1کارشناس ارشد، گروه فیزیولوژی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، آذربایجان غربی، ایران
2استادیار، گروه فیزیولوژی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3استادیار، گروه فیزیولوژی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، آذربایجان غربی، ایران
چکیده
مهارتهای بنیادی دستکاری در کودکان، پیشنیاز حرکات و مهارتهای ورزشی در بزرگسالی است. هدف از این پژوهش مقایسة مهارتهای بنیادی دستکاری بین کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی و کودکان سالم بود. جامعة آماری پژوهشدو گروه کودکان پسر 10-11 سالة سالم و کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی شهر پیرانشهر بودند که 45 دانشآموز سالم به روش نمونهگیری تصادفی و 45 دانشآموز دارای سندروم متقاطع فوقانی با توجه به معیارهای ورود به پژوهش و با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازهگیری ناهنجاری کایفوز از برنامة (Goniometer-pro) و برای ارزیابی سر به جلو و شانه به جلو از روش برنامة image J و برای ارزیابی مهارتهای بنیادی دستکاری از آزمون اولریخ درشت نسخة سوم (TGMD 3) استفاده شد.بین مهارتهای بنیادی دستکاری کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی و کودکان سالم تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<)، بهطوریکه در همة مهارتهای بنیادی دستکاری، کودکان سالم نسبت به کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی وضعیت بهتری داشتند. نتایج نشان داد براساس یافتهها، سندروم متقاطع فوقانی که منشأ آن برهم خوردن تعادل بین عضلات آگونیست و آنتاگونیست است، سبب ایجاد محدودیت حرکتی و ضعف در مهارتهای بنیادی دستکاری کودکان میشود، ازاینرو توجه به این ناهنجاریها ضروری بهنظر میرسد.
Comparison of Basic Manipulation Skills Between Children with Upper Extremity Syndrome and Healthy Children
نویسندگان [English]
Abdollah Rash, Maghdid1؛ Narmin Ghani Zadeh Hesar2؛ Mehri Mohammadi Danghralo2؛ Ebrahim Mohammad Ali Nasab Firouzjah3
1MSc, Department of Exercise Physiology and Corrective Exercises, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
2Assistant Professor, Department of Exercise Physiology and Corrective Exercises, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
3Assistant Professor, Department of Exercise Physiology and Corrective Exercises, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]
Abstract: Introduction: Basic manipulation skills in children are a prerequisite for movement and sports skills in adulthood. The aim of this study was to compare basic manipulation skills between children with upper cross syndrome and healthy children. Methodology: The statistical population of the study included two groups of healthy boys aged 10-11 years and children with upper cross syndrome in Piranshahr. According to the inclusion criteria, 45 healthy students and 45 students with upper cross syndrome were selected by random and purposive sampling. The Goniometer-pro android app was used to measure kyphosis, the image J program was used to evaluate the head and shoulders forward, and the Ulrich test (TGMD 3) was used to assess the basic manipulation skills. Descriptive statistics, mean and standard deviation were used to describe the data and One-way ANOVA was used to compare the two groups. Results: There was a significant difference between the basic manipulation skills of children with upper cross syndrome and healthy children (p <0.05). In this regard, healthy children in all skills of manipulation, were better than children with upper cross syndrome. Conclusion: Based on the findings, upper cross syndrome abnormality, which is caused by imbalance between agonist and antagonist muscles, causes limitation of movement and weakness in basic manipulation skills of children, so it is necessary to pay attention to these abnormalities.