورۀ بقره به آن پرداخته اند، همچنین ائمۀهدی (ع) نیر در احادیث خویش به این امر مهم اشاره کرده اند، با این وجود، برخی از فرق مسلمانان در این امر شبهه ایجاد کرده اند. قرآن بسندگان شبه قاره، یکی از فرقی است که جود برزخ را انکار کرده است. قرآنیان شبه قاره با ادلۀ عقلی «1. نامشخص بودن ماهیت نفس انسان؛ 2. عدم آثار عذاب در جسد در داخل قبور» و نقلی «آیات؛ 11 و 46 سورۀ غافر و آیۀ 154 سورۀ بقره»، با روش تفسیری نامتداول از جمله؛ رأی گرایی، تأویل و علمگرایی، به اثبات عدم وجود برزخ پرداخته اند. از اینرو، تحقیق پیش رو بر آن شده، آراء قرآنیان شبه قاره را با روش توصیفی- انتقادی، حتی الامکان مورد ارزیابی قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
جیراج پوری؛ سر سید احمدخان؛ شبه قارۀ هند؛ عالم برزخ؛ قرآنیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critique of Rational and Narrative Reasons for Denying Purgatory from the Perspective of the Indian Subcontinental Qur’anists (focusing on the views of Jiraj Puri) | ||
نویسندگان [English] | ||
babollah mohammadi1؛ Ezatollah Molaei Nia2؛ Mohammad Taghi Diari Bidgoli3؛ Hasan Rezaee haftadur4 | ||
1PhD Candidate of Comparative Interpretation, Qom University, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Qur’an and Hadith Sciences, Qom University, Iran. | ||
3Professor, Department of Qur’an and Hadith Sciences, Qom University, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Qur’an and Hadith Sciences, University of Tehran. | ||
چکیده [English] | ||
Belief in the Purgatory is one of the accepted principles of most Muslims. Some Qur’anic verses such as Surah Al-Ghāfir/11 and Surah Al-Baqarah/154 deal with this issue. Also, the Infallible Imams (AS) mentioned this important matter in their sayings. However, some Islamic sects have cast doubt on it; The Qur’anists of the Indian Continent are among those who denied the existence of the Purgatory. They proved their idea of the non-existence of Purgatory through rational arguments of “1. uncertainty of the nature of the human soul, 2. the lack of torment’s signs on the body laid in the grave” and narrative evidences of the verses “Surah Al-Ghāfir/11 and 46 and Surah Al-Baqarah/154" with an unusual exegetical method, including self-idea, interpretation (ta’wīl), and scientism. This paper intends to evaluate the views of the subcontinental Qur’anists based on a descriptive-critical method, as much as possible. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Purgatory, Indian Subcontinental Qur’anists, Jiraj Puri, Sir Seyed Ahmad Khan | ||
مراجع | ||
[1]. قرآن کریم، ترجمۀ فولادوند.
[2]. ابن ابی جامع، علی بن حسین (؟). الوجیز فی تفسیر القرآن العزیز. قم، دارالقرآن الکریم.
[3]. ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم (1423). التفسیر. بیروت، دارالفکر.
[4]. ابن سعد، ابوعبدالله محمد (1405). طبقات الکبری. بیروت، دارالفکر.
[5]. ابن عاشور، محمدطاهر (1420). تفسیر التحریر و التنویر. بیروت، مؤسسة التاریخ العربی.
[6]. ابنعطیه اندلسی، عبدالحق (1422). المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز. بیروت، دارالکتب العلمیة.
[7]. ابن فارس، ابوالحسن (1404). معجم مقاییس اللغه. قم، مکتب الاعلام الاسلامی.
[8]. ابن کثیر، اسماعیل (1986). البدایه و النهایه. ریاض، مکتبه النصرالحدیثه.
[9]. ابن منظور، محمد بن مکرم (1410). لسان العرب. بیروت، دارصادر.
[10]. ابوالفتوح رازی، حسین بن علی (1408). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن. مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی.
[11]. احمد خان، سر سید (1334). تفسیر القرآن و هوالهدی و الفرقان. ترجمۀ سید محمد تقی فخر داعی گیلانی، تهران، نشر آفتاب.
[12]. اشکوری، محمدبن علی (؟). تفسیر شریف لاهیجی. تهران، دفتر نشر داد.
[13]. اصفهانی، عبدالله (1393). «تکامل برزخ از منظر عقل و نقل». دوفصلنامۀ الاهیات قرآنی، صص9-26.
[14]. آقایی، سید علی (1289ش). «قرآنبسندگی و انکار حجیت حدیث، بررسی خواستگاه و اندیشههای اهلقرآن/ قرآنیون». معرفت اسلامی، سال اول، شمارۀ سوم.
[15]. آلوسی، محمود (1415). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی. بیروت، دار الکتب العلمیة.
[16]. الهیبخش، خادم حسین (2000). القرآنیون و شبهاتهم حول السنه. طائف، مکتبه الصدیق للنشر و التوزیع.
[17]. بحرانی، هاشم (1416). البرهان فی تفسیرالقرآن. تهران، بنیاد بعثت.
[18]. پرویز، غلام احمد (1965). قرآنی فیصلی. کراچی، مکتبه سعید ناظم آباد.
[19]. ---------- (؟). لغات القرآن. لاهور، ادارۀ طلوع اسلام گلبرگ.
[20]. پور داوود، ابراهیم (1384). گاتها. تهران، اساطیر.
[21]. تفتازانی، مسعودبن عمر (1412). شرح المقاصد. قم، الشریف الرضی.
[22]. ناس، جان (1370). تاریخ جامع ادیان. ترجمۀ علیاصغر حکمت، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
[23]. جرجانی، حسین بن حسن (1378). جلاء الأذهان و جلاء الأحزان (تفسیر گازر). تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
[24]. جعفری، محمدتقی (1376). ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه. تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
[25]. جیراج پوری، محمد اسلم (1934). تعلیمات القرآن. دهلی، (بینا).
[26]. چکرالوی، عبدالله (؟). برهان الفرقان علی صلاة القرآن. سیالکوت، مطبعه پنجاب.
[27]. حسنزاده آملی، حسن (1375). اتحاد عاقل و معقول. قم، نشر قیام.
[28]. ---------- (1376). مجموعۀ مقالات. قم، دفتر تبلیغات.
[29]. حویزی، عبدعلی بن جمعه (1415). تفسیر نور الثقلین. قم، اسماعیلیان.
[30]. خرمدل، مصطفی (1383). تفسیر نور. تهران، احسان.
[31]. دانته، آلیگری (1378). کمدی الهی. تهران، نشر تیر.
[32]. دیلمی، حسن (1412). ارشاد القلوب الی الصواب. قم، شریف رضی.
[33]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412). مفردات ألفاظ القرآن. بیروت، دار القلم.
[34]. رضوانی، علی اصغر (1390). برزخ از دیدگاه وهابیت. تهران، نشر مشعر.
[35]. زحیلی، وهبة بن مصطفی (1411). التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج. دمشق، دارالفکر.
[36]. زمخشری، محمود بن عمر (1407). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل. بیروت، دارالکتاب العربی.
[37]. سبحانی، جعفر (؟). الحیاه البرزخیه علی ضوء الکتاب و السنه و العقل. (بیجا)، مؤسسۀ امام صادق (ع).
[38]. سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم (1382). کتاب مقدس. قم. آیات عشق.
[39]. سیوطی، جلال الدین (1404). الدر المنثور فی التفسیر بالماثور. قم، کتابخانۀ عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی.
[40]. شاهد، رییس اعظم (1398). قرآن پژوهی در شبه قارۀ هند. قم، مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی.
[41]. شاهعبدالعظیمی، حسین (1363). تفسیر اثنی عشری. تهران، میقات.
[42]. شبر، عبداله (1407). الجوهر ثمین. کویت، شرکة مکتبة الالفین.
[43]. صاحبی، محمدجواد (1381). «سرچشمههای نواندیشۀ دینی»، مجلۀ دینپژوهان، شمارۀ 7 و 8، فروردین.
