تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,706 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,229,037 |
مرور و ارزیابی نظریهها و مدلهای تجربی پایداری وسایل نقلیه در سیلاب | ||
تحقیقات آب و خاک ایران | ||
دوره 53، شماره 3، خرداد 1401، صفحه 663-676 اصل مقاله (978.53 K) | ||
نوع مقاله: مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijswr.2022.337500.669186 | ||
نویسندگان | ||
ریحانه گلمحمدی1؛ علیرضا شکوهی لنگرودی* 2 | ||
1گروه علوم و مهندسی آب، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) | ||
2استاد، گروه مهندسی آب، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
دانش ارزیابی پایداری وسایل نقلیه در سیلاب برای مدیریت آگاهانه خطر سیل در مناطق شهری بسیار مهم است. ناپایداری خودروها در سیلاب به سه شکل لیز خوردن، شناوری و واژگونی میباشد که خسارات مالی و جانی زیادی را به همراه دارد؛ بنابراین ارزیابی پایداری وسایل نقلیه در سیلاب بهمنظور اتخاذ تصمیماتی برای کاهش خسارات و خطرات ناشی از آن حائز اهمیت است. مطالعات معدودی در زمینه تعیین آستانه ناپایداری وسایل نقلیه در سیلاب انجام شده است که تمرکز اغلب آنها بر روی خودروهای پارک شده میباشد. مبحث مزبور در کشور ایران در حدی ابتدایی بوده و عملاً تاکنون کاری جدی دراینارتباط صورت نگرفته است. در مقاله حاضر، مطالعات تجربی، نظری و تجربی- نظری انجامشده در زمینه آستانه ناپایداری خودروهای ساکن در سیلاب در دو بخش مطالعات اولیه در سالهای 1960-2000 و مطالعات اخیر در سالهای 2010-2020 مرور و مورد بررسی قرار میگیرد. بعلاوه معیارهای ارائهشده در راهنمای بارش و رواناب استرالیا بهعنوان منبعی کاربردی و درعینحال قابلاعتماد برای تعیین آستانه ناپایداری شرح داده میشود. مهمترین دستاورد این تحقیق، مرور اکثر پژوهشهای انجامشده برای پیشبینی رفتار خودروها در سیلاب، تفسیر و ارزیابی نقاط قوت و ضعف تحقیقات و روشهای ارائهشده و درنهایت معرفی روش قابلاستفاده در ایران و ارائه پیشنهادهایی برای شروع تحقیقات کاربردی در این زمینه در کشور میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آستانه ناپایداری خودرو در سیلاب؛ لغزش؛ شناوری و واژگونی خودرو؛ مدل AR&R | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Review and Evaluation of Theories and Empirical Models of Vehicle Stability in Floods | ||
نویسندگان [English] | ||
Reihaneh Golmohammadi1؛ Alireza Shokoohi2 | ||
1Water Engineering Department, Faculty of Agriculture and Natural Resources, Imam Khomeini International UNiversity | ||
2Professor, Water Engineering Department, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Knowledge of assessing the stability of vehicles in floodwater is crucial for conscious flood risk management in urban areas. Cars instability in floodwater is classified in three forms: slipping, floating, and overturning, which causes a lot of financial and human losses. Therefore, it is important to assess the stability of vehicles in floodwater to make decisions to reduce the damage and risks associated with it. Few studies have been conducted to determine the instability threshold of vehicles in floods, most of which focus on parked vehicles. This field of study in Iran is a primitive level and no specific work has been done in this regard so far. In this article, experimental, theoretical, and theoretical- experimental studies conducted in instability threshold of stationary vehicles field are reviewed in two periods of 1960-2000 and 2010-2020. In addition, the criteria set out in the Australian Rainfall and Runoff Guideline is used as the main source for determining the instability threshold. The most important achievement of this research is reviewing most of the researches done to predict the behavior of vehicles in flood events. In addition, the strengths and weaknesses of the researches and presented methods were interpreted and evaluated. Finally, the method which can be used in Iran introduced and offers for starting applied research in this field in the country suggested. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Vehicle stability in flood, sliding, floating and toppling of vehicle, AR&R model | ||
مراجع | ||
