تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,222,419 |
بررسی تطبیقی نقش نیت در مجازات الهی: تأملی در آیۀ ۲۸۶ سورۀ بقره و سرگذشت عزه در عهد عتیق | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
دوره 55، شماره 1، شهریور 1401، صفحه 181-163 اصل مقاله (292.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2022.339638.669961 | ||
نویسندگان | ||
محمد منیب* 1؛ محمد جواد نجفی2؛ محمد کاظم رحمن ستایش3 | ||
1دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی، دانشگاه قم، | ||
2دانشیار گروه قرآن و حدیث، دانشگاه قم | ||
3استادیار گروه قرآن و حدیث، دانشگاه قم؛ | ||
چکیده | ||
از پرسشهای مفسران قرآنکریم و عهد عتیق، نقش نیت مکلف در مجازات الهی است. با توجه به اینکه مؤاخذه بر فراموشی و خطا از نظر عقلی ناپسند است، پرسش مفسران قرآن کریم دربارۀ آیۀ ۲۸۶ سورۀ بقره این است که چرا مؤمنان در فقرۀ «ربنا لا تؤاخذنا ان نسینا او أخطأنا» برای فراموشی و خطای خود از خداوند پوزش میطلبند؟ مفسران عهد عتیق نیز در مواجهه با ماجرای عزه پرسشی مشابه دارند: چرا عزه علیرغم اینکه نیت سوئی نداشت، برای لمس ناخواستۀ تابوت عهد مجازات شد؟ مقایسۀ آرای مفسران عهد عتیق و قرآن بیانگر آن است که هر دو گروه سعی در ارائۀ تفسیری عقلانی داشتهاند، تا اصل عدل الهی مورد خدشه قرار نگیرد. همچنین با مقایسۀ آیۀ ۲۸۶ بقره و ماجرای عزه، پیشینۀ الاهیاتی این موضوع روشنتر گشته و میتوان مجازات عزه را به عنوان نمونهای از مصادیق تفسیری آیۀ شریفه عنوان نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ عهد عتیق؛ عزه؛ تابوت عهد؛ مجازات الهی؛ نیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Role of Intention in Divine Punishment: Analysis of the Qur’an (2: 286) and the Story of Uzzah in the Old Testament | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Monib1؛ mohammad jawad najafi2؛ Mohammad Kazem Rahman Setayesh3 | ||
1PhD Candidate of Comparative Exegesis, University of Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Qur’an and Hadith Sciences, University of Qom, Iran; | ||
3Associate Professor, Department of Qur’an and Hadith Sciences, University of Qom, Iran; | ||
چکیده [English] | ||
One of the discussions in the exegesis of the Qur’an and the Old Testament is the role of intention in Divine punishment. Since the punishment of the forgetful and the negligent is rationally unacceptable in Islamic theology, the interpreters of the Qur’an explain the verse Baqarah/2: 286[1] and answer the question: “Why believers should ask forgiveness for their mistakes caused by forgetfulness or negligence?” The exegetes of the Old Testament ask the similar question: “Why Uzzah was punished for his mistake of unintentionally touching the Ark of the Covenant?” Comparing the views of both groups shows that they try to bring an intellectual interpretation through which God’s justice may not be criticized. In addition, comparing the verse 2: 286 and the story of Uzzah will clear the theological story of the issue and then the punishment of Uzzah may be considered an exegetical example of the verse. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The Qur’an, Old Testament, Uzzah, Ark of Covenant, Divine Punishment, Intention | ||
مراجع | ||
منابع
۱. قرآن کریم.
۲. کتاب مقدس، انجمنهای کتاب مقدس، ۱۴۰۱ق.
۳. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، دارالمعارف، ۱۴۰۱ق.
۴. ابن ابی شیبه، عبدالله بن محمد، المصنف، بیروت، دارالفکر، ۱۴۰۹ق.
۵. بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، بیروت، دارالفکر، ۱۴۰۱ق.
۶. دره، محمدعلی طه، تفسیر القرآن الکریم و اعرابه، بیروت، دار ابن کثیر، ۱۴۳۰ق.
۷. رازی، فخرالدین، تفسیر مفاتیح الغیب، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۲۰ق.
۸. رضی بهابادی، بیبی سادات، «عذاب استیصال در قرآن با تکیه بر تفسیر المیزان»، پژوهشنامۀ معارف قرآنی، سال ۷، شمارۀ ۲۷، ۱۳۹۵ش.
۹. سمرقندی، نصر بن محمد، تفسیر السمرقندی، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۶ق.
۱۰. شریف مرتضی، علی بن حسین، الامالی، قم، کتابخانۀ آیت الله مرعشی نجفی، ۱۳۲۵ق.
۱۱. صفار، محمد بن الحسن، بصائر الدرجات، تهران، منشورات اعلمی، ۱۴۰۴ق.
۱۲. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۴۰۲ق.
۱۳. ---------- ، تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن، بیروت، دارالتعارف، ۱۴۲۷ق.
۱۴. طبرانی، سلیمان بن احمد، التفسیر الکبیر، اردن، دارالکتب الثقافی، ۲۰۰۸م.
۱۵. طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۴۱۵ق.
۱۶. طبری، محمد بن جریر، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، دارالفکر، بیروت، ۱۴۱۵ق.
۱۷. طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، مکتب الاعلام الاسلامی، قم، ۱۴۰۹ق.
۱۸. مقاتل بن سلیمان، تفسیر مقاتل، دارالکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۲۴ق.
۱۹. مکوند، محمود، «معناشناسی واژۀ سکینه در قرآن و متون مقدس یهودی»، مجلۀ معرفت ادیان، سال۹، بهار، ۱۳۹۷ش.
۲۰. منیب، محمد، «مغفرت الهی در قرآن و عهدین»، پایاننامۀ ارشد، قم، مؤسسۀ مطالعات اسلامی، ۱۳۹۳ش.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 222 |