تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,112 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,264 |
تأثیر اقلیم بر میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف انرژی در بخش گرمایش ساختمانهای آموزشی دانشگاهها در صورت برنامه ریزی آموزشی بهینه | ||
مجله اکوهیدرولوژی | ||
دوره 9، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 127-141 اصل مقاله (2.6 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ije.2022.339247.1610 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین فتحی* 1؛ حسین یوسفی2؛ محمد صالحی3؛ لاله قهرمانی4؛ کیانوش چوبینه* 5؛ کیاوش زارعی6 | ||
1استادیار، دانشکدۀ مهندسی مکانیک، دانشگاه شیراز، شیراز | ||
2دانشیار، دانشکدۀ علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران | ||
3دانشآموختۀ مقطع کارشناسی ارشد، دانشکدۀ مهندسی انرژی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران | ||
4دانش آموختۀ مقطع کارشناسی ارشد مهندسی نفت اکتشاف، دانشکدۀ مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان | ||
5دانشجوی مقطع دکتری، دانشکدۀ علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران | ||
6دانشجوی مقطع کارشناسی، دانشکدۀ برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران | ||
چکیده | ||
این مقاله به تأثیر برنامهریزی بهینۀ درسی دانشگاهی بر میزان کاهش مصرف انرژی در بخش گرمایش در اقلیمهای مختلف میپردازد. با اصلاح زمان برگزاری هر درس طی هفته مقید به تمام قیود آموزشی، امکان حضور اساتید، تعداد کلاسها و قوانین اختصاصی هر دانشگاه میتوان تا حدی کاهش مصرف انرژی در ساختمانهای کلاسی را تجربه کرد. از آنجا که عموماً دانشگاهها در شهرها قرار گرفتهاند، همچنین درصد قابل توجهی از ساختمانهای کشور ایران بهخصوص ساختمانهای آموزشی دانشگاهها با استفاده از گاز طبیعی گرم میشوند. از اینرو، این کاهش مصرف انرژی، همراه با کاهش انتشار گازهای گلخانهای در سطح شهرها است. برنامهریزی بهینۀ آموزشی میتواند کاهش تقاضا را به ارمغان آورد. راهکار مرسوم اصلاح برنامهریزی آموزشی برای کاهش مصرف انرژی، تغییر زمان شروع و پایان هر ترم با حفظ زمان ارائۀ دروس در ساعتهای مشخص پیشین یا تغییر دمای اتاق است. در این مقاله با استفاده از یک مدل جامع برنامهریزی آموزشی، تأثیر برنامهریزی آموزشی بهینه در کاهش مصرف انرژی در بخش گرمایش برای 2700 نقطه از کشور ایران صورت پذیرفته است تا تأثیر برنامهریزی آموزشی در اقلیمهای مختلف کمیسازی شود. نتایج ارزیابی نشان میدهد برنامهریزی آموزشی بهینه امکان کاهش شدت مصرف انرژی در بخش گرمایش در بازۀ 1 تا 25 درصد (با مقدار متوسط در همسایگی 4 درصد) فراهم میآورد و درصد کاهش مصرف انرژی برای اقلیمهای بیابانی بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ریزی آموزشی دانشگاهی؛ ساعتهای آموزش؛ قیود آموزشی؛ کاهش انتشار گازهای گلخانه ای؛ کاهش شدت مصرف انرژی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Different Climates on Greenhouse Gas Emissions and Heating Energy Consumption for Academic Buildings Using Optimal Scheduling | ||
نویسندگان [English] | ||
ََAmirhossein Fathi1؛ Hossein Yousefi2؛ Mohammad Salehi3؛ laleh Ghahremani4؛ kianoosh choubineh5؛ Kiavash Zareei6 | ||
1School of mechanical engineering, Shiraz university, Shiraz, Iran | ||
3Department of Energy Engineering, Sharif University of Technology, Tehran, Iran | ||
4Department of Mining Engineering, Isfahan University of Technology. Isfahan.Iran | ||
5Department of Renewable Energies and Environment, Faculty of New Sciences and Technologies, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
6School of electrical and computer engineering, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This paper is to quantify the effects of optimal university curricula on reducing heating energy consumption in various climates. Changing the courses’ time slots could decrease energy use. All educational limitations, availability of professors, number of classes, and each departments’ rules are considered. Universities are often located in the cities, and most Iranian city buildings consume natural gas for heating. Therefore, natural gas reduction means a decrease in greenhouse gas emissions in urban space. The optimal curricula could lower the thermal demand. The common method to adjust the curricula is to start a semester earlier or changed the setpoint temperature. The model optimized the planning for 2700 locations in Iran with different climates. The results showed that the optimal scheduling led to one percent to 25 percent heating energy reduction. The average saving among the studied points is nearly four percent. Among them, the amount of reduction is bigger for desert climates. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
University Curricula, Educational Limitation, University Course, Greenhouse Gas Reduction, Energy Consumption Reduction | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 332 |