تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,096,143 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,202,885 |
ارائه الگوی تشکیل شتاب دهنده دانشگاهی با رویکرد آمادگی روانی جهت کارآفرینی (شاهد تجربی: دانشگاههای منتخب) | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 55، خرداد 1401، صفحه 81-100 اصل مقاله (797.26 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی آمیخته | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2021.331420.653782 | ||
نویسندگان | ||
ندا حسن پور* 1؛ حسنعلی آقاجانی2 | ||
1دکتری مدیریت دولتی، رفتار سازمانی، گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
2استاد تمام گروه مدیریت صنعتی و کارآفرینی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی تشکیل شتابدهنده دانشگاهی با رویکردآمادگی روانی درراستای کارآفرینی به عنوان یکی از ماموریتهای اصلی دانشگاهها انجام شده است.برای رسیدن به هدف این تحقیق با استفاده از روش آمیخته ابتدابامصاحبه عمیق ازمدیران دانشگاه ها وشتاب دهنده های منتخب که 12 نفر به صورت هدفمندانتخاب شده بودند،دادهها به روش تحلیل محتوای تلخیصی تجزیه و تحلیل شد سپس نتایج بخش کیفی درقالب پرسشنامه د اختیار 28 نفر از کارکنان شتاب دهنده های دانشگاهی که براساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شده بودند قرار گرفت و دادههای بخش کمی باروش معادلات ساختاری والگوریتم حداقل مربعات جزیی موردتحلیل قرار گرفت.یافتههای بخش کیفی شامل 5 بعد(تغییر فرهنگ دانشگاهی به سمت شتابدهی، احساس نیاز به تشکیل شتابدهنده، قابلیتهای فردی، خدمات شتابدهندهها، نقش دولت درراه اندازی شتابدهندهها)، 11 مولفه (تحول در هسته مدیران دانشگاهی، بسترسازی اجرایی، نیاز دانشگاه، نیاز جامعه، قابلیتهای روانشناختی، مهارتهای شغلی، خدمات آموزشی، خدمات مشاورهایی، خدمات فنی، کمکهای دولتی، آمادگی روانی مسئولان) و 67 شاخص بود. یافتههای بخش کمی حاکی از برازش قوی مدل اندازهگیری، ساختاری و کلی بودنتیجه تحقیق حاضر نشان داد که احساس نیاز به تشکیل شتابدهندهها ب تغییر فرهنگ دانشگاهی به سمت شتابدهی و برنقش دولت درتشکیل شتابدهندهها اثرگذار است وتغییرفرهنگ دانشگاهی به سمت شتابدهی بر قابلیتهای فردی اثرمستقیم داردامانقش دولت درتشکیل شتابدهندها برقابلیتهای فردی تاثیرگذاری مستقیمی نداردو قابلیتهای فردی برخدمات شتابدهندهها نیز تاثیرگذاری مستقیم دارد | ||
کلیدواژهها | ||
شتابدهنده دانشگاهی؛ آمادگی روانی؛ کارآفرینی؛ فرهنگ شتابدهی دانشگاهی؛ خدمات شتابدهنده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting a model of university accelerator formation with a psychological preparation approach for entrepreneurship (Experimental control: selected universities) | ||
نویسندگان [English] | ||
Neda Hassanpour1؛ HassanAli Aghajani2 | ||
1PhD in Public Administration, Organizational Behavior, Department of Public Administration, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran | ||
2Professor, Department of Industrial Management, Mazandaran University | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to provide a model for the formation of university accelerators with a psychological readiness approach to entrepreneurship as one of the main missions of universities. To achieve the purpose of this study, using a mixed-method, the data were first analyzed by summary content analysis method with in-depth interviews with university administrators and selected accelerators, 12 of whom were purposefully selected. Then the results of the qualitative section in the form of a questionnaire were given to 28 university accelerator employees who were selected based on the Krejcie and Morgan table and the data of the quantitative section were analyzed by structural equation method and partial least squares algorithm. Qualitative sector findings include 5 dimensions (changing university culture towards accelerator, feeling the need to form an accelerator, individual capabilities, accelerator services, the role of government in launching accelerators), 11 Component (transformation in the core of university administrators, executive context, university needs, community needs, psychological capabilities, job skills, educational services, counseling services, technical services, government assistance, psychological readiness of officials) and 67 indicators Was. Quantitative findings showed a strong fit of the measurement model, structural and general. The results of the present study showed that the feeling of the need to form accelerators affects the change of academic culture towards acceleration and the role of government in the formation of accelerators and the change of academic culture towards acceleration has a direct effect on individual capabilities. But the role of government in the formation of accelerators does not have a direct impact on individual capabilities, and individual capabilities also have a direct impact on accelerator services. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
University Accelerator, Psychological Preparation, Entrepreneurship, University Acceleration Culture, Accelerator Services | ||
مراجع | ||
ابوئی، طاهره، شجاعی، سامره، ازما، فریدون، آقاجانی، حسنعلی. (1399). "عوامل مؤثر بر آموزش کارآفرینی کسبوکارهای دانش بنیان در شتابدهندههای مستقر در مراکز رشد دانشگاهی"، نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، 14(ویژه نامه): 95-110.
حاجی آقایی، حنیف، خلخالی، علی. (1399). "تبیین پدیدة مدرسه به عنوان شتابدهنده"، نوآوریهای آموزشی، 19(1): 111-126
حسنپور، ندا، آقاجانی، حسنعلی، کیاکجوری، داود، تقیپوریان گیلانی، محمدجواد. (1399). "مرور سیستماتیک عوامل فردی موثر بر عملکرد شتابدهندهها"، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 12(23): 13-40.
دادجو، الهام، مهدوی، ایرج. (1396). "تاثیر شتابدهنده در ارتباط صنعت و دانشگاه"، مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 3 (2/2): 15- 32.
سجادی، سیدمجتبی، ابراهیمنیا، هما، حسینی، سیدحسین. (1398). "طراحی مدلی پویا با در نظر گرفتن نقش همزمان شتابدهندهها پارکهای علم و فناوری و مراکز کارآفرینی در رشد و بهبود اکوسیستم کسب وکار"، دومین کنفرانس ملی انجمن ایرانی پویاییشناسی سیستمها، تهران.
سلیمانپورعمران، محبوبه، اسماعیلیشاد، بهرنگ و مرتضوی کیاسری، فاطمه. (1397). "رابطه توانمندی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی با آزمون نقش میانجی شناسایی فرصتهای کارآفرینانه"، مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 1(1): 13-24.
طالبی، کامبیز، ثنائیپور، هادی، حیدری، ناصر. (1390). "تبیین نقش پارکهای علم و فناوری در رشد شرکتهای فناورانه محور"، توسعه کارآفرینی، 4(1)، 147-166.
علاء، اسرافیل، حاتمی، جواد، احمدی، امینه و آقاجانی، حسنعلی. (1400). "ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد بلوغ روانشناختی و آمادگی روانی برای تجاریسازی و کارآفرینی (شاهد تجربی: مراکز علمی کاربردی استان مازندران)"، مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 14(1): 157-184.
کیخا، احمد، پورکریمی، جواد. (1400). "ترکیب پژوهی مولفههای اکوسیستمکارآفرینی دانشگاهی"، توسعه کارآفرینی، 14(2)، 320-301.
گودرزی، مهدی، نقیزاده، محمد، بیگلر، احسان. (1397). "عوامل مؤثر بر موفقیت شتابدهندههای حوزه زیست فناوری در ایران"، مدیریت نوآوری، 7(2): 95-112.
مبینیدهکردی، علی، یدالهی فارسی، جهانگیر، سخدری، کمال و خالقی، آرمین. (1397). "شناسایی معیارهای ارزیابی فرصت در شتابدهندهها"، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 6(2)، 79-108.
منتظری، محمد و مهروکیلی، سید رحمان. (1395). "بررسی رابطه بین الگوی ذهنی کارکنان و توانمندسازی آنها در دانشگاه علوم پزشکی شهر یزد"، دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، (6)15: 61 - 70.
Bagnoli, C., Massaro, M., Ruzza, D., Toniolo, K. (2020). “Business models for accelerators: a structured literature review”, Journal of Business Models, 8(2), 1-21. Bliemel, Martin, Saskia De, Klerk, Flores, Ricardo, Miles, Morgan, (2018). “Emergence of accelerators and accelerator policy: the case of Australia”, Edward Elgar Publishing, United Kingdom, (18)6, 162-187. Breznitz, S. M., Zhang, Q. (2019). “Fostering the growth of student start-ups from university accelerators: An entrepreneurial ecosystem perspective”, Industrial and Corporate Change, 28(4), 855-873. Brillyanes, S., Samira, B. A.(2019). “Building Startups: The Design Elements Of Startup Accelerators In Indonesia”, Eurasia: Economics & Business, 8(26), 44-51. Cinzia, B, Alberto, F, Detoni, E,P, (2017). “Open accelerators for start-ups success: a case study”, European Journal of Innovation Management, 20 (1), 80-111. Cohen, S., Daniel, C., Fehder, Y. V., Hochberg, F. M., (2019). “The design of startup accelerators”, Research Policy, 48, 1781-1797. Crișan, E. L., Salanță, I. I., Beleiu, I. N., Bordean, O. N., Bunduchi, R. (2021). “A systematic literature review on accelerators”, The Journal of Technology Transfer, 46(1), 62-89. Ebben, J., Johnson, A. (2020). “The University of St. Thomas/Gener8tor Partnership: Integrating the Accelerator Model into Entrepreneurship Education”, Journal of Higher Education Theory and Practice, 20(9), 73-79. Goswami, K. Mitchell, R. Bhagavatula, S. (2018), “Accelerator expertise: understanding the intermediary role of accelerators in the development of the Bangalore entrepreneurial ecosystem”, Strategic Entrepreneurship Journal, 12(1), 117–150 Guijarro-García, M., Carrilero-Castillo, A., Gallego-Nicholls, J. F. (2019). “Speeding up ventures-a bibliometric analysis of start-up accelerators”, International Journal of Intellectual Property Management, 9(3-4), 230-246. Hersey, P.‚ Blanchard, K.H.‚ Johnson, D.E. (2007). “Management of Organizational Behavior”. New Delhi: Publication of Prentice-Hall of indiaprivate limited; ED. Hochberg, Y., (2015). “Accelerating Entrepreneurs and Ecosystems: The seed accelerator Model”, Rice University,16(2), 25-51. Pauwels, C, Clarysse, B, Wright, M, Van Hove, J. (2015). “Understanding a new generation incubation model: The accelerator”, Technovation, 50,13-24. Shenkoya, T. (2021). “A study of startup accelerators in Silicon Valley and some implications for Nigeria”, African Journal of Science, Technology, Innovation and Development, 13(3), 303-314. Szczukiewicz, K., Makowiec, M. (2021). “Characteristics and Specificities of Local Innovation Accelerators: A Case of Poland”, Sustainability, 13(4), 1-23. Wright, M., Siegel, D. S., Mustar, P. (2017). “An emerging ecosystem for student start-ups”, The Journal of Technology Transfer, 42(4), 909-922 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 445 |