تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,273 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,228,069 |
الهیات سیاسی در سدههای نخست اسلامی؛ بازنماییِ فرجام شناختی متون زردشتی از فتح ایرانشهر، منظر: دینکَرد | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 54، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 424-405 اصل مقاله (310.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2022.335683.630289 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر مسگر* 1؛ ابوالفضل سلمانی گواری2؛ صادق امیری دهنوئی3 | ||
1دکتری تاریخ ایران باستان، دانشگاه تهران | ||
2دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه اصفهان؛ | ||
چکیده | ||
این تحقیق بر اساس نظریۀ بازنمایی استوارت هال پیش رفته و بر آن است با اتخاذ این روش نسبت میان فهم آخرالزمانی و درک پایان تاریخی را با فتح ایران توسط اعراب مسلمان را با توجه به مفاد متن کتاب دینکرد بیان کند. از این قرار، میتوان این فرضیه را مطرح نمود که گزاره یا باور معناداری خارج از گفتمان دین زردشتی برای پیروان آن دین وجود ندارد و علل رخدادها بیش از آنکه در پرتو واقعیت معاصر فهم شوند، در زمینه و بستری درون گفتمانی درک و تفسیر می شوند. کارویژه نظریۀ بازنمایی در اینجا، سنجش ریشه و تبار واقعیت نیست، بلکه تلاش برای شناخت این نکته است که درک آن واقعیت [فتح ایران] با چه رویه ها، نشانه ها، رمزها و صورت بندیهای معنایی در گفتمان زردشتی همبستگی و هم آوایی پیدا میکند. گفتمان مزبور، روایت شکست ایرانیان و فتح ایرانشهر را با عناصر امیدبخش پایان هزاره، ظهور موعود و پایان تاریخ این همان میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
دینکرد؛ سدههای نخست اسلامی؛ فرجامشناختی؛ متون زردشتی؛ موعودگرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Political theology in the Islamic first centuries: The Apocalyptic representation of Zoroastrian text (Dēnkard) from the conquest of Iranshahr | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Akbar Mesgar1؛ abolfazl salmani gavari2؛ sadegh amiri3 | ||
1Ph.D. in History of Ancient Iran, University of Tehran; | ||
2Ph.D. in History of Islam, University of Tehran | ||
3PhD Candidate, history of Islam. University of Isfahan; | ||
چکیده [English] | ||
This research is based on Stuart Hall's theory of representation. By adopting this method, it intends to express the relationship between understanding the apocalypse and understanding the historical end with the conquest of Iran by Muslim Arabs according to the contents of Dēnkard's text. Thus, there is no meaningful proposition or belief outside the discourse of the Zoroastrian religion for the followers of that religion; And the causes of events are understood and interpreted in the context of the discourse rather than in the light of contemporary reality This discourse narrates the defeat of the Iranians and the conquest of Iranshahr with the hopeful elements of the end of the millennium, and the promised emergence and end of history. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Apocalyptic representation, Zoroastrian texts, Messianism, Dinkard, the first centuries of Islam | ||
مراجع | ||
[1]. آموزگار، ژاله (1388). تاریخ اساطیری ایران، از مجموعۀ تاریخ ایران باستان. جلد اول، تهران، سمت.
[2]. ابن اثیر، عزالدین (1385). تاریخ کامل. ترجمه: سید محمدحسین روحانی، جلد چهارم، تهران، اساطیر.
[3]. استریناتی، دومنیک (1384). مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه. ترجمه: ثریا پاک نظر، چاپ دوم، تهران، گام نو.
[4]. اشپولر، برتولد (1392). تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی. ترجمه: جواد فلاطوری و مریم میراحمدی، تهران، نشر علمی و فرهنگی.
[5]. بلاذری، احمد بن یحیی (1346). فتوح البلدان. ترجمه: آذرتاش آذرنوش، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
[6]. بندهش (1385). نوشته فرنبغ دادگی، گزارنده: مهرداد بهار، تهران، نشر توس.
[7]. بندهش (1384). متن آوانگاری: فضل الله پاکزاد، تهران، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
[8]. بویس، مری (1386). زردشتیان، باورها و آداب دینی آنها. ترجمه: عسگر بهرامی، تهران، ققنوس.
[9]. بهمن کیقباد (1350). قصۀ سنجان، داستان مهاجرت زرتشتیان ایران به هند. ویراستۀ هاشم رضی، تهران، فروهر.
[10]. پورشریعتی، پروانه (1399). افول و سقوط شاهنشاهی ساسانی؛ اتحادیه ساسانی – پارتی و فتح ایران به دست عرب ها. ترجمه: آوا واحدی نوایی، تهران، نی.
[11]. تفضلی، احمد (1386). تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام. تهران، سخن.
[12]. حصوری، علی (1377). « یک شعار خارجی به زبان فارسی میانه»، مهر و داد و بهار [یادنامۀ استاد دکتر مهرداد بهار]. به کوشش: امیر کاووس بالازاده، تهران، صص83-89.
[13]. کتاب پنجم دینکرد (1388). آوانویسی و ترجمه از ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران، معین.
[14]. کرشاسپ چوکسی، جمشید(1385). ستیز و سازش، زرتشتیان مغلوب و مسلمانان غالب در جامعۀ ایران نخستین سدههای اسلامی. ترجمه: نادر میرسعیدی، تهران، ققنوس.
[15]. دالوند، حمیدرضا (1399). سنت زردشتی در روزگار اسلامی1؛ تاریخ و سنت زردشتی. تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
[16]. دریایی، تورج (1382الف). منابع ایرانی میانه برای مطالعۀ اوایل دورۀ اسلامی، از مجموعه مقالات تاریخ و فرهنگ ساسانی. ترجمه: مهرداد قدرت دیزجی، تهران، ققنوس.
[17]. ---------- (1382ب). تأملات زردشتیان دربارۀ پیشگویی رستاخیز در سدههای نخستین اسلامی، از مجموعه مقالات تاریخ و فرهنگ ساسانی. ترجمه: مهرداد قدرت دیزجی، تهران، ققنوس.
[18]. ---------- (1383ج). سقوط ساسانیان، فاتحان خارجی، مقاومت داخلی و تصویر پایان جهان. ترجمه: منصوره اتحادیه (نظام مافی) و فرحناز امیری، تهران، نشر تاریخ ایران.
[19]. ---------- (1391). فرزندان و نوادگان یزدگرد سوم در چین، از مجموعۀ ناگفتههای امپراتوری ساسانیان. ترجمه: آهنگ حقانی و محمود فاضلی بیرجندی، تهران، پارسه.
[20]. دومناش، ژ (1389). ادبیات زردشتی پس از فتوح مسلمانان، از مجموعه پژوهش دانشگاه کیمبریج.گردآوری: فرای، ریچارد نلسون، ترجمه: حسن انوشه، جلد چهارم، تهران، نشر امیرکبیر.
[21]. کتاب سوم دینکرد؛ بخش نخست، کرده1-112 (1381). آوانویسی، یادداشتها و ترجمه از فریدون فضیلت، تهران، فرهنگ دهخدا.
[22]. کتاب سوم دینکرد؛ دفتر دوم، کردههای 113-194(1384). آوانویشی، یادداشتها وترجمه از فریدون فضیلت، تهران، مهرآیین.
[23]. دینکرد هفتم (1389). آوانویسی و نگارش فارسی از محمدتقی راشد محصل، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
[24]. دینوری، ابوحنیفه احمد بن داود (1384). اخبار الطوال. ترجمه: محمود مهدوی دامغانی، تهران، نی.
[25]. رجبی، پرویز (1389). سدههای گمشده، فروپاشی ساسانیان تا برآمدن صفاریان. تهران، نشر پژواک کیوان.
[26]. رضایی باغ بیدی، حسن (1388). تاریخ زبانهای ایرانی. تهران، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
[27]. روایت امید اشوهیشتان (1376). ترجمه: نزهت صفای اصفهانی، تهران، نشر مرکز.
[28] زرین کوب، عبدالحسین (1389). فتح ایران به دست اعراب و پیامد آن، از مجموعۀ پژوهش دانشگاه.
[29]. ---------- (1383). تاریخ ایران بعد از اسلام. تهران، امیرکبیر.
[30]. زند بهمن یسن (1385). آوانویسی و ترجمه: محمدتقی راشد محصل، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
[31]. شاکد، شائول (1393). از ایران زردشتی تا اسلام، مطالعاتی دربارۀ تاریخ دین و تماسهای میان فرهنگی. ترجمه: مرتضی ثاقب فر، تهران، نشر ققنوس.
[32]. صبوری فر، فرهاد (1399). دادوستدهای فرهنگی میان زرتشتیان و مسلمانان در سه سدۀ نخست هجری. تهران، هیرمبا.
[33]. طبری، محمد بن جریر (1383). تاریخ طبری. ترجمه: ابوالقاسم پاینده، جلد پنجم، تهران، اساطیر.
[34]. متون پهلوی (1371). گردآورنده: جاماسب آسانا، گزارش سعید عریان، تهران، کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران.
[35]. مهدی زاده، سید محمد (1387). رسانهها و بازنمایی. تهران، دفتر مطالعات و توسعۀ رسانهها.
[36]. فرای، ریچارد نلسون (1363). عصر زرین فرهنگ ایران. ترجمه: مسعود رجبنیا، تهران، سروش.
[37]. ---------- (1348). بخارا؛ دستاورد قرون وسطی. ترجمه: محمود محمودی، تهران، علمی و فرهنگی.
[38]. ---------- (1389). تاریخ ایران کمبریج. گردآوری: ترجمه حسن انوشه، جلد چهارم، تهران، نشر امیرکبیر.
[39]. زند وهومن یسن (1342). آوانویسی و ترجمه از صادق هدایت، تهران، امیرکبیر.
[40]. یارشاطر، احسان (1383الف). پیشگفتار، از مجموعۀ تاریخ ایران دانشگاه کیمبریج. گردآورنده: احسان یارشاطر، ترجمه حسن انوشه، جلد سوم، قسمت اول، تهران، امیرکبیر.
[41]. ---------- (1383ب). تاریخ روایی ایران، از مجموعۀ تاریخ ایران دانشگاه کیمبریج. گردآورنده: احسان یارشاطر، ترجمه حسن انوشه، جلد سوم، قسمت اول، تهران، امیرکبیر .
[42]. Bailey, H. W[1930]., “To The Zamasp-Namak. I,” Buiietin of the Society of Oriental and African Studies, Vol. VI, part I.
[43]. Barker, Chris, The stage dictionary of cultural studies, stage publications, London, 2004.
[44]. Boyce, mary,[1984]., “On the Antiquity af Zoroastrian Apocalyptic” Bulletin of School of Oriental and African Studies 47, pp.57-75.
[45]. Cereti, C.[1996]. “Again on Wahrām I Warzāwand” , La Persia el’Asia Central da Alessandro al X Secolo, Roma, 1996.
[46]. Chavannes, E.[1941]. Documents sur les Tou-kive Oecidentaux, Paris.
[47]. Forte, A.[1996/1]. “On the So-Called Abraham from Persia”, in P.Pelliot, L’Insctiption.
[48]. Hall, Stuart[1997]. Edited, The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication Nestorienne de Si-ngan-fou, edited with Supplements by A.Forte, Paris.
[49]. Jamasp-namag[1903]., Ed. And trans. J.J. Modi, as Jamaspi: Pahlavi, Pazend, and Persian Texts. Bombay: Education Society.
[50]. M.G.Morony, [1984]., Iraq after the Muslim Conquest, Princeton University Press, Princeton.
[51]. M.G.Morony,[1982]., Conquerors and Conquerwd: Iran, rd. G.H.A. jurynbool. Studies on the first century of Islamic Society, Carbondale: S Illinois University Press, pp.73-88.
[52]. M.G.Morony,[1987]., Arab Conquest of Iran, in Encyclopaedia Iranica, Vol.II, pp.203-210. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 471 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 438 |