[44]. صافی، محمود (1418). الجدول فی اعراب القرآن. دمشق، دارالرشید.
[45]. صالحی، عباسعلی (1394). «دیدگاههای مختلف تفسیری در بارۀ حیات برزخی». دو فصلنامۀ صحیفة مبین.
[46]. صدوق، محمد بن علی (1354). خصال. تهران، نشر صدوق.
[47]. طباطبایی، محمدحسین (1390). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت، دارالتعارف.
[48]. طبرسی، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان لعلوم القرآن. تهران، المکتبة العلمیة الاسلامیة.
[49]. طبری، محمد بن جریر (1329). جامع البیان فی تفسیر القرآن. قاهره، دارالمعرفة.
[50]. طریحی، فخرالدین (1362). مجمع البحرین. تهران، مرتضوی.
[51]. طوسی، نصرالدین (1374) آغاز و انجام. تهران، وزارت ارشاد.
[52]. ---------- (1353). تجرید الاعتقاد. صیدا، مطبعه العرفان.
[53]. طوسی، محمد بن حسن (؟). التبیان فی تفسیر القرآن. بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
[54]. ---------- (1365). تهذیب الاحکام تهران، دارالکتب الاسلامیه.
[55]. طیب، سید عبد الحسین (1378). اطیب البیان فی تفسیر القرآن. تهران، انتشارات اسلام.
[56]. عالمی، محمد حسین (1384). «برزخ از دیدگاه قرآن، عترت و دیگر ادیان». آینة معرفت.
[57]. غزالی، ابوحامد (1409). الاربعین فی اصول الدین. بیروت، دارالکتب العلمیه.
[58]. فخر رازی، محمد بن عمر (1420). التفسیر الکبیر. بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[59]. فراهیدی، خلیل بن احمد (1409). العین. قم، مؤسسة دارالجهره.
[60]. قاضی عبدالجبار، ابن احمد (1422). شرح الاصول خمسه. بیروت، داراحیاءالتراث العربی.
[61]. ---------- ابن احمد (؟). بی تنزیه القرآن عنالمطاعن. بیروت، دارالنهضه الحدیثه.
[62]. قرشی، علی اکبر (1377). تفسیر احسنالحدیث. تهران، بنیاد بعثت.
[63]. قمی، علی بن ابراهیم (1363). تفسیر القمی. قم، دارالکتاب.
[64]. کاشانی، ملا فتحالله (؟). منهج الصادقین فی إلزام المخالفین. تهران، کتابفروشی اسلامیه.
[65]. کهن، آبراهام (1350). گنجینهای از تلمود. ترجمۀ امیر فریدون گرگانی، تهران، چاپخانۀ زیبا.
[66]. مجلسی، محمّدباقر (1403ق). بحارالانوار. بیروت، مؤسّسة الوفاء.
[67]. ---------- (؟). حق الیقین. تهران، علمیه اسلامیه.
[68]. مراغی، احمد بن مصطفی (؟). تفسیر المراغی. بیروت، داراحیاء التراث العربی.
[69]. مشکور، محمدجواد (؟). فرهنگ فرق اسلامی. آستان قدس رضوی، مؤسسة چاپ و انتشارات.
[70]. مشیر، حسن (1367). جنبشهای اسلامی و گرایشهای قومی در مستعمرة هند. ترجمۀ حسن لاهوتی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی.
[71]. مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن. تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
[72]. مقاتل، ابن سلیمان (1423). تفسیر مقاتل بن سلیمان. بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
[73]. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران (1374). تفسیر نمونه. تهران، دار الکتب الإسلامیة.
[74]. میبدی، رشیدالدین (1371). کشف الاسرار و عدة الابرار. تهران، امیرکبیر.
[75]. واحدی، علی بن احمد (1429). اسباب النزول. بیروت، دارالکتب العلمیه.
[76]. هیثمی، علی بن ابی بکر (1922). مجمع الزوائد. بیروت، دارالفکر.
[77]. Brown, Daniel,(1996), Rethinking Tradition in Modern Islamic Thought, Cambridge university press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 361 |