تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,308 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,773 |
طراحی الگوی تولید منابع آموزشی باز برای سیستم آموزش مجازی دانشگاه تهران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 55، شماره 3، مهر 1400، صفحه 40-55 اصل مقاله (1.95 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2022.336889.1583 | ||
نویسندگان | ||
عیسی نوروزیون1؛ مریم ناخدا1؛ شیرین زاهدی* 2 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی تولید منابع آموزشی باز برای سیستم آموزش مجازی دانشگاه تهران انجام شده است. روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. از پرسشنامه محقق ساخته 20 سؤالی مستخرج از مطالعات پیشین، با ضریب آلفای کرون باخ 753/0 استفاده شده است. جامعه آماری شامل 81 نفر از اساتید و کارشناسان آموزش مجازی دانشگاه تهران است. پس از تکمیل پرسشنامه با استفاده از نرم افزارهای اسپیاساس و ایموس به تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده پرداخته شد. یافتهها: اجزای الگوی تولید منابع آموزشی پیشنهادی براساس اولویت اهمیت شامل: مدل های یادگیری، اصلاح؛ تغییر و ادغام، معتبر بودن، کیفیت منابع، رایگان بودن، مجوزها، آرشیو یکپارچه و دسترسی و بازنویسی است. الگو به وسیله آزمون میانگین، آزمون کیسر-میر-اولکین )کیاماو) و بارتلت در سطح اعتماد 95 درصد اعتبارسنجی شده و همبستگی هر یک از اجزای الگو توسط آزمون خیدو مورد تائید قرارگرفته است. آزمون واریانس نشان می دهد که هر یک از اجزای الگو از سایر اجزا مستقل است. میزان بار عاملی هر یک از عوامل با شاخصهای کایدو بر درجه آزادی برابر 786/1، شاخص نیکویی برازش برابر 917/0، شاخص ریشه میانگین مربعات خطای تخمین برابر 069/0 و برازش تطبیقی برابر 901/0 ارتباط بین عوامل و الگو نشان می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
منابع آموزشی باز؛ مدل &rlm؛ های یادگیری؛ اصلاح منابع آموزشی؛ آرشیو یکپارچه؛ دانشگاه&rlm؛ تهران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing an OER Production Pattern for the E-Learning System of university of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Isa Noruzyoun1؛ Maryam Nakhoda1؛ Shirin Zahedi2 | ||
1Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objectives: The purpose of the research was conducted to design a model for producing open educational resources (OER) for the virtual education system of University of Tehran. Methodology: The research method of this study was a survey. A researcher-made a 20 item questionnaire extracted from earlier studies with a Cronbach's alpha coefficient of 0.753 was used. The statistical population of the study includes 81 professors and experts in e-learning at the University of Tehran. After completing the questionnaire, the obtained data were analyzed using SPSS software and Amos software. Results: The components of the proposed production model of educational resources based on rank importance include learning models, modification; Change and merge, validity, resource quality, being free, licenses, integrated archives, and access and rewrite. The template was validated by mean test, Kaiser Meyer Olkin test (KMO), and Bartlett's Test at 95% confidence level, and the correlation of each part of the template was confirmed by the Chi square test. The components of the model are independent of other components: the reason loads of each reason with chi-square indices of the degree of freedom equal to 1.786, the goodness of fit index equal to 0.917, root mean square index of estimation error equal to 0.069, and A comparative fit equal to 0.901 shows the relationship between the factors and the model. It can be concluded that the proposed model is approved as a suitable model for an open educational resource. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Open educational resources, Learning model, Modification of educational resources, Integrated archive, University of Tehran | ||
مراجع | ||
عطاران، محمد (1383). جهانی شدن فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت. تهران: مؤسسه توسعه فناوری مدارس هوشمند.
References
Attaran, M. (1383). Globalization of information technology and education. Smart School Technology Development Institute. (In Persian)
Blumenstyk, G. (2017). Publishers and open-resource advocates square off on the future of course content. Chronicle of Higher Education. Retrieved from https://www.Chronicle.com/article/PublishersOpen-Resource/239806.
Bossu, C., & Tynan, B. (2011). OERs: new media on the learning landscape. On the horizon. 19(4), 259-267.
Camilleri, A. F., & Tannhäuser, A. C. (2013). Assessment and recognition of open learning. In Openness and Education. Emerald Group Publishing Limited.
Clarke, T. (2013). The advance of the MOOCs (massive open online courses): The impending globalisation of business education? Education+ Training.
Hemingway, A., Angell, C., Hartwell, H., & Heller, R. F. (2011). An emerging model for publishing and using open educational resources in public health. Perspectives in Public Health, 131(1), 38-43.
Hilton, J. (2016). Open educational resources and college textbook choices: A review of research on efficacy and perceptions. Educational technology research and development, 64(4), 573-590.
Hylén, J. (2021). Open educational resources: Opportunities and challenges. In Proceedings of Open Education.
Karunanayaka, S. P., Fernando, C., & de Silva, V. (2013). Designing an online learning environment on Open Educational Resources for science education. Asian Association of Open Universities Journal, 8(1), 1-11.
Karunanayaka, S. P., & Naidu, S. (2017). Impact of integrating OER in teacher education at the Open University of Sri Lanka. International Development Research Centre (IDRC). 459-498
Kelly, H. Y. (2015). Open Educational Resource use in K-12: prevalent practices of teachers engaged in educational technology communities. Doctoral dissertation, University of Florida.
Leng, C. B., & Ali, K. M. (2016). Open access repositories on open educational resources: Feasibility of adopting the Japanese model for academic libraries. Asian Association of Open Universities Journal, 11(1), 35-49.
Leon, G., Leceta, J. M., & Tejero, A. (2018). Impact of the EIT in the creation of an open educational ecosystem: UPM experience. International Journal of Innovation Science, 10(2), 178-206. https://doi.org/10.1108/IJIS-09-2017-0090.
Martin, M. T., Belikov, O. M., Hilton, J., Wiley, D., & Fischer, L. (2017). Analysis of student and faculty perceptions of textbook costs in higher education. Open Praxis, 9(1), 79-91.
Mulder, J. (2008). Knowledge dissemination in Sub-Saharan Africa: What role for open educational resources (OER). Amsterdam: University of Amsterdam, p.14.
Nipa, T. J., & Kermanshachi, S. (2020). Assessment of open educational resources (OER) developed in interactive learning environments. Education and Information Technologies, 25(4), 2521-2547.
OECD. (2007). Giving Knowledge for Free: The Emergence of Open Educational Resources. http://www.oecd.org/education/ceri/38654317.pdf
Sembiring, M. G. (2018). Validating student satisfaction with a blended learning scheme in Universitas Terbuka setting. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 12(4), 394-413.
Senack, E. (2014). Fixing the broken textbook market. US Public Interest Research Group, Student PIRG. Available at: https://uspirg.org/reports/usp/fixingbroken-textbook-market
Stein, S., Hart, S., Keaney, P., & White, R. (2017). Student views on the cost of and access to textbooks: An investigation at University of Otago (New Zealand). Open Praxis, 9(4), 403-419.
Tang, H. (2021). Implementing open educational resources in digital education. Educational Technology Research and Development, 69(1), 389-392.
Wellcome Trust (2004). Costs and business models in scientific research publishing. http://www.wellcome.ac.uk/assets/wtd003184.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 498 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395 |