تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,486 |
تعداد مقالات | 70,062 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,046,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,280,525 |
الگوهای متفاوت روش شناسی در مطالعات علوم انسانی میان رشته ای | ||
فصلنامه علمی تخصصی فرصت | ||
دوره 2018401، شماره 4، مهر 1397، صفحه 1-32 اصل مقاله (5.12 M) | ||
نوع مقاله: علمی تخصصی | ||
نویسندگان | ||
علی محمد یثربی1؛ سینا رازیانه2 | ||
1دانشیار دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران، نویسنده مسول ، | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق نفت و گار پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
چکیده دغدغه های معرفتی حاکم بر فضای علمی کشور درباره پیوند واقعی حوزه و دانشگاه، آن طور که امام امت پر فرمودند فرهنگ دانشگاه ها و مراکز غیر حوزه ای به صورتی است که باتجربه و لمس واقعیت بیشتر عادت کرده است تا فرهنگ فلسفی و نظری؛ باید با برداشتن فاصله ها حوزه و دانشگاه در یکدیگر ذوب شوند تا زمینه برای بسط و گسترش معارف اسلامی وسیع تر گردد (امام خمینی، بی تا، ۲۴۳). خاستگاه اساسی و ضروری مطالعه تطبیقی علوم انسانی است. روشن است که مطالعه تطبیقی در گرو اتخاذ روشی درست از میان روش های تحقیقی است.مطالعات تطبیقی حوزه علوم انسانی و میان رشته ای روش های مختلفی پیش روست: اول این که درس های متعارف هر یک از رشته ها بدون تغییر اساسی ارائه می شود و در کنار آن، چند درس معارفی به عنوان چاشنی آن تلقی گردد که این رویکرد ره به جای درستی نبرده و نمی برد. روش دیگر روش التقاطی است که بطلان آن قطعی است و بالاخره این تنها رویکرد «تلفیقی» است که می تواند با متدلوژی متقن و مقبول مفید واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تعالی علوم؛ مطالعه تطبیقی؛ رویکرد تلفیقی؛ علوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Different patterns of methodology in interdisciplinary humanities studies | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali mohammad Yasrebi1؛ Sina Razegheian2 | ||
1Associate Professor of Faculty of Law, Farabi Campus, University of Tehran, responsible author, | ||
2Master's student in oil and gas law, Farabi Campus, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract of the epistemological concerns governing the scientific atmosphere of the country regarding the real link between the field and the university, as Imam Par said, the culture of universities and non-field centers is more accustomed to experience and touch of reality than philosophical and theoretical culture; By removing the distance, the school and the university should merge into each other so that the field for the expansion of Islamic knowledge becomes wider (Imam Khomeini, Bita, 243). It is the basic and necessary origin of the comparative study of humanities. It is clear that comparative study depends on adopting the right method among the research methods. Comparative studies in the field of humanities and interdisciplinary studies have different methods: firstly, the conventional lessons of each field are presented without fundamental changes and Beside that, a few educational lessons should be considered as seasoning that this approach has not and will not lead to the right place. Another method is the eclectic method, which is definitely invalid, and finally, this is the only "integrated" approach that can be useful with a solid and accepted methodology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Science excellence, comparative study, integrated approach, sciences | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |