1گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی
2گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی؛
چکیده
استاد عل یاکبر غفاری دانشمند و حدیث شناس معاصر، دغدغۀ وجود اغلاط و اشکالات علم الحدیثی در متن و سند منابع حدیثی را داشت. وی با توفیقات الهی و براساس مهارتش در علوم اسلامی با ابداع ملاکها و معیارهایی، این مشکلات را به خوبی حل نمود. با واکاوی آثار استاد، معیارهایشان در تصحیح، تحقیق، تعلیقهنویسی و نقد استخراج گردید که مهمترین آنها در تصحیح، عرضه و مقابلۀ متون بر نسخه های تصحیح و قرائت شده بر مشایخ و خطوط آنها، مراجعه به مصادر و علمای متخصص بود، در تعلیقه نویسی، رعایت تقوای علمی و امانت داری بود. در نقد متن، ارجاع به قرآن و سنت بود. در نقد سند از شناسایی و اعتباریابی راویان و بررسی کیفیت سند مدد جسته است. راهکارهای استاد در تصحیح و تحقیق بر تألیفات عالمان بزرگ معاصر همچون جامع المدارک، جلوهگر تبحر ایشان و شایستۀ الگو گرفتن است. پژوهشگران علوم حدیث میتوانند با تأسی به سیرۀ وی درحدیث پژوهی و بهره جستن از روشها و معیارهایشان، به حدیث پژوهی تداوم ببخشند.
Criteria for Criticism, Correction, Research, and Margin of Hadith from the Viewpoint of Aliakbar Ghaffari in Jāmi’ al-Madārik
نویسندگان [English]
omolbanin movaggar1؛ mohammad gasemi1؛ javad alhelmohadesen1؛ mahryar shababi2
1PhD Candidate of Qur’an and Hadith Sciences, Northern Tehran Branch, Islamic Azad University, Iran
2Assistant Professor; Department of Qur’an and Hadith Sciences, Northern Tehran Branch, Islamic Azad University,
چکیده [English]
Professor Aliakbar Ghaffari, a contemporary scholar and traditionist, concerned the existence of hadith errors and problems in the text and sanad of Hadith sources. Based on divine aids and his mastery on Islamic sciences, he solved these problems by providing criteria and standards. Analyzing his works, this article extracts his criteria of correction, research, margining and criticism. They include: 1) Presenting and confronting the texts to the corrected and read versions of the sheikhs and their handwritings, referring to sources and expert scholars in correction, 2) Observing scientific piety and trusty in margining, 3) Referring to Sunnah and the Qur’an in text criticism, 4) and Identifying and validating narrators and surveying the quality of sanad in sanad criticism. Professor’s solutions for correcting and researching contemporary great scholars’ works such as Jāmi' al-Madārik show his mastery and deserve to be a pattern. Hadith science scholars can continue to study Hadith referring to professor’s methods and apply his ways and criteria.