تعداد نشریات | 209 |
تعداد شمارهها | 5,454 |
تعداد مقالات | 60,048 |
تعداد مشاهده مقاله | 98,708,985 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 78,776,366 |
اعتباریابی مقیاس سرمایه اجتماعی بر مبنای قرآن کریم از دیدگاه معلمان استان فارس | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اردیبهشت 1401 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2022.340321.2272 | ||
نویسندگان | ||
جعفر ترک زاده ![]() | ||
1عضو هیا ت علمی دانشگاه شیراز | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه شیراز | ||
3دانشجو دکترا دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف کلی از این پژوهش اعتباریابی مقیاس سرمایه اجتماعی بر مبنای قرآن کریم از دیدگاه معلمان استان فارس بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان استان فارس (31000 نفر) بود که با روش نمونه گیری تصادفی، تعداد 386 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس سرمایه اجتماعی بر مبنای قرآن کریم (ترک زاده و محترم، 1399) که بعد از سنجش روایی مقیاس با دو روش تحلیل گویه و تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول و دوم و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ توزیع و داده ها گردآوری شد. نتایج تحلیل گویه حاکی از همبستگی معنادار هر یک از گویه-ها با زیر مقیاس بعد مربوطه و مقیاس سرمایه اجتماعی با رویکرد اسلامی بر مبنای قرآن کریم بود. نتایج تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول و دوم نیز نشان داد که هر یک از گویهها و مؤلفهها از بار عاملی بالایی برای تبیین بعد مربوطه و سرمایه اجتماعی مبتنی بر قرآن کریم برخوردار بودند. همچنین بر اساس مقادیر آلفای کرونباخ، پایایی مقیاس و زیرمقیاسهای مربوطه، مطلوب ارزیابی شد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که مقدار سرمایه اجتماعی موجود در مدارس (بر اساس مقیاس مورد نظر در این پژوهش) از نظر معلمان استان فارس در حد متوسط میباشد. با توجه به خروجی حاصل از این پژوهش، این مقیاس میتواند به عنوان مبنایی برای ارزیابی و شناسایی سرمایه اجتماعی با رویکرد اسلامی (مبتنی بر قرآن کریم) مورد استفاده پژوهشگران، مدیران و سایر کارمندان در حوزههای مختلف قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ اعتباریابی؛ معلم؛ مقیاس؛ قرآن کریم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Validation of the Social Capital Scale Based on the Holy Quran from the Perspective of Teachers in Fars Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Torkzadeh1؛ Maasoumeh Mohtaram2؛ Marzieh hajizadeh3 | ||
1Faculty of member | ||
2faculty of member | ||
3Shiraz University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to validate the scale of social capital based on the Holy Quran. The research method was descriptive-survey. The statistical population of the study included all teachers in Fars’s province (31,000 people) that by random sampling method, 386 people were selected as the research sample. The research instrument was the Social Capital Scale based on the Holy Quran (Torkzadeh & Mohtaram, 2020). In order to measure the validity of the scale, two methods of item analysis and first and second order confirmatory factor analysis were used and to measure its reliability, Cronbach's alpha was used. The results of item analysis showed a significant correlation between each item with the relevant sub-scale and social capital scale with the Islamic approach based on the Holy Quran in general. Also, the results of the first and second order confirmatory factor analysis showed that each of the items and components had a high validity to explain the relevant dimension and social capital based on the Holy Quran. Also, based on Cronbach's alpha values, the reliability of the scale and related subscales was evaluated as desirable. In addition, the results showed that the social capital based on the Holy Quran is moderate for teachers in Fars province. According to the output of this study, this scale can be used by researchers, managers and other employees in various fields as a basis for evaluating and identifying social capital with an Islamic approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social Capital, Validation, Teacher, Scale, Holy Quran | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |