تعداد نشریات | 152 |
تعداد شمارهها | 5,773 |
تعداد مقالات | 63,265 |
تعداد مشاهده مقاله | 104,909,506 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 81,990,705 |
بررسی تغییر مفهوم عکاسی در ایران در گذار از گفتمان انقلابی به سازندگی بر اساس نظریه نهادگرایی گفتمانی | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 209-241 اصل مقاله (928.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2022.337973.666126 | ||
نویسندگان | ||
هادی آذری ازغندی ![]() | ||
1گروه ارتباط تصویری و عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه تهران، تهران | ||
2گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
این تحقیق میکوشد سیر تحول مفهوم عکاسی ایران در دو دهه نخست پس از انقلاب را در نسبت با گفتمانهای سیاسی و فرهنگی حاکم بر هر دوره بررسی نماید. در این پژوهش از روششناسی «نهادگرایی گفتمانی» بهره گرفته شده است که در آن همزمان به نقش نهادها و ایدهها توجه میشود. در واقع از طریق تجزیه و تحلیل نظرات عکاسان ایرانی از یک سو و همچنین بررسی گفتمان حاکم بر سازمانهای متولی عکاسی تلاش میشود تا نشان دهیم که با گذار از گفتمان انقلابی (دهه نخست انقلاب) به گفتمان سازندگی، چگونه عکاسان ایرانی رفتهرفته از صرف ثبت واقعیت (گرفتن عکس) فاصله گرفته و به جنبه ذهنی و بیان فردی (ساختن عکس) روی آوردهاند. به عبارت دیگر، این پژوهش نشان میدهد که چگونه ارزش مستندنگارانه عکس رفتهرفته جای خود را به ارزش هنری و نمایشی میبخشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که با نزدیک شدن به سالهای پایانی دهه شصت، با قوت گرفتن نگرش فرمالیستی ابتدا مقولهی تعهد و رسالت در عکاسی کمرنگ شده و سپس در نتیجهی تحولاتی مانند دانشگاهی شدن عکاسی، رشد سازمانهای متولی عکاسی و افزایش کتابهای نظری، عکاسان به شکلی از ساخت عکس روی میآورند که ذهنیت عکاس را بیش از پیش در خلق اثر دخیل میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
عکاسی ابداعی؛ عکاسی ایران؛ عکاسی مستند؛ گفتمان سیاسی؛ نهادگرایی گفتمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Overview of the Transformation of the Concept of Photography in Iran through Political Discourses based on the Discursive Institutionalism Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
hadi azari azqandi1؛ Asghar Fahimifar2؛ ali sheikhmehdi3 | ||
1Department of Visual Communication and photography, Faculty of Visual Arts, University of Tehran. | ||
2Department of Art Studies, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University | ||
3Assistant Professor of Tarbiat Modares University | ||
چکیده [English] | ||
This paper attempts to investigate the evolution of the concept of photography in Iran in light of changing political discourses. Focusing on the role of ideas and organizations, the study uses discursive institutionalism as a methodological approach. Photography as a modern phenomenon associated with the rise of the middle class can hardly be detached from socio-political circumstances. Photography, which arrived in Iran only 3 years after its invention in France, has always played an important role in major historical moments such as the Constitutive and Islamic Revolutions. During the Qajar dynasty, Shah Nasser-al-din’s obsession with art and photography led to the establishment of the first royal photography studio. During the Pahlavi era, with its modernization agenda, photography found its way into magazines and newspapers as the best means of advertising. However, it was hardly considered an artistic form. In the 1960s, one could see photo exhibitions by photographers such as Ahmad Aali, Ebrahim Hashemi, and Maryam Zandi, who considered photography a form of self-expression or an art form. However, in the mid-1970s, political and social upheavals changed the concept of photography from art to a revealing document and a political weapon. One could refer to the photographs of Kaveh Golestan showing working class and sex workers in the whore houses in the south of Tehran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Iranian Photography, Documentary Photography, Creative Photography, Political Discourse, Discursive Institutionalism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |