تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,470 |
تعداد مقالات | 69,912 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,473,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 95,710,515 |
اثربخشی روشهای آموزش ارتقای عملکرد ورزشی مبتنی بر مایندفولنس (MSPE) و تصویرسازیذهنی بر بهبود مهارت پرتاب آزاد بسکتبال | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 355-373 اصل مقاله (411.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2017.215869.1215 | ||
نویسندگان | ||
صالح معظم* 1؛ رسول حمایت طلب2؛ حسن غرایاق زندی3؛ محمد خزائی4 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، ایران | ||
2استاد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران | ||
3استادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری روانشناسی ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ میزان اثربخشی روشهای آموزش ارتقای عملکرد ورزشی مبتنی بر مایندفولنس و تصویرسازیذهنی بر بهبود مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در بسکتبالیستهای جوان انجام گرفت. تحقیق حاضر از نوع نیمهتجربی است و به لحاظ نحوۀ گردآوری اطلاعات از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه لیست انتظار است. جامعۀ آماری پژوهش را بسکتبالیستهای جوان شهر تهران تشکیل دادند. تعداد ۶۰ نفر بهعنوان نمونۀ آماری و به شیوۀ در دسترس، در سه گروه مایندفولنس، تصویرسازی ذهنی و گروه لیست انتظار جایگزین شدند. تحلیلهای آماری در دو بخش آمار توصیفی شامل مشخصات آزمودنیها، توزیع دادهها و مقادیر میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد مطالعه ارائه شدهاند و از آزمون شاپیرو-ویلک برای تشخیص طبیعی بودن دادهها و در ادامه با استفاده از آمار استنباطی از آزمونهای تی همبسته، آنوا، لون (برابر واریانسها)، جیمز هاول و بنفرونی (تعقیبی) بهمنظور تجزیهوتحلیل و آزمون فرضیهها استفاده شده است. همچنین سطح آماری در این پژوهش 05/0 در نظر گرفته شده است. نتایج این پژوهش نشان داد، عملکرد پرتاب شوت آزمودنیها در پیش و پسآزمون در گروه مداخلۀ مایندفولنس با اختلاف میانگین (۱۵/۴) و تصویرسازی ذهنی با اختلاف میانگین (۵۵/۲-)، معنادار شد. همچنین یافتههای نهایی پژوهش نشان داد که آموزش مایندفولنس در مقایسه با آموزش تصویرسازی ذهنی در ارتقای مهارت پرتاب آزاد تأثیر بیشتری داشت (۲/۰=P). | ||
کلیدواژهها | ||
بسکتبال؛ پرتاب آزاد؛ تصویرسازی ذهنی؛ عملکرد ورزشی؛ مایندفولنس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Mindful Sport Performance Enhancement (MSPE) and Mental Imagery (MI) on Improving Basketball Free Throws | ||
نویسندگان [English] | ||
Saleh Moazam1؛ Rasoul Hemayat Talab2؛ Hassan Gharayagh Zandi3؛ Mohammad khazaei4 | ||
1Ph.D Student, Motor Behavior , Faculty of physical education and sport sciences, University of Tabriz, Iran | ||
2professor, Faculty of physical education and sport sciences, University Of Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Faculty of physical education and sport sciences, University Of Tehran, Iran | ||
4Ph.D Student, Sport Psychology, Faculty of physical education and sport sciences, University Of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The present study was conducted to compare the effectiveness of two different methods to enhance free throw shooting among young basketball players. One method is based on mindfulness(MSPE) and the other is based on mental imagery(MI). This is a semi-experimental study and in terms of data collection, the design of the study is experimental with pre-test, post-test and a control group. Statistical population consisted of young basketball players in Tehran from whom 60 players were selected through convenience sampling and put into the following three groups: mindfulness group, mental imagery group and control group. Statistical analyses were presented in two sections: descriptive statistics and inferential statistics. Descriptive statistics included participants’ characteristics, distribution of data and the variables’ mean and standard deviation. Shapiro-Wilk test was also used to determine whether the data were naturally occurring. Then, the data were analyzed through inferential statistics using paired-samples T-Test, ANOVA, Leven’s Test, Games-Howell Test and Bonferroni post hoc Test to test the hypotheses. Significance level of the study was set at 0.05. The results obtained from the pre-test and post-test of both mindfulness and mental imagery groups showed the participants’ performance was significant with mean differences of 4.15 and -2.55 respectively. Also, the final findings of the study indicated that treatment in mindfulness group was more effective than that of mental imagery group, in improving free throw shooting (P=0.2). Key words: basketball, Free throw, Mindfulness, Mental imagery, Sport performance | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Basketball, Free throw, Mindfulness, Mental imagery, Sport performance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 484 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 612 |