تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,120,243 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,227,131 |
معنیشناسی شناختی عدم در معارف بهاءولد | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 54، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 404-387 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2021.323403.630196 | ||
نویسندگان | ||
نگار عضوامینیان1؛ ابوالقاسم قوام* 2؛ علی اشرف امامی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات عرفانی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3دانشیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
انسانها برای درک بهتر مفاهیم انتزاعی طرحوارهای را در ذهن خود شکل میدهند. این طرحوارهها ساختهای مفهومی هستند و حاصل تجربهای است که انسان از محیط پیرامون خود کسب میکند. یکی از این مفاهیم انتزاعی که بهاءولد سعی در عینیسازی آن داشته مفهوم عدم است. عدم در عرفان اسلامی به معنی نیستی مطلق نیست، به همین دلیل تصاویر فراوانی از عدم توسط عارفان ارائه شده است. بهاءولد نیز هنگامی که از تجربههای عرفانی و مکاشفات خود سخن میگوید، مفهوم انتزاعی عدم را با زبان انگاره و طرحوارههای تصویری متعددی بیان میکند. نگارندگان در این مقاله با رویکرد شناختی به بررسی طرحوارههای تصویری عدم در معارف پرداختهاند. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و براساس دادههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت: هریک از طرحوارههای ادغام، تکرار، مقیاس، فرایند، شیء، قدرتی، انطباق، حرکتی، ارتباط، شکافت و تماس به نوعی میتواند مفهوم عدم را در قالب پدیدهای عینی قابل درک نماید. همچنین طرحوارۀ حجمی، بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است؛ زیرا بهاء معتقد است که همه چیز از درون عدم پا به عرصۀ هستی میگذارد؛ درواقع عدم مکانی است که کائنات از غیب به ظهور میرسند. | ||
کلیدواژهها | ||
بهاءولد؛ طرحوارههای تصویری؛ عدم؛ معارف؛ معنیشناسیشناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Cognitive Semantics of Nothingness in Maaref of Baha-Valad | ||
نویسندگان [English] | ||
Negar Ozveaminian1؛ Abolghasem ghavam2؛ Ali ashraf emami3 | ||
1PhD student in Persian language and literature, majoring in mystical literature, Ferdowsi University of Mashhad | ||
2Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad | ||
3Associate Professor, Department of Religion and Comparative Mysticism, Ferdowsi University of Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
Humans form schemas in their minds to better understand abstract concepts. These schemas are conceptual constructions, resulting from an experience that man gains from his environment. One of these abstract concepts that Baha- Valad sought to objectify is the concept of nothing. Nothing in Islamic mysticism does not mean absolute nothingness. For this reason, many images of nothing have been presented by mystics. When Baha- Valad is speaking of his mystical experiences and revelations, expresses the abstract concept of nothing through the language of various ideas and image schemas. In this article, the authors have studied the image schemas as of nothing in education with a cognitive approach. The method of this research is descriptive-analytical and based on the obtained data, it can be concluded: Each of the schemes of merging, iteration, scale, process, object, force, matching, path, link, splitting and contact somehow can understand the concept of nothing in the form of an objective phenomenon. The containment schema also has the highest frequency, because Baha believes that everything comes into being from nothing. In fact, nothing is a place, where the universe appears to be made from the invisible substances. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive Semantic, Image Schema, Nothingness, Maaref, Baha-Valad | ||
مراجع | ||
[1]. افراشی، آزیتا (1386). «پژوهشی در سنجش کارایی طرحوارههای تصوری در تحلیل معنی متن ادبی»، دومین هم اندیشی زبانشناسی و مطالعات بینرشتهای:کارکرد گفتمانی ادبیات و هنر. دانشگاه الزهرا، خرداد.
[2]. بهاءولد، محمد حسین خطیبی بلخی (1352). معارف: مجموعه مواعظ و سخنان سلطان العلما بهاءالدین. به اهتمام بدیع الزمان فروزانفر. چاپ دوم. 2 جلد. تهران، کتابخانه طهور.
[3]. پالمر، فرانک رابرت (1387). نگاهی تازه به معنی شناسی. مترجم: کورش صفوی، چاپ پنجم. تهران، مرکز.
[4]. چامسکی، نوآم (1391). زبان و اندیشه. مترجم: کورش صفوی، چاپ چهارم، تهران، هرمس.
[5]. راسخ مهند، محمد (1394). درآمدی بر زبان شناسی شناختی: مفاهیم و نظریهها. چاپ پنجم، تهران، سمت.
[6]. روشن، بلقیس و اردبیلی، لیلا (1392). مقدمهای بر معنا شناسی شناختی. تهران، علم.
[7]. زرینکوب، عبدالحسین (1385). ارزش میراث صوفیه. چاپ دوازدهم، تهران، مؤسسۀ انتشارات امیر کبیر.
[8]. ---------- (1371). پله پله تا ملاقات خدا. چاپ پنجم، تهران، علمی.
[9]. صفوی، کورش ( 1383 ). در آمدی بر معنی شناسی. چاپ چهارم، تهران، سوره مهر.
[10]. ---------- (1382). «بحثی دربارهی طرحوارههای تصویری در دیدگاه معنیشناسان شناختی». فصلنامه فرهنگستان، شمارۀ 21، صص65- 85.
[11]. لانگاکر، رونالد (1397). مبانی دستور شناختی. مترجم: جهانشاه میرزابیگی، تهران، آگه
[12]. لاینز، جان ( 1383 ). مقدمهای بر معناشناسی زبانشناختی. مترجم: حسین واله، تهران، گام نو.
[13]. مایر، فریتس (1382). بهاءولد زندگی و عرفان او. ترجمه: مریم مشرف، تهران، نشر دانشگاهی.
[14]. مظفری، علیرضا (1389). «مولانا: عدم و اصالت ماهیت». فصلنامۀ دانشگاه تربیت معلم آذربایجان، تخصصی مولوی پژوهی، شمارۀ 8، صص27-47.
[15]. معین، محمد (1386). فرهنگ فارسی. گردآورنده: عزیزالله علیزاده، چاپ چهارم، 2 جلد، تهران، ادنا.
[16]. هجویری، ابوالحسن علیبنعثمان (1386). کشف المحجوب. بهکوشش مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمود عابدی، تهران، سروش.
[17]. Geeraerts, D. (2006). “Introduction: A Rough guide to Cognitive Linguistics , in D. Geeraerts (ed.), Cognitive Linguistics: Basic Readings, Mouton De Gruyter, Berlin.
[18]. Lakoff, George.( 1987). Women, Fire, and Dangerous Things; What Categories Reveal about the Mind; Chicago and London: the University of Chicago Press.
[19]. Mark Johnson. (1987). The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination and Reason. Chicago: Chicago, University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 376 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 374 |