![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,693,163 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,922,507 |
سازوکارهای بینالمللی احراز مسئولیت دولتها در قبال اعمال تبعیض جنسیتی در آموزش | ||
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران | ||
دوره 52، شماره 3، مهر 1401، صفحه 1185-1203 اصل مقاله (525.23 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jplsq.2020.294616.2277 | ||
نویسندگان | ||
مریم سید حاتمی1؛ نسرین مصفا* 2 | ||
1دانشآموخته دوره دکتری حقوق بینالملل عمومی، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دولتها در اسناد متعدد بین المللی و منطقهای حقوق بشر، متعهد به احترام، حمایت و تحقق حق آموزش به طور برابر و بدون اعمال هرگونه تبعیض شده اند. تبعیض مبتنی بر جنسیت یکی از آن موارد است که به محرومیت از حق آموزش برابر برای دختران و زنان منجر میشود. این حق به طور مستقیم و غیرمستقیم در اسناد مذکور مورد عنایت قرارگرفته است و از دولتها خواسته شده است که حق آموزش برابر را برای همه افراد فراهم کنند. سؤال اساسی این مقاله، پیرامون راهکارهای مطالبه حق آموزش برابر در صورت نقض آن توسط دولتهای متعهد درتحقق آن میباشد. بر مبنای پژوهش که با استفاده و استناد به اسناد بین المللی و منطقه ای انجام شده است. قربانیان تبعیض جنسیتی میتوانند با توسل به سازوکارهای حقوقی قضایی، شبه قضایی و غیرقضایی مندرج در اسناد فوق حق خود را از دولتهای متعهد مطالبه کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
برابری جنسیتی؛ تبعیض جنسیتی؛ حق بر آموزش؛ مسئولیت دولتها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
International Mechanisms for Establishing State Responsibility for Gender Discrimination in Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Seyed Hatami1؛ Nasrin Mosaffa2 | ||
1Ph.D. in International Law, Department of Public & International Law, College of Law and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2. Prof., Department of Public and International Law, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
According to numerous international and regional human-rights instruments, states are obliged to respect and preserve the right to education equally and without any discrimination. Gender discrimination deprives girls and women of the right to equal education. The prohibition of gender discrimination has been directly and indirectly enshrined in regional and international instruments, and states have been called upon to provide equal access to education for all human beings. The main question of this article is about how to demand the implementation of the right to equal education from states in case of its violation. Based on this research, which has been conducted using and citing international and regional instruments, it will be argued that victims of gender discrimination can claim their rights through judicial, quasi-judicial, and non-judicial mechanisms at the regional and international level from the states. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
gender equality, gender discrimination, right to education, state responsibility | ||
مراجع | ||
الف) کتابها
ب) مقالات
C( Documents
D( Websites
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 571 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 403 |