تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,563 |
تعداد مقالات | 70,834 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,928,109 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,152,330 |
شاخص خوانایی و پیچیدگی متنی در کتابهای زبان انگلیسی دبیرستان | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 12، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 37-59 اصل مقاله (975.41 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2022.336999.928 | ||
نویسنده | ||
محمد عبداللهی گیلانی* | ||
استادیار رشته زبان انگلیسی دانشگاه بین المللی قزوین ، مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی خوانایی و دشواری متنهای کتابهای انگلیسی دبیرستان (متوسطه دوم) موسوم به ویژن انجام شده است. متنهای خواندنی کتابهای دانشآموز و کتابهای کار سه سال دبیرستان که مجموعا شش کتاب را شامل میشد جمع آوری و به وسیله ابزارهای خوانایی مختلف مانند ماتریس انسجام و فلش-کنیکاید تجزیه و تحلیل گردید. هدف، ارزیابی متون از نظر پیچیدگی واژگانی و نحوی و همچنین انسجام بود که شامل روایی، سادگی نحوی، ملموس بودن واژگان، انسجام ارجاعی و انسجام عمیق بود. هر یک از این مولفهها قادر به افزایش یا کاهش بار انسجام در متن بودند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل کلی تعیین کرد که سطح دشواری متنها در چه حد بوده است. یافتهها نشان داد که بین فهرست واژههای استاندارد CEFR و NGSL و تعداد واژگانی که زبانآموزان در طول یادگیری زبان رسمی مدرسه خود مطالعه میکنند، درجاتی از ناهماهنگی وجود دارد. علاوه بر این، متون کتابهای کار به درجات مختلف با یکدیگر ناسازگار بودند. بررسی دقیق برخی از ویژگیهای دیگر هر متن را آشکار ساخت. ارزیابی این کتابها ممکن است برای جامعه بین المللی، معلمان، تولیدکنندگان مواد درسی و نویسندگان مفید باشد تا پس از تعیین مشکلاتی که ممکن است برای زبان آموزان پیش میآید اقداماتی برای بهبود مهارتهای خواندن و نوشتن آنها صورت دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
ماتریس انسجام؛ خوانایی؛ درک متن؛ تحلیل متن؛ کتاب زبان انگلیسی دبیرستان؛ ویژن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Readability Index and Reading Complexity in high school EFL Textbooks | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Abdollahi-Guilani | ||
Assistant Professor of English at Qazvin International University, Buin Zahra Center for Higher Technical and Engineering Education, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to investigate the readability of Iranian English textbooks, Vision series 1-3, for high school. It focused on the reading sections of student books and workbooks. The texts were collected and fed into different readability tools such as Coh-metrix, and Flasch-Kincaid. The purpose was to evaluate the texts in terms of lexical and syntactic complexity as well as cohesion which included narrativity, syntactic simplicity, word concreteness, referential cohesion and deep cohesion. Each factor was able to increase or decrease the load of cohesion in the text. in addition, the output analysis managed to generally determine how difficult the passages were and what grade levels they suited. The findings revealed that there was some mismatch between the standard CEFR and NGSL wordlists and the number of words the learners study during their formal school language learning. Besides, the texts of the workbooks were to varying degrees incompatible with each other. Detailed examination uncovered some more features of each single text. Assessing the Iranian textbooks may be generalized to assist the international community such as teachers, material developers, and writers determine what might present difficulties to language learners and then take actions to improve their reading and writing skills . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
assessment metrix, cohesion, readability, reading comprehension, text &lrm, analysis &lrm | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
پروان، حسن و سرکار حسن خان، حسین. (1397). کاربرد پیکرههای متنی در آموزش زبان آلمانی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی .8(2), 449-474. doi: 10.22059/jflr.2018.247050.428
رئیسی, رعنا. (1392). علل دشواری در فهم داستان کوتاه زبان آلمانی از منظر زبانشناسی متن بر اساس پژوهشی از برگردان زبانآموزان ایرانی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. 3(1), 77-91. doi: 10.22059/jflr.2013.53764
غلامی، فاطمه، و همکاران. (1396). چالشهای آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه مدیران آموزشی و دبیران زبان انگلیسی. فصلنامه علمی– پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال هشتم، شماره 2، تابستان 96 ، پیاپی .30
Alavi-Moghaddam, S. B. et al. (2013). Prospect. Iran: Tehran. Also available online at www.chap.sch.ir.
Alavi-Moghaddam, S. B. et al. (2016). Vision. Iran: Tehran. Also available online at www.chap.sch.ir.
Bayazidi, A., Ansarin, A. A., & Mohammadnia, Z. (2019). The relationship between syntactic and lexical complexity in speech monologues of EFL learners. Applied Research on English Language, 8(4), 473-488.
