تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,602 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,383 |
اعتباریابی مقیاس سرمایة اجتماعی بر مبنای قرآن کریم از دیدگاه معلمان استان فارس | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
دوره 10، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 19-29 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2022.340321.2272 | ||
نویسندگان | ||
جعفر ترک زاده* ؛ معصومه محترم؛ مرضیه حاجی زاده | ||
گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف کلی از این پژوهش اعتباریابی مقیاس سرمایة اجتماعی بر مبنای قرآن کریم از دیدگاه معلمان استان فارس بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش شامل همة معلمان استان فارس (31000 نفر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی تعداد 386 نفر به عنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس سرمایة اجتماعی بر مبنای قرآن کریم (ترکزاده و محترم 1399) بود که بعد از سنجش روایی مقیاس، با دو روش تحلیل گویه و تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول و دوم، پایایی آن با روش آلفای کرونباخ توزیع و دادهها گردآوری شد. نتایج تحلیل گویه حاکی از همبستگی معنادار هر یک از گویهها با زیرمقیاس بعد مربوطه و مقیاس سرمایة اجتماعی با رویکرد اسلامی بر مبنای قرآن کریم بود. نتایج تحلیل عامل تأییدی مرتبة اول و دوم نیز نشان داد همة گویهها و مؤلفهها از بار عاملی بالایی برای تبیین بعد مربوطه و سرمایة اجتماعی مبتنی بر قرآن کریم برخوردارند. همچنین، بر اساس مقادیر آلفای کرونباخ، پایایی مقیاس و زیرمقیاسهای مربوطه مطلوب ارزیابی شد. علاوه بر این، نتایج نشان داد مقدار سرمایة اجتماعی موجود در مدارس (بر اساس مقیاس مورد نظر در این پژوهش) از نظر معلمان استان فارس در حد متوسط است. با توجه به خروجی حاصل از این پژوهش، این مقیاس میتواند به عنوان مبنایی برای ارزیابی و شناسایی سرمایة اجتماعی با رویکرد اسلامی (مبتنی بر قرآن کریم) مورد استفاده پژوهشگران، مدیران، و سایر کارمندان در حوزههای مختلف قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ سرمایة اجتماعی؛ قرآن کریم؛ معلم؛ مقیاس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Validation of the Social Capital Scale Based on the Holy Quran from the Perspective of Teachers in Fars Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Torkzadeh؛ Maasoumeh Mohtaram؛ Marziyeh Hajizadeh | ||
Deparment of Administration& Educational Planning, Faculty of Education & Psycology, Shiraz, University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to validate the scale of social capital based on the Holy Quran. The research method was descriptive-survey. The statistical population of the study included all teachers in Fars’s province (31,000 people) that by random sampling method, 386 people were selected as the research sample. The research instrument was the Social Capital Scale based on the Holy Quran (Torkzadeh & Mohtaram, 2020). In order to measure the validity of the scale, two methods of item analysis and first and second order confirmatory factor analysis were used and to measure its reliability, Cronbach's alpha was used. The results of item analysis showed a significant correlation between each item with the relevant sub-scale and social capital scale with the Islamic approach based on the Holy Quran in general. Also, the results of the first and second order confirmatory factor analysis showed that each of the items and components had a high validity to explain the relevant dimension and social capital based on the Holy Quran. Also, based on Cronbach's alpha values, the reliability of the scale and related subscales was evaluated as desirable. In addition, the results showed that the social capital based on the Holy Quran is moderate for teachers in Fars province. According to the output of this study, this scale can be used by researchers, managers and other employees in various fields as a basis for evaluating and identifying social capital with an Islamic approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social Capital, Validation, Teacher, Scale, Holy Quran | ||
مراجع | ||
اکبرزاده، فریدون؛ انوشه دربندی (1394). «نقش سرمایة اجتماعی زنان در انقلاب اسلامی ایران»، زن و فرهنگ، 7(24)، ص 23 ـ 38.
ترکزاده، جعفر؛ معصومه محترم؛ ابوالفضل گائینی (1399). «چارچوبی برای سرمایۀ اجتماعی از منظر قرآن کریم: یک مطالعۀ کیفی»، مدیریت سرمایة اجتماعی، 6(3)، ص 421 ـ 444.
ثمنی، محمد؛ بهارک شیرزاد کبریا؛ امیرحسین محمودی (1399). «تدوین الگوی توسعة سرمایة اجتماعی در دانشگاهها با تأکید بر دیدگاه امام خمینی(س)»، متین، 22(86)، ص 1 ـ 29.
جعفرینژاد، مسعود؛ مهدی مرادی؛ احمد آذین؛ علیرضا گلشنی؛ علی بقایی سرایی (1400). «نقش سرمایة اجتماعی در توسعة سیاسی و اجتماعی جامعة ایران بعد از انقلاب اسلامی»، برنامهریزی منطقهای، 11(41)، ص 183 ـ 196.
خوبرو، محمدتقی؛ حبیبالله سعیدی؛ علی صفری، سید رضا سیدجوادین (1395). «رهبری معنوی، سرمایة اجتماعی و تعلقخاطر کاری؛ مطالعهای با کاربست تأثیر مؤلفههای اسلامی»، مدیریت اسلامی، 24(4)، ص 109 ـ 136.
دارا، جلیل (1397). «نقش شبکة مدارس اسلامی در شکلگیری انقلاب اسلامی ایران از منظر سرمایة اجتماعی؛ مورد مطالعاتی: مدارس اسلامی ’جامعة تعلیمات‘ و ’رفاه‘»، انقلاب اسلامی، 8(28)، ص 155 ـ 174.
درویشی، مهدی؛ کمال جوانمرد؛ زهرا حضرتیصومعه (1399). «مطالعة جامعهشناختی تأثیر مؤلفههای سرمایة اجتماعی بر عملکرد مدیریتهای محلی (شوراهای اسلامی شهر و روستا ـ شهرداری و دهیاری)»، نگرشهای نو در جغرافیای انسانی، 12(3)، ص 597 ـ 615.
دهقان، حسین؛ مروارید مهدیسراجیان (1396). «رابطۀ سرمایة اجتماعی خانوادگی و مشارکت والدین در امور مدرسه با موفقیت تحصیلی دانشآموزان»، خانواده و پژوهش، 14(3)، ص 7 ـ 28.
دهقانی، مرضیه؛ فاطمه سلیمانی درهباغی؛ محدثه فرجی (1396). «مطالعة مؤلفههای سرمایة اجتماعی اسلامی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش»، علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 5(9)، ص 5 ـ 36.
ستودهنیا، محمدرضا (1388). «بصیرت در قرآن با تکیه بر آیة 108 سورة یوسف»، مطالعات قرآن و حدیث، 2(2)، ص 141 ـ 174.
عابدینی، علی؛ حسن زارعیمتین؛ حسین عابدینی (1398). «تبیین الگوی سرمایة اجتماعی بر اساس اندیشة مقام معظم رهبری (دامت ظله)»، مدیریت اسلامی، 27(1)، ص 37 ـ 63.
قنبری، سیروس؛ فرزانه سلطانقلی (1399). «نقش رهبری معنوی مدیران مدارس در تعلقخاطر کاری معلمان با میانجیگری سرمایۀ اجتماعی»، مدیریت مدرسه، 8(3)، ص 215 ـ 238.
محدثی، جواد (1376). فرهنگ قرآنی، بشارت.
نصراللهی، زهرا؛ نظامالدین مکیان؛ راضیه اسلامی (1395). «سرمایة اجتماعی و مؤلفههای آن در اسلام»، اقتصاد و بانکداری اسلامی، ۴(۱۳)، ص ۲۱ ـ ۳۸.
Abedini, A., Zarei matin, H., & Abedini, H. (2019). “Explaining the Social Capital Model Based on Views of Iran’s Supreme Leader Ayatollah Khamenei: A Grounded Theory Approach”, Scientific Journal of Islamic Management, 27(1), pp. 37-63. (in Persian)
Akbarzadeh, F. & Darbandi, A. (2015). “Women Social Capital Role in the Iran Islamic Revolution”, Scientific Research Quarterly of Woman and Culture, 7(24), pp. 23-38. (in Persian)
Claridge, T. (2018). “Functions of Social Capital–Bonding, Bridging, Linking”, Social Capital Research, 20, pp. 1-7.
Dara, J. (2018). “The Role of Social Capital in the Islamic Revolution of Iran: The Case Studies of Islamic Schools of Jame'e Ta'limat and Refah”, 8(28), pp. 155-174. doi: 10.22084/rjir.2018.17168.2518. (in Persian)
Darvish, M., Javanmard, K., & Hazrati Soome'h, Z. (2020). “Sociological Study of the Effect of Social Capital Components on the Performance of Local Management (Islamic Councils of Cities and Villages-Municipalities and Rural Areas)”, Journal of New Attitudes in Human Geography, 12(3), pp. 597-615. (in Persian)
Dehghan, H. & Serajian, M. (2017). “The Relationship between Family Social Capital and Parental Involvement in School Affairs with Students' Academic Achievement”, Journal of Family and Research, 14(3), pp. 7-28. (in Persian)
Dehghani, M., Soleimani Darreh Baghi, F., & Faraji, M. (2017). “The Study of the Components of Islamic Social Capital in the Document of the Fundamental Transformation of Education”, Educational sciences from the perspective of Islam, 5(9), pp. 5-36. (in Persian)
Dubos, R. (2017). Social capital: Theory and research, Routledge.
Ellis, L. (2021). “The Impact Social Capital has on Communication within Extension Education”, Proceedings of Student Research and Creative Inquiry Day, 5.
Ghanbari, S. & soltangholi, F. (2020). “The Role of Managers’ Spiritual leadership in Teachers’ Work Engagement with Mediation of Social Capital”, Journal of School Administration, 8(3), pp. 215-238. (in Persian)
Ja'farinejad, M., Moradi, M., Azin, A., Golshani, A., & Baghaei Sarayi, A. (2021). “Investigating the Role of Social capital in Political and Social Development of Iran after Islamic Revolution”, Regional Planning, 11(41), pp. 183-196. doi: 10.30495/jzpm.2021.27449.3858. (in Persian)
Khoobroo, M., Sa'eidi, H., Safari, A., & Javadin, S. (2016). “Spiritual Leadership, Social Capital and Work Engagement A Case Study Using Islamic Components”, Scientific Journal of Islamic Management, 24(4), pp. 109-136. (in Persian)
Kilpatrick, S., Farmer, J., Emery, S., & DeCotta, T. (2021). “Social Enterprises and Regional Cities: working Together for Mutual Benefit”, Entrepreneurship & Regional Development, 33(9-10), pp. 741-757.
Krause, D.R., Handffield, R.B., & Bevlerly, B.T. (2006). “The relationships between supplier development, commitment, social capital accumulation and performance improvement”, Journal of Operations Management, Vol. 25, No. 2, pp. 528-545.
Lins, K. V., Servaes, H., & Tamayo, A. (2017). “Social capital, Trust, and Firm Performance: The Value of Corporate Social Responsibility During the Financial Crisis, The Journal of Finance, 72(4), pp. 1785-1824.
Mohaddesi, J. (1997). Quranic culture, Besharat. (in Persian)
Nakano, S. & Washizu, A. (2021). “Will Smart Cities Enhance the Social Capital of Residents? The Importance of Smart Neighborhood Management”, Cities, 115, 103244.
Nasrollahi, Z., Makian, N., & Eslami, R. (2016). “Social Capital and its Components in Islam”, Journal of Islamic Economics and Banking, 4(13), pp. 21-38. (in Persian)
Pitas, N. & Ehmer, C. (2020). “Social Capital in the Response to COVID-19”, American Journal of Health Promotion, 34(8), pp. 942-944.
Samani, M., Shirzad Kebriya, B., & Mahmoudi, A. (2020). “Designing a Model for Development of Social Capital in Universities with Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpoints”, Pajouheshnameh Matin, 22(86), pp. 1-29. (in Persian)
Sutodehniya, M. R. (2010). “Associate professor in Quranic Science and Hadith at the University of Isfahan”, Studies of Quran and Hadith, 2(2), pp. 141-174. (in Persian)
Shiell, A., Hawe, P., & Kavanagh, S. (2020). “Evidence Suggests a Need to Rethink Social Capital and Social Capital Interventions”, Social science & medicine, 257, 111930.
Torkzadeh, J., Mohtaram, M., & Gaeini, A. (2019). “A Framework for Social Capital from the Viewpoint of the Holy Quran: A Qualitative Study”, Social Capital Management, 6(3), pp. 421-444. doi: 10.22059/jscm.2019.274598.1772. (in Persian)
Tulin, M., Lancee, B., & Volker, B. (2018). “Personality and Social Capital”, Social psychology quarterly, 81(4), pp. 295-318. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 396 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 309 |