تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,571 |
تعداد مقالات | 70,987 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,447,977 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,694,926 |
تسهیل سرمایۀ اجتماعی در باشگاههای ورزشیـ تفریحی تحلیل روابط با رویکرد DEMATEL | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
دوره 9، شماره 2، تیر 1401، صفحه 209-232 اصل مقاله (656.89 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2022.342576.2292 | ||
نویسندگان | ||
بهنام نقی پور گیوی* 1؛ عبدالله روزفراخ2؛ فاطمه نادریان2؛ سیده ناهید شتاب بوشهرى3 | ||
1استادیار گروه پژوهشی جامعهشناسی و روانشناسی ورزش، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
سرمایة اجتماعی به منزلة عنصری کلیدی در حوزههای مرتبط با ورزش کاملاً شناختهشده است. امروزه باشگاههای ورزشیـ تفریحی، به مثابة یکی از محیطهای مهم اجتماعمحور، به نقطة کانونی بیبدیلی در جهت تسهیل سرمایة اجتماعی مبدل شدهاند. بر همین اساس، مطالعة حاضر ابتدا با هدف استخراج و در گام بعد تحلیل روابط عوامل تسهیلساز سرمایة اجتماعی در باشگاههای ورزشیـ تفریحی صورت پذیرفت. این پژوهش به لحاظ روششناسی در زمرة مطالعات آمیختة کیفیـ کمّی متوالی قرار دارد. در بخش کیفی، به منظور جمعآوری دادهها، از مرور نظاممند و سیستماتیک و در بخش کمّی از پرسشنامة تهیهشده مبتنی بر روش تصمیمگیری چندشاخصه و به طور خاص از پرسشنامة دیمتل خبرگان استفاده شد. نتایج حاصل از مرور سیستماتیک نشان داد پنج عامل شامل اعتماد، جوّ دوستانه، حکمرانی افقی، اهداف مشترک، و هنجارها به منزلة الگوهای معنادار تسهیل سرمایة اجتماعی مؤثرند. از میان این عوامل، حکمرانی افقی دارای بیشترین تأثیرگذاری و جوّ دوستانه، اعتماد، اهداف مشترک، و هنجارها در درجات بعدی تأثیرگذاری قرار دارند. بر اساس نمودار تأثیرات علّیـ معلولی، هنجارها و حکمرانی افقی به منزلة عوامل علّی و جوّ دوستانه و اعتماد و اهداف مشترک به منزلة عوامل غیرعلّی شناخته شدند. الگوهای معنایی استخراجشده میتوانند مدل و ابزار مفهومی متمایزی برای باشگاههای ورزشیـ تفریحی باشند که به واسطة آن از سرمایة اجتماعی و مزایای مرتبط با آن نهایت استفاده را ببرند. | ||
کلیدواژهها | ||
باشگاههای ورزشیـ تفریحی؛ رویکرد دیمتل قطعی؛ سرمایة اجتماعی؛ مرور سیستماتیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Facilitating Social Capital In Sport-Recreation Clubs: Analyzing The Relationships Using Dematel | ||
نویسندگان [English] | ||
Behnam Naghipour Givi1؛ Abdullah Rouzfarakh2؛ Fatemeh Naderian2؛ Seyedeh Nahid Shetab Boushehri3 | ||
1Assistant Professor, Department of Sport Sociology and Psychology, Sport Science Research Institute (SSRI), Tehran, Iran | ||
2PhD Student of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
3Associate Professor of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
As a key element in the sport-related domains, social capital is a completely known issue. As one of the most important community-oriented environments, the sport-recreation clubs have now turned into unique focal points for the facilitation of social capital. Accordingly, the study at hand was carried out first to extract and then to analyze the relationships of the factors facilitating social capital in sport-recreation clubs. This study was done using a sequential mixed-methods approach. In the qualitative phase, a systematic review was used to collect data, and in the quantitative phase, a questionnaire based on the multi-criteria decision making method (in fact, the expert DEAMTEL questionnaire) was used to this end. The results of the systematic review showed that the five factors of trust, friendly environment, horizontal governance, common goals, and norms are the significant patterns of social capital facilitation. Among these factors, the horizontal governance has the strongest effect, followed by friendly environment, trust, common goals, and norms. According to the cause-effect diagram, norms and horizontal governance were shown to be causal factors and friendly environment, trust, and common goals to be non-causal factors. The extracted semantic patterns can form a distinctive conceptual model/instrument for sport-recreation clubs to help them fully enjoy social capital and the benefits related to it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social capital, sport-recreation clubs, definitive DEMATEL approach, systematic review | ||
مراجع | ||
صدرزاده، مهدی؛ مونا بیات؛ مریم اخوان خرازیان (1400). «بررسی نحوة بهکارگیری ارزشها و توسعة ارزشهای مشترک جهت افزایش سرمایة اجتماعی افراد تأثیرگذار (مورد مطالعه: اینفلوئنسرها در شبکة اجتماعی اینستاگرام)»، مدیریت سرمایة اجتماعی. 8 (1)، 179-151.
کرمی، شهره؛ امیرحسین علیبیگی (1394). «تحلیل تأثیر چشمانداز مشترک بر ارتقای سرمایة اجتماعی در توسعة کارآفرینی کشاورزی»، تعاون و کشاورزی، 4(14)، ص 175 ـ 201.
نقی پور گیوی، بهنام؛ عبدالله، روزفراخ؛ فاطمه نادریان (1400). «شناسایی عناصر پیشایندی و پسایندی سرمایه اجتماعی در ورزش با رویکرد متاآنالیز »، مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"، 4 (8)، صص 583-608.
References
Abbasi, S., Saberi, A., & Asadzadeh, A. (2021). “Identifying and Prioritizing the Components of Social Capital in the Iranian National Handball Team”, Social Capital Management, 8(1), pp. 99-121. (in Persian)
Afroozeh, M. S., Safari Jafarloo, H., & Firoozian, M. (2021). “The relationship between knowledge management with entrepreneurship and mediating role of Social capital in sports clubs in shiraz city”, Journal of Sport Management. (in Persian)
Adams, A. (2014). “Social capital, network governance and the strategic delivery of grassroots sport in England”, International Review for the Sociology of Sport, 4(49), pp. 550–574.
Berraies, S., Lajili, R., & Chtioui, R. (2020). “Social capital, employees' well-being and knowledge sharing: does enterprise social networks use matter? Case of Tunisian knowledge-intensive firms”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 21, No. 6, pp. 1153-1183.
Borgonovi, F., Andrieu, E., & Subramanian, S. V. (2021). “The evolution of the association between community level social capital and COVID-19 deaths and hospitalizations in the United States”, Social Science & Medicine, 278, 113948.
Castleberry, A. & Nolen, A. (2018). “Thematic analysis of qualitative research data: Is it as easy as it sounds?”, Currents in pharmacy teaching and learning, 10(6), pp. 807-815.
Carmen, E., Fazey, I., Ross, H., Bedinger, M., Smith, F. M., Prager, K., & Morrison, D. (2022). “Building community resilience in a context of climate change: The role of social capital”, Ambio, pp. 1-17.
Collins, D. R. & Heere, B. (2018). “Sunday afternoon social capital: An ethnographic study of the Southern City Jets Club”, European sport management quarterly, 18(4), pp. 439-458.
Collins, D. R. & Heere, B. (2018). “Sunday afternoon social capital: An ethnographic study of the Southern City Jets Club”, European sport management quarterly, 18(4), pp. 439-458.
Doherty, A. & Misener, K. (2008). “Community sport”, Sport and social capital, 113.
Fenton, A., Gillooly, L., & Vasilica, C. M. (2021). “Female fans and social media: micro-communities and the formation of social capital”, European Sport Management Quarterly, pp. 1-21.
Finch, D. J., Legg, D., O’Reilly, N., Wright, S., & Norton, B. (2021). “A social capital view of an Olympic and Paralympic Games bid exploration process”, European Sport Management Quarterly, 21(2), pp. 302-321.
Forsdike, K., Marjoribanks, T., & Sawyer, A.-M. (2019). “Hockey becomes like a family in itself, Re-examining social capital through women’s experiences of a sport club undergoing quasi-professionalisation”, International Review for the Sociology of Sport, 54(4), pp. 479-494.
Forsell, T., Tower, J., & Polman, R. (2020). “Development of a scale to measure social Capital in Recreation and Sport Clubs”, Leisure Sciences, 42(1), pp. 106-122.
Foster, K. A. & Maas, C. D. (2014). “An exploratory factor analysis of the resource generator-United States: A social capital measure”, British Journal of Social Work, 46(1), pp. 2-8.
Gemar, A. (2021). “Social capital networks in sports spectatorship and participation”, International Review for the Sociology of Sport, 56(4), pp. 514-536.
Glanville, J. L. & Bienenstock, E. J. (2009). “A typology for understanding the connections among different forms of social capital”, American Behavioral Scientist, 52(11), pp. 1507–1530.
Grodecki, M. (2017). “Building social capital: Polish football supporters through the lens of James Coleman’s conception”, International Review for the Sociology of Sport, 54(4), pp. 479-458.
Kumar, H., Manoli, A. E., Hodgkinson, I. R., & Downward, P. (2018). “Sport participation: From policy, through facilities, to users’ health, well-being, and social capital”, Sport Management Review, 21(5), pp. 549-562.
Kwon, Y. & Seo, H. (2021). “Employer-Sponsored Sports Programs Amid COVID-19: The Approach of Social Capital”, Journal of Occupational and Environmental Medicine, 63(4), pp. 285-290.
Karami, S. & Alibaygi, A. H. (2015). “An analysis of the effect of shared vision on enhancing social capital in agricultural entrepreneurship development”, Co-Operation and Agriculture, 4(14), pp. 175-201. (in Persian)
Lin, N., Fu, Y. C., & Hsung, R. M. (2017). “The position generator: Measurement techniques for investigations of social capital”, In Social capital (pp. 57-81), Routledge.
Liu, H. C., You, J. X., Lu, C., & Chen, Y. Z. (2015). “Evaluating health-care waste treatment technologies using a hybrid multi-criteria decision making model”, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 41, pp. 932-942.
MacGillivray, B. H. (2018). “Beyond social capital: The norms, belief systems, and agency embedded in social networks shape resilience to climatic and geophysical hazards”, Environmental science & policy, 89, pp. 116-125.
Nakano, S. & Washizu, A. (2021). “Will smart cities enhance the social capital of residents? The importance of smart neighborhood management”, Cities, 115, 103244.
Okayasu, I., Kawahara, Y., & Nogawa, H. (2015). “The role of social capital in community sport settings in Japan”, Asia Pacific Journal of Sport & Social Science, 4(2), pp. 112-119.
Okayasu, I., Kawahara, Y., & Nogawa, H. (2010). “The relationship between community sport clubs and social capital in Japan: A comparative study between the comprehensive community sport clubs and the traditional community sports clubs”, International Review for the Sociology of Sport, 45(2), pp. 163-186.
Putnam, R. & Feldstein, LM. (2003). Better Together: Restoring the American Community, New York: Simon & Schuster.
Putnam, R. (1995). “Tuning in, tuning out: The strange disappearance of social capital in America”, Political Science and Politics, 28, pp. 664–683.
Schulenkorf, N., Sherry, E., & Rowe, K. (2016). “Sport-for-development: An integrated literature review”, Journal of Sport Management, 30(1), pp. 22–39.
Sadr-Zadeh, M., Bayat, M., & Akhavan Kharazian, M. (2021). “Investigating the Application of Values and Development of Common Values in Order to Increase the Social Capital of Influencers: A Case Study of Influencers on Instagram Social Network”, Social Capital Management, 8(1), pp. 151-179. (in Persian)
Spaaij, R. (2009). “The glue that holds the community together? Sport and sustainability in rural Australia”, Sport In Society, 18(9), pp. 24–38.
Taylor, P., Davies, L., Wells, P., Gilbertson, J., & Tayleur, W. (2015). A review of the social impacts of culture and sport, London.
Tonts, M. (2005). “Competitive sport and social capital in rural Australia”, Journal of rural studies, 21, pp. 137-149.
Tower, J., Jago, L., & Deery, M. (2006). “Relationship marketing and partnerships in not-for-profit sport in Australia”, Journal of Sport Marketing, 15, pp. 167–180.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 557 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 441 |