هریک از متفکران اجتماعی که در طول تاریخ زیستهاند برای انسجامبخشی به اندیشههای خود، در میان آثارشان، فرد یا جامعه یا تعاملی از هر دو را بهعنوان عصاره و جانمایۀ اندیشههای خود بیان داشتهاند. اقبال با توجه به جامعۀ نامنسجم و پراکندهای که در آن زمان هند پدیدار شده بود و مذاهب و فرق مختلفی که وجود داشت، اختیار و «فردیت» شرقیان را در مقابل استعمار، اضمحلال یافته میدید. بر این اساس بازسازی اندیشه دینی خود را بر پایۀ «فلسفۀ خودی» بنا نهاد تا اختیار مرده و خودآگاهی ناتوان شده در میان شرقیان را از نو بپیراید و در آن روح تازهای بدمد، از سوی دیگر اقبال، جامعه را بهمثابۀ حقیقتی عینی نادیده نمیانگارد و درصدد است تا تعاملی میان «فرد» و «جامعه» برقرار سازد، اما با همۀ این احوال فردیت را مقدم بر جامعه میدانست. برای این پژوهش از روش اسنادی و کتابخانهای سود جستهایم.
2Islamic Social science / Facuality of social science / University of Tehran
چکیده [English]
Through the history , every social thinker , has centralized his works on a individualism or socialism or an interaction between them to integrate his thoughts . Dispersion and disunion caused by presence of numerous religions and sects in India conduced Iqbal -E- Lahori to find the oriental option and individuality overthrown as a result of colonization . Therefore, he established his thoughts on self - hood philosophy to revive dead authority and weakened self - awareness of the oriental . On the other hand Iqbal does not connive the society at all, but receive that as an undeniable fact and intend to make a significant connection between individual and society although it seems he overall prefer the individuality states to society . Library and documentary methods have been used in this research . Muhammad Iqbal -E- lahori , Socialism , Individualism , authority , Reconstruction of Religious Thought , Islam
کلیدواژهها [English]
Muhammad Iqbal -E- lahori, Socialism, Individualism, authority, Reconstruction of Religious Thought, Islam
مراجع
قرآن کریم.
اقبال، جاوید (۱۳۷۲) زندگی و افکار علامه اقبال لاهوری، ترجمۀ شهیندخت کامران مقدم، انتشارات بهنشر (آستان قدس رضوی).
اقبال لاهوری، محمد (۱۳۴۶) احیای فکر دینی، ترجمۀ احمد آرام، بیتا.
اقبال لاهوری، محمد (۱۳79) بازسازی اندیشۀ دینی در اسلام، ترجمۀ محمد بقایی (ماکان)، تهران: فردوس، چاپ دوم.
اقبال لاهوری، محمد (۱۳۸۰) سونش دینار، تألیف و ترجمۀ محمد بقایی (ماکان)، تهران: فردوس، چاپ اول.
اقبال لاهوری، محمد (1382) دیوان اقبال لاهوری (میکده لاهور)، با تصحیح و مقدمۀ محمد بقایی (ماکان)، تهران: اقبال.
اقبال لاهوری، محمد (1379) شرح گلشن راز جدید، حواشی و ترجمۀمحمد بقائی (ماکان)، تهران: فردوس، چاپ اول.
بقایی (ماکان)، محمد (1389) اقبال گلی که در جهنم روئید، تهران: سورۀ مهر.
بقایی (ماکان)، محمد (1385) تصحیف غربزدگی در جستجوی هویت ملی، تهران: نامک، چاپ اول.
بقایی (ماکان)، محمد (1379) شرار زندگی، تهران: فردوس، چاپ اول.
بوذرینژاد، یحیی (1397) روششناسی دانش اجتماعی مسلمین، تهران: دانشگاه تهران.