Arrighi, C., Huybrechts, N., Ouahsine, A., Chassé, P., Oumeraci, H., Castelli, F. (2016). Vehicles’ instability criteria for flood risk assessment of a street network. Proceedings of the International Association of Hydrological Sciences, 373, 143-146. Austroads. (2008). Guide to road design, part 5: drainage design. AustRoads Inc, Australia, 210 Bonham, A.J., Hattersley R.T. (1967). Low-level causeways. Water Research Laboratory, Report no. 100. University of New South Wales, Australia. Department of Infrastructure, Planning and Natural Resources, (2005), NSW Floodplain Development Manual, New South Wales Government, Sydney, Australia. Department of Public Works Floodplain development manual. (1986). Sydney, NSW: Department of Public Works, 72. Emergency Management Australia and Queensland Government (2002). Disaster loss assessment guidelines (Guide 11). Part III Emergency Management Practice. Volume 3-Guidelines, Canberra, NSW: Emergency Management Australia, 101 Golmohammadi, R., Shokoohi, A. (2021). Assessing Vehicle Damage in Flood in Urban Areas (Case Study: Shiraz Flood). Iran-Water Resources Research. 17(3). 282-301. Gordon, A.D., Stone, P.B. (1973). Car stability on-road floodways. National Capital Development Commission, Report no. 73/12. Water Research Laboratory, University of New South Wales, Australia. Keller, R.J., Mitsch, B. (1993). Safety aspects of the design of roadways as floodways. Urban Water Research Association of Australia. ISBN: 1875298703. Martínez-Gomariz, E., Gómez, M., Russo, B., Djordjević, S. (2017). A new experiments-based methodology to define the stability threshold for any vehicle exposed to flooding. Urban Water Journal, 14(9), 930-939. Martínez‐Gomariz, E., Gómez, M., Russo, B., Djordjević, S. (2018). Stability criteria for flooded vehicles: A state‐of‐the‐art review. Journal of Flood Risk Management, 11, S817-S826. Milanesi, L., Pilotti, M. (2020). A conceptual model of vehicles stability in flood flows. Journal of Hydraulic Research, 58(4), 701-708 Moore K. Power R. (2002). Safe buffer distances for off-stream earth dams. Aust J Water Resour, 6, (1), 1–15 Mustaffa, Z., Al-Qadami, E. H. H., Shah, S. M. H., Yusof, K. W. (2020). Impact and mitigation strategies for flash floods occurrence towards vehicle instabilities. In Flood Impact Mitigation and Resilience Enhancement. Intech Open. Pilgrim, E., Institution of Engineers, Australia, Pilgrim, D. H., Canterford, R. P. (1987). Australian rainfall and runoff. Institution of Engineers, Australia. Shah, S. M. H., Mustaffa, Z., Yusof, H.W. (2019). Numerical Framework to Determine Instability Modes for Static Vehicles under Partial Submergence. International Journal of Integrated Engineering, 11(2). Shah, S. M. H., Mustaffa, Z., Yusof, K. W. (2017). Disasters worldwide and floods in the Malaysian Region: a brief review. Indian Journal of Science and Technology, 10(2). Shah, S. M. H., Mustaffa, Z., Martinez-Gomariz, E., Kim, D. K., Yusof, K. W. (2019). The criterion of vehicle instability in floodwaters: past, present, and future. International Journal of River Basin Management, 19(1), 1-23. Shah, S. M. H., Mustaffa, Z., & Yuof, K. W. (2018). Instability criteria for vehicles in motion exposed to flood risks. In MATEC Web of Conferences (Vol. 203, p. 07003). EDP Sciences. Shah, S. M. H., Mustaffa, Z., Martínez-Gomariz, E., Yusof, K. W., Al-Qadami, E. H. H. (2019). A review of safety guidelines for vehicles in floodwaters. International Journal of River Basin Management, 19(1), 25-41. Shand, T. D., Cox, R. J., Blacka, M. J., Smith, G. P. (2011). Australian rainfall and runoff project 10: Appropriate safety criteria for vehicles. Tech. Rep.; Eng Shu, C., Xia, J., Falconer, R. A., Lin, B. (2011). Incipient velocity for partially submerged vehicles in floodwaters. Journal of hydraulic research, 49(6), 709-717. Smith, G. (2015). Expert opinion: Stability of people, vehicles, and buildings in floodwater. Water Research Laboratory, Technical Report, 11. Smith, G. P., Modra, B. D., Felder, S. (2019). Full‐scale testing of stability curves for vehicles in floodwaters. Journal of Flood Risk Management, 12(S2), e12527. Teo, F. Y. (2010). Study of the hydrodynamic processes of rivers and floodplains with obstructions. Cardiff University (United Kingdom). Toda, K., Ishigaki, T., Ozaki, T. (2013). Experiments study on a floating car in flooding. In International Conference on Flood Resilience: Experiences in Asia and Europe (Vol. 6). Water, M. (1996). Melbourne water land development manual, Appendix A: Floodway safety criteria. Melbourne Water Technical Working Group: R Sutherland, T Jones, N Craigie. Woods, K.B., Berry, D.S., Goetz, W.H. (1960). Highway engineering handbook. New York: McGraw-Hill. Xia, J., Falconer, R. A., Xiao, X., Wang, Y. (2014). The criterion of vehicle stability in floodwaters based on theoretical and experimental studies. Natural hazards, 70(2), 1619-1630. Xia, J., Teo, F. Y., Lin, B., Falconer, R. A. (2011). The formula of incipient velocity for flooded vehicles. Natural Hazards, 58(1), 1-14.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 290 |