![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,236 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,838 |
بررسی نقش مؤثر شایستگی ارتباطی بر هوش فرهنگی مدیران (مطالعة موردی: مدیران بانک کشاورزی استان تهران) | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 20، شماره 4، دی 1401، صفحه 729-750 اصل مقاله (893.01 K) | ||
نوع مقاله: روش شناسی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2022.339152.1008429 | ||
نویسندگان | ||
سحر صدرائی1؛ سارا نجاری* 2 | ||
1دکترای مدیریت دولتی، مربی دانشگاه جامع علمیـ کاربردی، تهران، ایران | ||
2دکترای مدیریت دولتی، مربی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی از این مقاله بررسی نقش مؤثر شایستگی ارتباطی بر هوش فرهنگی مدیران بانک کشاورزی استان تهران بود. هدف پژوهش کاربردی و نوع اجرای آن ترکیبی بود که در نوع کیفی از تحلیل مضمون و در نوع کمّی از معادلات ساختاری استفاده شد. در تحلیل مضمون مصاحبه به تعداد 15 نفر به روش نمونهگیری گلوله برفی انجام شد که اعتمادپذیری آن در بازبینی اعضا 77 درصد و پایایی بازآزمون نیز 75 درصد بود. در روش کمّی نیز از پرسشنامة محققساخته استفاده شد. جامعه آماری به تعداد 400 نفر از مدیران و رؤسای بانک کشاورزی استان تهران و نمونة آماری به تعداد 200 نفر به صورت تصادفی سیستماتیک انتخاب که روایی محتوایی آن به میزان 89 درصد و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ به میزان 82 درصد مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد مدیران برای ایفای نقش شایستگی ارتباطی توجه ویژهای به عوامل فردی همچون مهارتهای ارتباطی، مثبتگرایی، و احترام به ارزشهای مخاطبان کرده و عوامل سازمانی همچون توجه به حمایتگری مدیران عالی، ظرفیت سازمانی، فرهنگ سازمانی، و ساختار سازمانی کنند. برای ایفای نقش هوش فرهنگی مدیران نیز باید توجه به عوامل انگیزشی همچون توانایی تعاملات با فرهنگهای متفاوت و عوامل رفتاری همچون هوش رفتاری توجه ویژهای کنند . در نهایت با معادلات ساختاری به این نتیجه رسیده شد که شایستگی ارتباطی مدیران تأثیر مثبتی بر هوش فرهنگی آنان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی ارتباطی؛ عوامل انگیزشی و رفتاری؛ عوامل فردی و سازمانی؛ مدیران؛ هوش فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Role of Managers’ Communication Competence in Cultural Intelligence: The Case Study of Tehran Province Agricultural Bank Managers | ||
نویسندگان [English] | ||
Sahar Sadraeei1؛ Sara Najari2 | ||
1PhD in Public Management, Instructor of the University of Applied Sciences, Tehran, Iran | ||
2PhD in Public Management, Instructor of Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the role of communication competence in the cultural intelligence of Tehran province Agricultural Bank managers. The study was applied in terms of purpose and mixed-methods in terms of data collection and analysis. Thematic analysis and structural equation modeling were used in the qualitative and quantitative phases, respectively. In the thematic analysis phase, 15 participants were interviewed who had been selected through snowball sampling. The dependability of the interviews was 77 percent in interviewee reviews, and test-retest reliability was 75. In the quantitative phase, a researcher-made questionnaire was distributed among 200 managers and high-ranking officials of Tehran province Agricultural Banks who had been selected through systematic random sampling. The content validity of the questionnaire was found to be 89%, while Cronbach’s alpha showed 82 percent of internal reliability. The results revealed that in order to put their communication competence into practice, managers paid special attention to individual factors such as communication skills, optimism, and respecting addressees’ values as well as organizational factors such as support from top managers, organizational capacity, organizational culture, and organizational structure. In order to put into practice their cultural intelligence, managers should pay attention to motivational factors such as the ability to interact with different cultures and behavioral factors such as behavioral intelligence. Finally, structural equation modeling showed that the communication competence of managers has a positive effect on their cultural intelligence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
communication competence, cultural intelligence, managers, individual and organizational factors, motivational and behavioral factors | ||
مراجع | ||
بخشنده، شبنم (1400). «پیشبینی شایستگی حرفهای معلمان بر اساس مهارتهای ارتباطی و هوش اجتماعی در بین معلمان زن مقطع ابتدایی»، پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه پیام نور تبریز.
حسینزاده، شیوا (1398). «هوش فرهنگی؛ نیاز جامعة دانشگاهی»، اورمزد، ش 46، د 2.
خوانساری، رسول؛ لیلا محرابی؛ مهشید شاهچراغ؛ اعظم احمدیان؛ هادی حیدری (1393). وضعیت بانکداری در ایران و جهان، تهران، انتشارات پژوهشکدة پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
رضایت، غلامحسین؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ کیامنش، علیرضا؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1390). «معماری الگوهای شایستگی: ارائه چارچوب مفهومی»، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین، سال سوم، ش 2، ص 81-49.
شیروانی، طهماسب (1396). «طراحی و تدوین مدل شایستگیهای هوشی مدیران بازاریاب ورزشی لیگ برتر فوتبال»، مطالعات مدیریت ورزشی، ش 45، ص 133 ـ 154.
عادلی، مسعود (1398). «تأثیر هوش فرهنگی بر ارتباطات سازمانی»، پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
عاشقی، حسن؛ محمد قهرمانی (1396). «شناسایی ابعاد، مؤلفههای توسعة شایستگی مدیران صنعت بانکداری»، آموزش و توسعة منابع انسانی، 4(14)، ص 57 ـ 76.
محمودی، محمد؛ زارعی متین، حسن؛ بحیرایی، صدیقه (1391). «شناسایی و تبیین شایستگیهای مدیران دانشگاه»، مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال اول، ش1 ص، 143-114
References
Adeli, M. (2019). “The effect of cultural intelligence on organizational communication”, Master Thesis, Shahid Beheshti University. (in Persian)
Asheghi, H. & Ghahremani, M. (2016). “Dimension Identification, Components of Competency Development of Banking Industry Managers”, Quarterly Journal of Human Resources Training and Development, 4(14), pp. 57-76. (in Persian)
Bakhshandeh, Sh. (2020). “Predicting teachers' professional competence based on communication skills and social intelligence among female primary school teachers”, M.Sc. Thesis, Payame Noor University of Tabriz. (in Persian)
Boyatzis, R. E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. NewYork: John Wiley & Sons.
Draganidis, F. & Mntzas, G. (2016). “Competency based management: a review of systems and approaches”, Information Management & Computer Security, 14(1), pp. 51-64.
Duvois, D. D., William J. Rothwell: with DeborahJo King Stern. Linda K. Kemp (2014). Competency based human resource management, London, Europuan.
Early, P. C. & Ang, P. (2013). Cultural intelligence: individual interaction across cultures, Stanford, Business books.
Elahi, A. (2016). The role of cultural intelligence in improving relationship marketing strategy, International conference on modern researchs in Menagment Economics & Accounting, Kualalampur–Malaysia, 15 Dec.
Faculty of Management, Bialystok University of Technology, Wiejska 45A str., Bialystok, Poland.
Glaser, J. (2014). Conversational intelligence: How grate leaders build trust and getresults, Manchesrer, Biblimotion.
Islam, U., IIyas, M., & Imran, M. K. (2016). “Intelligence and its impact on managerial effectiveness and career success”, Journal of management development, 35(4), pp. 51-62.
Khansari, R., Mehrabi, L., Shahcheragh, M., Ahmadian, A., & Heidari, H. (2014). The situation of banking in Iran and the world, Tehran, Monetary and Banking Research Institute of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran. (in Persian)
Konski, D. (2017). Competency model for Polish construction project managers.
Koponen, J., Julkunen, S., & Asai, A. (2019). Sales Communication Competence in International B2B Solution Selling. Industrial Marketing Management, 82(1), 238-252.
Mahmoudi, Mohammad; Zarei Mateen, Hassan; Bahiraei, Siddiqa (2011). “Identifying and explaining the competencies of university managers”, Management in Islamic University, first year, vol. 1, pp. 114-143. . (in Persian)
McClelland, D. (1973). “Testing for competence rather than for intelligence”, American Psychologist, Vol. 20, No. 4, pp. 321-330.
Nadeem, M. U., Mohammed, R., & Dalib, S. (2020). “Retesting integrated model of intercultural communication competence (IMICC) on international students from the Asian context of Malaysia”, International Journal of Intercultural Relations, 74(1), pp. 17-29.
Rezaiat, Gholam Hossein; Yemeni Dozi Sorkhabi, Mohammad; Kiyamanesh, Alireza; Nave ebrahim, Abdurrahim (2013). “Architecture of Competency Models: Presenting a Conceptual Framework”, Human Resource Management Research Quarterly, Imam Hossein University, 3rd year, Vol. 2, pp. 81-49. . (in Persian)
Sadornil, T. (2019). The Project Manager's Communication Competence in Customer Relationships (Case Study at an International Manufacturing Company), Wickström, Alice; Moisander, Johanna. https ://aaltodoc. aalto. fi/handle/ 123456789/37429.
Sarkar, S. (2013). “Competency Based Training Need Assessment-Approach in Indian Companies”, Organizacija, 46(6), pp. 253-263.
Shirvani, T. (2017). “Designing and compiling a model of intelligence competencies of sports market managers of the Premier Football League”, Sports Management Studies, No. 45, pp. 133-154. (in Perasian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 399 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 375 |