Brezina, V., & Gablasova, D. (2015). Is there a core general vocabulary? Introducing the new general service list. Applied Linguistics, 36(1), 1-22.
Bulté, B., & Housen, A. (2012). Defining and operationalizing L2 complexity. In A. Housen, F. Kuiken & I. Vedder (Eds.), Dimensions of L2 performance and proficiency: Complexity, accuracy and fluency in SLA (pp. 23-46). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Crossley, S. A., Allen, D. B., & McNamara, D. S. (2011). Text readability and intuitive simplification: A comparison of readability formulas. Reading in a foreign language, 23(1), 84-101.
Crossley, S. A., Greenfield, J., & McNamara, D. S. (2008). Assessing text readability using cognitively based indices. Tesol Quarterly, 42(3), 475-493.
Didau, D. (2013), Black space: improving writing by increasing lexical density, from The Learning Spy: Brain Food for the Thinking Teacher.
Dubay, W. H. (2004). The Principles of Readability. Online Submission.
Flesch, R. (1948). A new readability yardstick. Journal of Applied Psychology, 32(3), 221–233. https://doi.org/10.1037/h0057532.
from http://lrr.modares.ac.ir/article-14-16583-en.html. Accessed August 10, 2021
Gheitasi, M., Aliakbari, M., & Yousofi, N. (2020). Evaluation of culture representation in Vision English textbook series for Iranian secondary public education. Evaluation, 12(26).
Grabe, W., & Stoller, F. L. (2012). Teaching reading: Foundations and practices. The Encyclopedia of Applied Linguistics, 1-9.
Gyasi, W. K., & Slippe, D. P. (2019). Readability of English language textbooks for diploma students of the University of Cape Coast. International Journal of Research, 8(1), 107–115.
Hakim, A. A., Setyaningsih, E., & Cahyaningrum, D. (2021). Examining the readability level of reading texts in English textbook for Indonesian senior high school. Journal of English Language Studies, 6(1), 18-35.
Heydari, P., & Riazi, A. M. (2012). Readability of texts: Human evaluation versus computer index. Mediterranean Journal of Social Sciences, 3(1), 177-177.
Janfeshan K. (2018) Investigating Iranian new senior high school book (Vision 1) based on book evaluation checklist from Kermanshah EFL teachers' perspective. LRR. 2018; 9 (5): 197-239.
Miftaahurrahmi, F., & Syarif, H. (2017). The readability of reading texts in English textbooks used by senior high school students in West Sumatera. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 199-203.
Mohebbi, H., Nayernia, A., Nemati, M., & Mohebbi, B. (2017). Readability of ESP textbooks in Iran: A neglected issue or a taken-for-granted one? Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, 4(3), 641–654.
Ortega, L. (2003). Syntactic complexity measures and their relationship to L2 proficiency: A research synthesis of college-level L2 writing. Applied Linguistics, 24(4), 492-518.
Owu-Ewie, C., & Eshun, E. S. (2015). The use of English as medium of instruction at the upper basic level (Primary four to junior high school) in Ghana: From theory to practice. Journal of Education and Practice, 6(3), 72-82.
Pitler, E., & Nenkova, A. (2008). Revisiting readability: A unified framework for predicting text quality. In Proceedings of the 2008 conference on empirical methods in natural language processing (pp. 186-195).
Saidi, M., & Mokhtarpour, H. (2020). Can Vision 3 notch up a win over pre-university English textbook?. Language Teaching Research Quarterly, 15, 21-32.
Soodmand Afshar, H., & Sohrabi, A. (2020). A critical evaluation of Vision 3: Rights analysis and culture in the spotlight. Journal of Language and Translation Studies (JLTS), 53(4), 133-97.
Tasaufy, F. S. (2017). The readability level of the reading texts in english textbook entitled ‘bahasa inggris x’. Edulitics (Education, Literature, and Linguistics) Journal, 2(2), 62-69.
Tomlinson, B. (1998). Materials Development in Language Teaching (B. Tomlinson (ed.); Second Edi). Cambridge University Press.
Tomlinson, B. (2008). English language learning materials: A critical review. Bloomsbury Publishing.
Uchida, S., & Negishi, M. (2018). Assigning CEFR-J levels to English texts based on textual features. In Proceedings of the 4th Asia Pacific Corpus Linguistics Conference (pp. 463-468).
Wissing, G. J., Blignaut, A. S., & Van den Berg, K. (2016). Using readability, comprehensibility and lexical coverage to evaluate the suitability of an introductory accountancy textbook to its readership. Stellenbosch Papers in Linguistics, 46, 155-179.
Wong, P. W. L. (2011). Textbook evaluation: A framework for evaluating the fitness of the Hong Kong New Secondary School (NSS) curriculum. In MA dissertation, Hong Kong: City University of Hong Kong. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,156 |