تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,932 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,784,000 |
رویة دیوان بین المللی حقوق دریاها دربارة معیار وثیقه برای آزادی فوری | ||
مطالعات حقوق انرژی | ||
مقاله 12، دوره 7، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 433-451 اصل مقاله (235.28 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrels.2022.293240.326 | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدی مرادی1؛ محمود جلالی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری حقوق بینالملل عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) | ||
2دانشیار گروه حقوق دانشکدة علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
گاهی اوقات کشور ساحلی، کشتی های خارجی را به علت نقض قوانین و مقررات ملی یا بین المللی متوقف می کند. کشتی مظنون به ارتکاب تخلف باید تا خاتمة رسیدگی در توقیف بماند تا امکان اجرای حکم صادره از سوی مراجع ذیربط منتفی نگردد. طولانی شدن زمان و فرایند توقیف، زیان های بسیاری به همراه دارد. از سوی دیگر، نمی توان به صرف بروز برخی مشکلات به صورت یکجانبه حکم به آزادی سریع و بی قیدوشرط کشتی داد؛ زیرا در آن صورت امکان اجرای حکم مراجع قضایی کشور ساحلی از بین می رود. ازاینرو لزوم یافتن راه حلی که همزمان منافع کشور ساحلی و صاحب پرچم را در نظر بگیرد، گریزناپذیر است. گفتنی است که این سازوکار در کنوانسیون حقوق دریاها پیشبینی شده و دیوان در آرای متعدد خود با احصای شرایط آزادی فوری و تعیین معیارهای لازم برای وثیقة معقول، منافع کشورهای ساحلی و صاحب پرچم را متعادل ساخته است. اکنون باید پرسید آیا دیوان بین المللی حقوق دریاها توانسته است رویة یکسان و هماهنگی را در زمینة آزادی فوری ایجاد کند؟ با بررسی رویة دیوان روشن شد که رویکرد دیوان در آزادی فوری، در ابتدا اقتصادی بود، اما رفته رفته به سوی مسائل حقوق بشری تغییر یافت و هم اکنون اولویت اصلی، آزادی سریع ناخدا و خدمه و در نهایت خود کشتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزادی فوری کشتی و خدمه؛ دیوان بین المللی حقوق دریاها؛ کنوانسیون حقوق دریاها. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ITLOS Practice on Prompt Release of Vessels | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Mehdi Moradi1؛ Mahmoud Jalali2 | ||
1PhD Student Department of Humanitarian and Law, Isfahan (Khorasgan) Branch Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
2Associate Professor Law Department, University of Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
Sometimes the competent authorities of the coastal state detain foreign ships for violating national or international law and regulations. As a rule, the ship suspected of committing an offense should remain in custody until the end of the investigation so that judicial or administrative authorities can rule out the possibility of enforcement. Prolonging the time and process of detention can have a lot of losses. One cannot justify unilaterally the immediate and unconditional resolution of some problems, since the possibility of enforcement by the coastal judiciary will be lost. Has the ITLOS been able to establish a uniform and coordinated approach to immediate release? This mechanism is embodied in the 1982 Convention, and the Tribunal in its various judgments has balanced the interests of the coastal states and the flag-bearer with regard to the conditions of immediate release and the determination of the standards for reasonable guarantee, and the appropriate procedure in this regard. The Tribunal's approach to immediate release was initially economic, but gradually shifted to human rights issues, and is now a top priority for the immediate release of the captain and crew, and ultimately the ship itself. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Convention on the Law of the Sea, International Court of Justice, Prompt Release, Ship and Crew. | ||
مراجع | ||
منابع
الف) فارسی
در: http://ensani.ir/file/download/article/20150203085407-9905-13.pdf (22 مهر 1399).
در: https://journals.ut.ac.ir/article_25184.html (15 آذر 1400).
DOI: 10.22066/CILAMAG.2016.23522
ب) خارجی
12. Barnes, Richard (2009). Property Rights and Natural Resources. Bloomsbury Academic. 13.Churchill, Robin (2006). “Dispute Settlement under the UN Convention on the Law of the Sea: Survey for 2004”. The International Journal of Marine and Coastal Law, Vol21, No1, pp1-14. DOI:10.1163/157180806776639457 14. Franckx, Erik (2002). “Reasonable Bondin the Practice of the International Tribunal for the Law of the Sea”..Cal W Intl L J, pp. 303-342. (Accessed: 13 March 2019) https://scholarlycommons.law.cwsl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1200&context=cwilj 15. Fallon, Liza, Lorne K. Kriwoken (2010).“International Influence of an Australian Nongovernment Organization in the Protection of Patagonian Toothfish”. Published online: 24 Jun 2010, pp. 221-266. DOI: 10.1080/00908320490467323 16. Little, Laura, Marcos A. Orellana (2004). “Can CITES Play a Role in Solving the Problem of IUU Fishing? The Trouble with Patagonian Toothfish”. Yearbook Colo J Envtl L & Poly21.https://heinonline.org/HOL/LandingPagehandle=hein.journals/colenvlp16&div= 27&id=&page=(Accessed: 10 June 2019) 17. Hayashi, Moritaka (2004). “Illegal, Unreported, and Unregulated (IUU) Fishing: Global and Regional Responses”. Martinus Nijhoff Publishers, Leiden, pp. 95-123. DOI: 10.1163/9789047406297_007 18. Oxman, Bernard H (1996). “Observations on Vessel Release under the United Nations Convention on the Law of the Sea”. The International Journal of Marine and Coastal Law (IJMCL), Vol.11, issue.2, pp.201-215. DOI:10.1163/157180896X00078 19. Rothwell Donald R, Tim Stephens (2004). “Illegal Southern Ocean Fishing and Prompt Release: Balancing Coastal and Flag State Rights and Interests”. International & Comparative Law Quarterly (ICLQ), Vol53, Issue1, pp. 171-187. DOI: 10.1093/iclq/53.1.171 20. Rao, Patibandla Chandrasekhara (2011). “Law of the Sea, Settlement of Disputes”. Encyclopedia Entries, Max planck of public International Law (EMPIL), paras 4,5,7,8,12, 34,35,37 https://opil.ouplaw.com/view/10.1093/law:epil/9780199231690/law- 9780199231690-e58 (Accessed: 18 June 2019) 21. Schiffman, Howard S (2001). “UNCLOS and Marine Wildlife Disputes: Big Splash orBarely a Ripple?”. Journal of International Wildlife Law & Policy (JIWLP), pp.257-278. 22.Schmidt, Carl-Christian (2005).“Economic Drivers of Illegal, Unreported and Unregulated (IUU) Fishing”. The International Journal of Marine and Coastal Law(IJMCL), Volume 20, Issue 3, pp. 479-507. DOI:10.1163/157180805775098630 23. Serdy, Andrew, Michael Bliss (2004). Prompt Release of Fishing Vessels: State Practice in the Light of the Cases before the International Tribunal for the Law of the Sea, Martinus Nijhoff Publishers, Leiden. 24. Treves, Tullio, (1998). “The Procedure before the International Tribunal forthe Law of the Sea: The Rules of the Tribunal and Related Documents”. Leiden Journal of International Law (LJIL), Vol11, Issue3, pp.565-594. 25. Treves, Tullio (2010). “Human Right and the law of the Sea”. Berkely Journal of International Law, Volume 28, Issue1, pp.1-14. https://www.berkeleyjournalofinternationallaw.com/volume28-1 (Accessed: 15April 2019) Documents 26. Statute of the International Tribunal for the Law of the Sea. 27. Rules of The International Tribunal for the Law of the Sea. 28. United Nations Convention on the Law of the Sea. 29. Statement by JUDGE JOSÉ LUIS JESUS, President of the International Tribunal for the Law of the Sea, The Gilberto Amado Memorial Lecture, held during the 61st Session of the International Law Commission, Geneva, 15 July 2009. Cases 30. The M/V “Saiga” Case (Saint Vincent and the Grenadinesv. Guinea(, 1997, paras, 52, 66, 30, 86. 31. The “Camouco” Case (Panamav. France), 2000, paras 24, 25, 28, 64, 66, 68, 69, 74, 78. 32. The “Camouco” Case, Judge Treves dissenting, 2000, paras 7, 9. 33. The “Camouco” Case, Judge Wolfrum dissenting, (2000, para3, 16. 34. The “Camouco” Case, 2000, Judge Anderson dissenting, para 4. 35. The “Monte Confurco” Case (Seychellesv. France,2000,paras, 2, 6, 7, 25, 26, 27, 29, 32, 34, 38, 28, 72, 76, 86, 89, 93. 36. The “Monte Confurco” Case, Judge Jesus dissenting, 2000, paras 6-7, 32. 37. The “Monte Confurco” Case, Judge Anderson dissenting, 2000, para3-5. 38. The “Volga” Case (Russian Federationv. Australia), 2002. 39. The “Volga” Case, statement by James Crawford at Public sitting, ITLOS/PV 02/02 12 December 2002. 40. The “Juno Trader” Case (Saint Vincent and the Grenadinesv. Guinea-Bissau,2004, paras 7, 31, 34, 36, 37, 38, 43, 50, 51, 52, 61, 87, 89, 91, 93, 99. 41. The “Juno Trader” Case, Judge Chandrasekhara RAO, 2004. 42. The “Hoshinmaru” Case (Japanv. Russian Federation), 2007, paras, 1, 29, 35, 40, 62, 63, 73. 43. The “Hoshinmaru” Case, Judge Treves dissenting, 2007. Sites 45. http://www.un.org | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |