تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,069 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,638 |
مطالعۀ رابطۀ کنش و شخصیت در شخصیتهای زن نمایشنامههای «خواب در فنجان خالی» و «خانه» اثر نغمه ثمینی | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
دوره 14، شماره 2، تیر 1401، صفحه 177-198 اصل مقاله (322.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2022.335112.1728 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین ناصربخت* 1؛ شقایق سادات شمسی2 | ||
1استادیار/ عضو هیئت علمی دانشگاه هنر (سینما و تئاتر)/ تهران/ایران | ||
2دانشجوی ارشد گروه نمایش، پردیس فارابی، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هر نویسندهای برای اینکه بتواند شخصیتی منطقی و درعینحال جذاب خلق کند، روشهای گوناگونی بهکار میبندد؛ اما تأثیرگذارترین عامل در شخصیتپردازی همواره زندگی روزمرۀ خودِ نویسنده است. شخصیتهای ساختهشده توسط نویسندگان غالباً بازنمودهایی از افرادی هستند که نویسنده در زندگی روزمره با آنها در ارتباط بوده است. ازاینرو همواره میتوان با شناخت شخصیتهای خیالی نویسندگان در زمانهای مختلف، دربارۀ مردم آن زمانه اطلاعات مفیدی کسب کرد. به همین جهت بررسی شخصیتپردازی شخصیتهای داستانی و نمایشی در آثار نویسندگان، در دورههای زمانی مختلف، اهمیت بسیاری دارد. در این پژوهش ضمن بررسی شخصیتپردازی و رابطۀ آن با کنشهای شخصیت، بهسراغ دو نمایشنامۀ «خواب در فنجان خالی» و «خانه» رفته و شخصیت های زن در این دو نمایشنامه را موردتحلیل قرار دادیم؛ همچنین این نکته موردبررسی قرار گرفت که چه عواملی در شخصیتسازی زنان نمایشنامههای نغمه ثمینی تأثیرگذار بوده و هریک از شخصیتها، با توجه به پیشینه و ارزشهایشان، به چه واکنشهای دربرابر خانه (نظام حاکم مردسالار) دست میزنند؛ سرانجام این نتیجه حاصل گردید که ارزشهای زنان در جامعۀ معاصر، بر شخصیتپردازی شکلگرفته در آثار نمایشی، ازجمله آثار نغمه ثمینی، تأثیرگذار بودهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
نمایشنامۀ ایرانی؛ نغمه ثمینی؛ کنش؛ شخصیتپردازی؛ «خواب در فنجان خالی» (نمایشنامه)؛ «خانه» (نمایشنامه) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the Relationship between Action and Personality in Female Characters Dreams in an Empty Cup and Home by Naghmeh Samini | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadhossein Naserbakht1؛ Shaghayegh Sadat Shamsi2 | ||
1. Assistant Professor and Faculty Member of the University of Arts (Cinema and Theater), Tehran, Iran | ||
2Graduate student of the Department of Drama, Farabi Campus, University of Arts, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Every writer has different ways to create a logical and, at the same time, attractive personality, yet the most influential factor in characterization is always the writer's daily life. Characters created by authors are often representations of people with whom the author has associated in daily life. Therefore, it is always possible to obtain useful information about the people of that time by recognizing the imaginary characters of writers at different times. This study, while examining characterization and its relationship with personality actions, took two plays “Sleep in an empty cup” and “Home” into consideration and analyzed their female characters. It also examined the influential factors in the characterization of women in Naghmeh Samini's plays, trying to find out how each of them reacted to the home (patriarchal system) according to their backgrounds and values. Finally, it was concluded that the values of women in contemporary society influenced the characterization formed in the plays, including the works of Naghmeh Samini. ? | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Iranian play- Naghmeh Samini, action- Characterizations- Sleep in an empty cup (Play)- Home (play) | ||
مراجع | ||
آقاخانی، ایوب (1391). راهنمای عملی نمایشنامهنویسی برای رادیو، تهران: افراز.
ارسطو، (1392)، فن شعر، ترجمۀ سهیل محسنافنان، تهران: حکمت.
اسمایلی، سم (1392). نمایشنامهنویسی: ساختار کنش، ترجمۀ صادق رشیدی و پرستو جعفری، تهران: افراز.
براهیمی، منصور (1386). «اصول و مبانی نقد و پژوهش هنری بخش اول: متن و زیرمتن: گفتوگوی نمایشی بهمثابه کنش». پژوهشنامۀ فرهنگستان هنر، (2): 45-7.
تامس، جیمز (1397). تحلیل (فرمالیستی) متن نمایشی، ترجمۀ علیظفر قهرمانینژاد، تهران: سمت.
تانگ، رزمری (1387). نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی، ترجمۀ منیژه نجم عراقی، تهران: نی.
تایسن، لوییس (1387). نظریههای نقد ادبی معاصر، ترجمۀ مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی، تهران: نگاه امروز، حکایت قلم نوین.
ثمینی، نغمه (1390). خواب در فنجان خالی، تهران: نی.
ثمینی، نغمه (1393). خانه، تهران: نی.
سید، فیلد (1393). چگونه فیلمنامه بنویسیم، ترجمۀ عباس اکبری، تهران: نیلوفر.
سیگر، لیندا (1394). زیرمتن در فیلمنامه: آنچه پنهان است، ترجمۀ مهدی کیا، تهران: چشمه.
فورد، دبی (1383). نیمۀ تاریک وجود، ترجمۀ فرناز فرود، تهران: کلک آزادگان.
فیستر، مانفرد (1395). نظریه و تحلیل درام، ترجمۀ مهدی نصرالهزاده، تهران: مینوی خرد.
قادری، نصرالله (1370). «شخصیت در نمایشنامه». سوره، (28): 56-48.
معافی غفاری، فرزاد (1391). «کنش و دیالوگ در نمایش رادیویی» ماهنامۀ علمی- تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، (67): 79-73.
نجاری، محمد (1394). زبان زنان: بررسی زبان زنانه در نمایشنامههای نغمه ثمینی و چیستا یثربی، تهران: اختران.
نظرزاده، رسول (1399). ادبیات نمایشی زنان ایرانی، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
هورتون، اندرو (1398). فیلمنامهنویسی شخصیتمحور، تهران: سمت.
هورنای، کارن (1387). روانشناسی زنان، ترجمۀ ابوذر کرمی، تهران: دانژه.
وولف، ویرجینیا (1384). اتاقی از آن خود، ترجمۀ صفورا نوربخش، تهران: نیلوفر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 413 |