تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,949 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,502 |
مبانی حقوق عمومی و سازوکارهای تمرکززدایی مالیاتی در دولت-کشورهای غیرمتمرکز | ||
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران | ||
دوره 54، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 429-449 اصل مقاله (461.65 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jplsq.2020.293308.2260 | ||
نویسندگان | ||
ولی رستمی* 1؛ مهدی بهرامی2 | ||
1استاد، گروه حقوق عمومی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری حقوق عمومی، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه تمرکززدایی مالی و تقویت حکومتهای محلی مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته است. تمرکززدایی مالی به معنای اعطای اختیار درآمدی و هزینهکردی به حکومتهای محلی است. حکومتهای محلی برای اجرای سیاستهای محلی مدنظر نیاز به درآمد دارند؛ در حقیقت استقلال حکومتهای محلی ارتباط مستقیمی با استقلال مالی آنها دارد. برای استقلال مالی، نیاز به تعریف منبع درآمد و اعطای اختیار هزینهکرد آن است. از آنجا که مهمترین منبع درآمد دولتها مالیات است، تمرکززدایی مالیاتی نقش مهمی در غیرمتمرکز کردن دولت از نظر مالی ایفا میکند. مقالة حاضر درصدد پاسخگویی به این پرسش است که مبانی حقوق عمومی تمرکززدایی مالیاتی کدامها هستند و برای طراحی نظام غیرمتمرکز مالیاتی کارا که در عین حال اصول حقوق مالیاتی نیز در آن رعایت شده باشد، چه سازوکارهایی مورد نیاز است. بررسی تمرکززدایی مالیاتی از دریچة حقوق عمومی نشان میدهد که تمرکززدایی مالیاتی ریشه در اصولی مانند مشارکت عمومی، شفافیت و نظارت همگانی، منافع عمومی، برابری و انطباق دارد و توزیع قدرت قانونگذاری مالیاتی، طراحی نظام اداری مناسب، نظارت و حلوفصل اختلافهای مالیاتی در محل از مهمترین سازوکارهای اجرای آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرکززدایی مالی؛ تمرکززدایی مالیاتی؛ حکومتهای محلی؛ درآمدهای محلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Public-Law Basis and Mechanisms for Tax Decentralization in Non-Centralized States | ||
نویسندگان [English] | ||
Vali Rostami1؛ Mehdi Bahrami2 | ||
1Prof., Department of Public Law, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Ph.D. Student in Public Law, Alborz Campus, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, fiscal decentralization and strengthening local governments are welcomed among many countries. Fiscal decentralization is the transfer of expenditure responsibilities and revenue assignments to local governments. Local governments need revenue to implement local policies. In fact, the independence of local governments is directly related to their financial independence. To achieve financial independence, there is a need to define a source of revenue and give authority on how to spend it. Since the most important source of income for governments is tax, tax decentralization plays an important role in decentralizing governments financially. This paper, seeks to answer what public law bases of tax decentralization are and what mechanisms for designing an efficient decentralized tax system in which the principles of tax law are also respected exist. A review of tax decentralization from the perspective of public law shows that tax decentralization is rooted in the principles such as public participation, transparency and public oversight, public interest, equity, conformity and the distribution of tax legislative power, designing an appropriate administrative system and oversight are the most important mechanisms of tax decentralization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
fiscal decentralization, tax decentralization, local governments, local revenues | ||
مراجع | ||
الف) کتابها
ب) مقالات
2.Vanistendael, Frans (1996), "Legal Framework for Taxation", in: victor Thuronyi, (eds.) "Tax Law Design and Drafting" volume 1, International Monetary Fund, pp. 15-71.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 444 |