تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,348 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,370 |
ضرورت آموزش زبان قرآن به قرآن با مروری بر شکلیابی و تجربۀ آموزش مستقیم زبان در قرون اخیر | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
دوره 55، شماره 1، شهریور 1401، صفحه 79-55 اصل مقاله (367.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2022.329520.669808 | ||
نویسنده | ||
ابوالفضل خوش منش* | ||
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران؛ | ||
چکیده | ||
بنابر تعالیم قرآن و اهلبیت، فهم قرآن با قرآن، راه دقیق فهم این کتاب است. روشن است که این روش از فهم معانی مفردات آغاز میشود. مقاله در پی تأکید بر این راه با تبیین ارتباطات میان مفردات و عبارات قرآنی با استفاده از روابط نهفته در اجزای زبان قرآن، و اقتراح تدوین «روشی برای آموزش مستقیم زبان قرآن» است. اغلب این نمونهها را میتوان همگام با آموزش روان خوانی در سنین ابتدایی از طریق تلقین و تکرار برای فعالسازی هوش قرآنی قرآنآموزان و توجه ایشان به «کُنتراستِ»های تفاوتها و استخراج نظم میان اجزای زبان قرآن به کار گرفت. برخی از این راهها عبارتاند از: عبارات تبیینگر، جایگزینی، نظام تقابل مفردات و مفاهیم، قبض و بسط، ترکیب و استیناف، ترادف، استعمالات گوناگون ریشه، تعیین مصداق، سیاق و موقعیت. تأکید مقاله با توجه به محدودیت مجال بر شش راه نخست است. بشر در تجربیات زبانآموزی خود به برخی از این راهها دست یافته که مقاله بر این موضوع نیز مروری فشرده دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش آموزش قرآن؛ زبانآموزیِ قرآنی؛ ساختار قرآن؛ فهم قرآن به قرآن؛ نظام جدید آموزش قرآن؛ نظام واژگان قرآنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching the Language of Qur’an by Qur’an (Exemplifying the Formation and Experience of Teaching Direct Language in Recent Centuries) | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl Khoshmanesh | ||
Associate Professor, Department of Qur’an and Hadith Sciences, Faculty of Islamic Theology and Studies, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
According to the Qur’an itself and the Infallibles (AS), pondering and understanding the Qur’an by Qur’an is the exact and precise way for comprehending the meaning of this divine script, the method that begins from understanding words. This article seeks to emphasize this way by explaining the connections between the words and phrases of the Qur’an, using the relations hidden in the components of the language of the Qur’an and proposing “a method for direct teaching of the language of the Qur’an.” Most of these examples can be used simultaneously with the teaching of correct reading in elementary ages through indoctrination and repetition to activate the Qur’anic intelligence of Qur’anic learners and their attention to the “contrasts” of differences and extracting the order between the components of the Qur’anic language, some of which are as follows: explanatory phrases, substitution, vocabulary and concepts contrast system, addition and expansion, combination and appeal, synonyms, various uses of the root, determination of case, context and situation. The emphasis of the article is on the first six ways due to the limited space. Moreover, as man has achieved some of these ways in its language learning experiences, a comprehensive overview of this matter is presented as well. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Method of Teaching the Qur’an, Qur’an by Qur’an Understanding, New System of Qur’an Teaching, Structure of the Qur’an, Learning Qur’anic Language, Qur’anic Vocabulary | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 273 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |