تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,517,058 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,727 |
مبانی معاد جسمانی در اندیشه شیخ احمد احسایی (با تاکید بر شرح عرشیه و شرح مشاعر) | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 55، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 430-413 اصل مقاله (271 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2022.338568.523330 | ||
نویسندگان | ||
ناهید قهرماندوست1؛ محمد مهدی مشکاتی* 2؛ مهدی گنجور3 | ||
1دانشجوی دکترای حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران؛ | ||
2استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران؛ | ||
چکیده | ||
در اندیشه شیخ احمد احسایی تمام مخلوقات، متقوّم به ماده و صورت هستند. ماده رکن اساسی موجود و سبب تشخص آن است؛ به گونهای که فقدان ماده، زوال موجود را به دنبال دارد. اگرچه عروض صورت بر ماده، ابهام آن را رفع میکند، اما در تحقّق خویش وابسته به ماده است. از نظر شیخ، علت اعاده ارواح و اجساد، واحد بوده و به حکم شرع و عقل، فنای مخلوقات محال است. پس معاد جسمانی با ماده و در فرآیند حرکت جوهری تحقق مییابد. این حرکت، لذاته از جانب شیء نیست و با مدد الهی حاصل میگردد. عالم هورقلیا در تبیین این بخش از دیدگاه شیخ که برای انسان دو جسد و دو جسم قائل است نقش مهمی ایفا میکند؛ زیرا علاوه بر اینکه هورقلیا واسطه دنیا و آخرت است، اجزاء اصلی جسد انسان نیز متعلق به این عالم میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ماده؛ صورت؛ جسم؛ معاد جسمانی؛ عالم هورقلیا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sheikh Ahmad Ehsaei’s View on Physical Resurrection (with Emphasis on Sharh al-Arshiah and Sharh al-Mashaer) | ||
نویسندگان [English] | ||
nahid ghahremandoost1؛ Mohamad mahdi meshkati2؛ mahdi Ganjvar3 | ||
1PhD student in Transcendent Wisdom, University of Isfahan | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy and Theology, University of Isfahan, | ||
3Associate Professor, Department of Philosophy and Theology, University of Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
According to Sheikh Ahmad Ehsaei, all mundane creatures are composed of matter and form. The matter is the fundamental part of all physical beings and the cause of their individuation such that the lack of matter leads to their destruction. Although the occurrence of form on matter removes its ambiguity, it is dependent on matter in its realization. Sheikh argues that the cause of restoration of souls and bodies is the same, and, based on shariah and reason, full evanescence of creatures is impossible. Therefore, physical resurrection is realized with matter and in the process of substantial movement. This movement does not arise from the essence of an object; instead, it is achieved through God's agency. The world of hurqalya plays an essential role in explaining the Sheikh's point of view, who considers man to have two bodies and two corpses. In addition, hurqalya is the intermediate between this world and the hereafter. Sheikh, furthermore, assumes the main components of the human body belong to this mundane world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Matter, Form, Body, Physical Resurrection, The Hurqalya World | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 460 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |